گزارش اختصاصی کیمیای وطن پشت پرده بازار پرسود شامپو

بخش بزرگی از پیام‌های تبلیغاتی را تبلیغ شامپوها به خود اختصاص می‌دهد. تبلیغات پررنگ و لعابی که نه‌تنها با هزینه‌های گزافی ساخته می‌شود
بلکه برای پخش نیز نیازمند پرداخت مبالغ سرسام‌آور است. با نگاهی به این تبلیغات چند سوال ذهن هر بیننده‌ای را مشغول می‌کند: نخست اینکه این تبلیغات تا چه اندازه واقعی و درست است؟ دوم اینکه چه نظارتی بر این بازار پرسود وجود دارد؟
تبلیغات گسترده
تبلیغات وسوسه‌انگیزی که درخصوص شامپوهای تقویت‌کننده و ضدریزش مو در رسانه‌های داخلی و خارجی می‌بینیم، باعث شده خیلی‌ها که حساسیت زیادی به موهای خود دارند
استفاده از این شامپوها را در برنامه روزانه‌شان قرار دهند و هر چند وقت یک بار پول زیادی
را برای خرید این محصولات صرف کنند.
شرایط سخت تولید باعث شده بسیاری از شامپوها و محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به مو که ادعای ویتامینه بودن می‌کنند، در حقیقت خالی از ویتامین موثر باشند.
شامپوهای تقویتی هم نمی‌توانند باعث رشد مو شوند. این شامپوها ملکول‌های بزرگی دارند که جذب پوست سر نمی‌شوند؛ البته مانند لایه‌ای روی ساقه مو را می‌پوشانند و باعث ‌ترمیم آسیب‌های آن می‌شوند؛ اما بر رشد مو تاثیری ندارند. حتی اگر رشد مو کم است، علت آن شامپو نیست؛ چون بزرگ‌ترین خاصیت یک شامپو تمیزکنندگی موست. در واقع ریشه اصلی ریزش مو، موارد ژنتیکی و ارثی است و استفاده از این شامپوها نقش چندانی در تقویت مو ندارد.
واقعیت
دبیر انجمن متخصصان پوست و مو و زیبایی ایران درباره اینکه تبلیغات بعضی شامپوها برای جلوگیری از ریزش مو تا چه اندازه واقعیت دارد به ایسنا می‌گوید: «شامپوها مواد شوینده‌ای هستند که فقط به عنوان پاک‌کننده و برای تمیزی و پاکیزگی موی سر به کار می‌روند. درواقع خاصیت شامپو این است که آلودگی
را از موها پاک کند. البته بعضی شامپوها خاصیت نرم‌کنندگی دارند و افرادی که موهای خشک دارند از این شامپوها استفاده می‌کنند.
در واقع، هیچ شامپویی وجود ندارد که مانع ریزش و باعث تقویت مو شود. هر آنچه می‌بینیم تبلیغاتی است که در بازار فروش چند میلیاردی شامپو وجود دارد. واقعیت این است که بافت مرده مو نیازی به تقویت ندارد که بخواهیم آن را با استفاده از شامپو حفظ کنیم.»
لزوم اطلاع‌رسانی
همان‌گونه که گفته شد آنچه در تبلیغات شامپوها دیده می‌شود به هیچ عنوان مبنای علمی ندارد و متخصصان پوست و مو نیز این موضوع را تایید می‌کنند که وجود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در شامپوها نمی‌تواند تاثیری در جلوگیری از ریزش مو داشته باشد یا موجب رشد و تقویت مو شود.
با این حال تبلیغات تلویزیونی سرشار از این‌گونه تبلیغات است؛ بدون اینکه نظارت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. جای خالی نظارت بر چنین تبلیغاتی بازار شامپو را تبدیل به یکی از پرسودترین بازارهای کشور کرده است و شرکت‌های مختلف تولیدی داخل و واردکنندگان محصولات خارجی سالانه از همین راه به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند. سودهایی که علاوه بر نبود نظارت کافی عدم آگاهی کافی مصرف‌کنندگان است؛ به همین دلیل لزوم اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر چه از سوی رسانه‌ها و چه از سوی مسئولان وزارت بهداشت بیش از پیش احساس می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *