خیز صادراتی یزد در اروپا

استاندار یزد بر لزوم برنامه‌ریزی مدون توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت با اتاق بازرگانی استان به منظور دسترسی به بازارهای صادراتی تاکید کرد.
سیدمحمد میرمحمدی در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان یزد با اشاره به اینکه بازارهای صادراتی باید در سطح دنیا شناسایی شود تا امکان توسعه صادرات فراهم شود، اظهار داشت: لازم است در این زمینه شاهد تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی‌های مدونی
باشیم.
وی عنوان کرد: برای توسعه صادرات باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت داشته باشیم و لازم است دستگاه‌های متولی امر نظیر صنعت معدن و تجارت همچنین اتاق بازرگانی استان برنامه‌های مدونی برای دسترسی به بازارهای جهانی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بعضی بازارهای هدف و همچنین کشورهایی که برای خرید کالاهای تولید استان یزد اعلام آمادگی و ابراز تمایل کرده‌اند، بیان داشت: یکی از این کشورها، اسپانیاست و به رغم اینکه اسپانیا خود از تولیدکنندگان بزرگ کاشی و سرامیک است، کاشی و سرامیک تولید استان یزد را وارد بازارهای خود کرده و این نشان از تحرک و پویایی بازار، اقدامات موثر در بازاریابی و همچنین ارتقای کیفیت محصولات است.
استاندار یزد درباره بازار صادراتی روسیه نیز اظهار داشت: روابط تجاری با روسیه نیز بسیار خوب است و امکان توسعه این روابط وجود دارد.
میرمحمدی عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم یک کمیته پیگیری بازار صادراتی روسیه در استان یزد تشکیل شود و اگر این اقدام لازم باشد، به طور قطع دولت نیز حمایت می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه صادرکنندگان و تولیدکنندگان از ظرفیت شبکه بانکی در صادرات استفاده کنند، بیان کرد: صندوق ضمانت صادرات نیز در این زمینه به عنوان یک پشتیبان وارد عمل شده است.
میرمحمدی با تاکید بر اینکه تولید باید بر اساس ذائقه و بازار انجام شود تا منجر به دپو شدن در انبارها نشود، تصریح کرد: مجموعه فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که صادرات به سمت تولید سفارش‌محور رفته که این امر مطلوب است؛ اما باید بازاریابی‌های قوی‌تری انجام شود.
انحصار توزیع آهن‌آلات شکست
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران از شکسته شدن انحصار شرکت‌های بزرگ در توزیع و فروش آهن‌آلات خبر داد و آن را به دلیل تصمیـم اتخـاذشـده در زمینه فروش آهن به فروشندگان خرد از بورس کالا دانست.
محمد آزاد با اشاره به اینکه باید قیمت آهن‌آلات بر اساس قیمت‌ها در بورس کالا تعیین شود، اظهار کرد: تا پیش از این، فروشندگان خرد مجوز خرید آهن را از بورس نداشتند که خوشبختانه این مسئله برطرف شد تا انحصار فروش آهن از بعضی شرکت‌های بزرگ گرفته و علاوه بر این، دست برخی دلالان و واسطه‌گران نیز کوتاه شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که طی چند سال اخیر با آن روبه‌رو بودیم، بحث مالیات بر ارزش افزوده است.
متاسفانه سازمان امور مالیاتی دوباره از توزیع‌کنندگان آهن (فروشندگان خرد) مالیات اخذ می‌کرد و دلیل این امر نیز عدم ارائه فاکتور خرید بود؛ به همین منظور تعداد زیادی از واحدهای صنفی تعطیل شدند؛ چرا که برای آن‌ها ادامه فعالیت مقدور
نبود. آن‌ها باید در حالی که سود ارزش آهن کمتر از یک درصد بود، ۹ درصد از این سود را به مالیات اختصاص می‌دادند.
آزاد با اشاره به اینکه توسط شرکت‌های بزرگ و نیز عوامل و واسطه‌گرانی که به فروشندگان خرد آهن‌آلات ارائه می‌کنند، فاکتور خرید ارائه نمی‌شود، بیان کرد: به همین دلیل تقاضا کردیم که به فروشندگان خرد نیز مجوز خرید آهن از بورس کالا داده شود تا بتوانند فاکتور تهیه کنند و بر این اساس، فقط یک‌بار مالیات بر ارزش افزوده بپردازند؛ چرا که پیش از این دو بار مالیات بر ارزش افزوده برای آن‌ها اعمال می‌شد.
وی با بیان اینکه سازمان بورس با این مسئله موافقت کرده و فروشندگان خرد آهن نیز می‌توانند از بورس کالا آهن خریداری کنند، خاطرنشان کرد: فروشندگانی که دارای پروانه کسب بوده و از اتحادیه آهن و فولاد معرفی‌‌نامه کتبی دارند، می‌توانند در کارگزاری‌های بورس ثبت‌نام کرده و نسبت به خرید آهن اقدام کنند.
در این راستا بخشنامه‌های لازم به همه کارگزاری‌ها ارائه شده تا پذیرش‌های لازم را در دستور کار قراردهند. ایسنا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *