فشار شدید لابی قاچاق بر اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف به‌ویژه صنوف تولیدی بیشترین آسیب
را از پدیده قاچاق دیده‌اند، گفت: اولویت اول و مبنایی مجموعه حاکمیت، باید مبارزه با این جرم سازمان‌یافته باشد.

علی فاضلی با بیان اینکه قانونگذار به هر دلیل مراجع صنفی را از شمول دستگاه‌های کاشف خارج کرده و اساسا امکانی برای تلقی مراجع صنفی به عنوان ضابط دادگستری وجود ندارد گفت: ما نیز از این منظر به موضوع نگاه نکرده‌ایم؛ بلکه به عنوان ذی‌نفعان اصلی برخورد با قاچاق سازمان‌یافته، به میدان آمده‌ایم و همه توان خود را برای عملیاتی شدن منویات رهبری معظم و برنامه دولت به کار خواهیم گرفت.
وی گفت: اصناف به چهار دلیل مشخص به این موضوع وارد شد؛ اول کمک به عملیاتی کردن فرمایشات رهبری و تحقق اراده دولت، دوم تحقق و تسهیل اراده قانونگذار در مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته، سوم، اقدام کارشناسانه در جهت حفظ آرامش بازار و تضمین ثبات قیمت‌ها
و چهارم، حمایت از اصناف تولیدی که به واقع اصلی‌ترین ضررکنندگان قاچاق هستند و به کلی فراموش شده‌اند.
رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: ما به عنوان کارشناسان بازار معتقدیم تضمین اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به نحو صحیح اجرای قانون و ممانعت از انحراف آن، یک مسئولیت همگانی در جامعه، از جمله برای صنوف و مراجع صنفی است.
وی افزود: از سوی دیگر قانون نظام صنفی کشور، مسئولیت نظارت و بازرسی اصناف را به طور مشخص در اختیار مراجع صنفی قرار داده است. اصناف برای هدایت و تضمین اجرای درست این قانون، حمایت از بنگاه‌های کوچک تولیدی، ساماندهی بنگاه‌های توزیعی در عرضه نکردن کالای قاچاق، خشکاندن ریشه قاچاق و ارائه نظریه‌های کارشناسی به دستگاه‌های کاشف و ضابطان دادگستری و سایر مراجع ذی‌صلاح و کمک به نمایان شدن پشت پرده قاچاق، از طریق نظارت و بازرسی مشروع و قانونی، در فرآیند مبارزه با قاچاق ورود کرده‌اند.
فاضلی تاکید کرد: به رغم فشار بسیار شدید لابی قاچاق و متاسفانه بی‌توجهی بعضی رسانه‌ها به جای روشنگری و تاباندن نور به دخمه قاچاقچیان حرفه‌ای، اصناف را به قربانگاه می‌برند. با این حال اصناف اجرای منویات مقام معظم رهبری و کمک به سیاست‌های کلان اجرایی و اقتصادی دولت را در دستور کار خود قرارداده است و از آن منصرف نخواهد شد.
وی افزود: به ۸۶۰۰ اتحادیه صنفی و ۴۰۰ اتاق اصناف شهرستان‌ها و سازمان‌های بازرسی و نظارت این تشکل‌ها در سراسر کشور ابلاغ شده است که از فرصت طلایی به دست آمده در برخورد ریشه‌ای با قاچاق کالا برای ساماندهی بازار بهره بگیرند و با همکاری همه دستگاه‌های مسئول کمک کنند تا تقویت تولید ملی به عنوان اصلی‌ترین محور اقتصاد مقاومتی در این فرصت محقق شود.
فاضلی در پایان تاکید کرد: اتاق اصناف به پدیده قاچاق و عرضه آن از زوایای مختلف توجه دارد و یکی از برنامه‌های ما در کنار بازرسی و نظارت آگاه‌سازی و انجام کار فرهنگی برای تولیدکنندگان در جهت تولید ملی خوب و متناسب با ذائقه مصرف‌کننده و برای مصرف‌کنندگان خرید کالای ایرانی خوب و باکیفیت است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *