وزیر اقتصاد: بیان مشکلات اقتصادی چیزی را حل نمی‌کند

به گفته وزیر اقتصاد ما از لحاظ اقتصادی در شرایط خطیر تاریخی هستیم و اقتصادی داریم که سالها بیماری مزمن داشته است. علی طیب‌نیا در جمع فعالان اقتصادی اصفهان گفت: اقتصاد ما از بیماری ساختاری رنج می‌برد که درمان آن نیازمند آسیب شناسی جدی و راه حل است. بیان تنها مشکلات چیزی را حل نمی‌کند. بخش خصوصی باید آسیب شناسی و ریشه یابی کند. من خوشحال می‌شوم که شما مدام همه چیز را زیر ذره بین دارید و بارها در جلسه دولت اعلام کرده‌ام که بخش خصوصی ما آگاه و هوشیار است. دلیل اینکه من مدام در شهرها و استانها در میان بخش خصوصی حضور می‌یابم این است که بیانات کارشناسی را سنجیده بشنوم و راه حل‌ها را گوش کنم. وزیر اقتصاد گفت: ما تمام تلاشمان این است که در تصمیم گیری‌ها از بخش خصوصی استفاده کنیم و در موضوع اصلاح محیط کسب و کار تمام اتکای خود را بر بخش خصوصی قرار داده‌ایم و اتاق اصناف و بازرگانی را در این مقوله درگیر کرده‌ایم و بی شک همواره سعی داریم بخش خصوصی را در سیاست‌های خود منظور کنیم. ما از لحاظ اقتصادی در شرایط خطیر تاریخی هستیم و اقتصادی داریم که سالها بیماری مزمن داشته است. طیب نیا تصریح کرد: نظام اقتصادی ما مبتنی بر دولت بوده و بخش خصوصی در آن کوچک است و عمده اقتصاد در دست بخش دولتی و شبه دولتی‌هاست و شرایط برای بخش خصوصی مناسب نیست. سیاست‌های نامناسب سال‌های قبل نیز بر وخامت اوضاع افزوده و با اقدامات نسنجیده، عدم تعادل در اقتصاد کشور به وجود آمده است. افزایش وابستگی به نفت نیز مشکل دیگری بوده که به اقتصاد تحمیل شده است.

 ارزان‌ترین و گرانترین بنزین جهان

ونزوئلا و هنگ کنک به ترتیب ارزانترین و گرانترین بنزین را به مشتریان عرضه می‌کنند. در تازه‌ترین رده‌بندی قیمت بنزین با عدد اوکتان ۹۵، کشور ونزوئلا در آمریکای لاتین هر لیتر بنزین را به قیمت ۰.۰۱ دلار عرضه می‌کند که ارزانترین بنزین جهان است و تقریباً دولت یارانه تمامی سوخت را خود پرداخت می‌کند. در این رده بندی کشورهای عربستان، ایران، کویت، مالزی، امارات متحده عربی و نیجریه ارزان‌ترین قیمت بنزین را در میان کشورهای جهان دارا هستند. روسیه هم با هر لیتر بنزین به قیمت ۰.۵۹ دلار هشتمین کشور ارزان عرضه کننده بنزین است. همچنین هنگ کنک با فروش هر لیتر بنزین به قیمت ۱.۸۷ دلار گرانترین توزیع کننده بنزین در جهان است. ازسوی دیگر، مردم ونزوئلا با مصرف میانگین ۴۵۴.۵ لیتر، سالانه ۰.۲۹ درصد از درآمد خود را صرف خرید بنزین می‌کنند. مردم چین ۰.۴۳ درصد، هنگ کنگ ۰.۴۶ درصد و روسیه ۲.۱۱ درصد از درآمدشان هزینه خرید بنزین می‌شود. در مقابل مردم مکزیک با ۳.۳۸ درصد، یونان با ۲.۸۷ درصد و کانادا با ۲.۶۷ درصد بیشترین هزینه را در سال برای خرید بنزین صرف می‌کنند.

گرانی ۵۲ درصدی برنج در یک سال

بر اساس گزارش‌های رسمی دولت، قیمت تخم‌مرغ ۲.۵ درصد، برنج ۱.۱ درصد، حبوب ۰.۴ درصد، میوه‌های تازه ۰.۵ درصد، مرغ ۹.۸ درصد و روغن‌نباتی ۰.۱ درصد طی هفته منتهی به ۲۳ مهرماه رشد داشته است. بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی کالاهای اساسی را در هفته منتهی به ۲۳ مهرماه اعلام کرد، بر این اساس نرخ ۶ گروه کالایی نسبت به هفته پیش از آن افزایش و قیمت دو گروه دیگر کاهش یافت و سه گروه نیز ثابت ماند. این آمار نشان می‌دهد قیمت تخم‌مرغ ۲.۵ درصد، برنج ۱.۱ درصد، حبوب ۰.۴ درصد، میوه‌های تازه ۰.۵ درصد، گوشت مرغ ۹.۸ درصد و روغن‌نباتی ۰.۱ درصد رشد داشت و در مقابل قیمت سبزی‌های تازه ۱.۵ درصد و قند و شکر ۰.۱ درصد افت یافت؛ ضمن اینکه سه گروه گوشت قرمز، لبنیات و چای تغییری نداشتند. گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی در هفته سوم مهرماه در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، قیمت لبنیات ۳.۵ درصد، تخم مرغ ۱۳.۹ درصد، برنج ۵۱.۷ درصد، حبوب ۲۳.۵ درصد، میوه‌های تازه ۳.۱ درصد، گوشت قرمز ۹.۱ درصد، گوشت مرغ ۶ درصد، قندوشکر ۴۵.۱ درصد، چای ۱۶.۵ درصد و روغن نباتی ۶.۶ درصد رشد قیمت داشته‌اند و فقط نرخ سبزی‌های تازه با کاهش ۸.۵ درصدی مواجه شده است.

تسهیلات موجب رونق تولید شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی موجب رونق واحدهای کوچک شده است اما در مورد بنگاههای بزرگ ملاحظاتی وجود دارد. ولی الله سیف با اشاره به اینکه اولویت را به بنگاههایی دادیم که محصولات آنها بازار مصرف داشته و با قیمت مناسب عرضه می‌شود، اظهار داشت: البته مواردی دیگر مانند مطالبات غیر جاری و چک‌های برگشتی هم مستثنی شد اما به این معنا نبود که بلاتکلیف رها شود و قرار شد که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مرجعی برای آن باشد. سیف با بیان اینکه عملکرد نشان می‌دهد دستاورد بهتر از پیش بینی ما بود، ادامه داد: ما به بانکها ابلاغ کردیم که هر بنگاهی که شرایط را داشته باشد می‌تواند از بانک تسهیلات بگیرد.

 

 

 

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *