گزارش اختصاصی کیمیای وطن : دسته گلی برای گلفروش ها

دامون رشیدزاده

عزا، عروسی، خوستگاری، عیادت، آشتی کنان و بسیار رسم و رسوم‌های دیگر یک نقطه اشتراک دارند. نقطه اشتراکی که همه این مراسم‌های ظاهراً بی ربط را به هم پیوند می‌دهد گل است. گل نقش پر رنگی در فرهنگ و آداب و رسم انسان‌ها داشته است. گل همیشه نمادی از زیبایی بوده که برای ابراز احساسات چه شاد و چه غمگین از دیر باز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ایران از لحاظ شرایط مساعد برای تولید گل و گیاه جزو ۱۵ کشور اول جهان است. ایران با داشتن ۱۲ اقلیم از ۱۴ گونه اقلیم شناخته شده در جهان و با تنوع درجه حرارت هـوا، روزهای بلند، روشنایی و شدت نور بالا در زمستان، توان تولید گل‌های زینتی و شاخه بریده را دارد. بر اساس آمارها میزان سرانه مصرف گل هر ایرانی در سال هفت شاخه گل است در حالی که این آمار در اروپا ۱۵۰ شاخه گل است. به همین دلیل بازار گل ایران تا رسیدن به ایده آل‌ها فاصله زیادی دارد. اما چرا ایران با داشتن شرایط مساعد و بازار هدف مناسب در صنعت گل حرف چندانی برای زدن ندارد؟

کالای لوکس

گل در زندگی ایرانی‌ها کالایی لوکس به حساب می‌آید و وقتی کالایی لوکس و گران باشد خواه ناخواه بخش زیادی از مشتریان خود را از دست می‌دهد. درست است که قیمت تک شاخه‌های گل چندان بالا نیست (البته گل‌های معمولی و پر تیراژ مانند رز) اما وقتی همین گل‌ها قرار است در یک ترکیب نهایی چیده شوند آنجاست که قیمت‌ها به صورت تصاعدی بالا می‌رود. می دانیم که ساختن دسته گل هنر محسوب می‌شود و حاصل خلاقیت و توانمندی گل فروش است اما به دلیل نبود استانداردهای شفاف قیمت گزاری یک دسته گل در مغازه‌ای معمولی در پایین شهر با دسته گل کاملاً مشابه در وسط شهر یا بالای شهر اختلاف قیمت فاحشی دارد و همین موضوع باعث می‌شود گل در سبد کالاهای لوکس قرار بگیرد و سرانه مصرف آن در کشور کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت‌های غیر منطقی

موضوع مهم دیگر در قیمت گل افزایش‌های فصلی عجیب و غریب و فاقد استدلال‌های منطقی در روزهای خاص است. برای مثال قیمت گل در شب یلدا امسال ۴۰ درصد افزایش یافت. افزایشی بسیار ظالمانه که معلوم نیست به چه دلیل صورت گرفت. این ماجرا در زمان اعیاد مذهبی و عید نوروز هم ادامه دارد و نارضایتی مردم خود را به شکل نخریدن گل نشان می‌دهد.

امکانات ضعیف برای صادرات

صادرات گل با توجه به بازار بزرگ این محصول در جهان راهکار درآمدزایی برای کشورهایی همچون ایران است. اما صادرات گل به توجه به عمر محدود گل و شرایط خاص نگهداری آن نیازمند امکانات خاصی است. متاسفانه این امکانات و زیرساخت‌های لازم در دسترس تولید کنندگان نیست و این تولید کنندگان تنها می‌توانند روی بازار داخلی حساب کنند. بازاری که رونق چندانی ندارد و با روند قیمت گذاری فعلی هم امید چندانی به بهبود آن نیست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *