امام جمعه اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با کیمیای وطن: تا بهره‌های بانکی سر جایش باشد اقتصاد مقاومتی پا نمی‌گیرد

زهرا نصیری

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان معتقد است متاسفانه در کشورما بازاریابی دقیق و پیشرفته برای کسب و تجارت وجود ندارد و ما بیشترشاهد حرکت‌های لاک پشتی و بدون خیز هستیم که باید این روندها اصلاح شوند. آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، درگفتگوی اختصاصی با کیمیای وطن تحلیلی از عملکرد دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، نقش تعاونی‌ها در اشتغال و به گردش در آوردن سرمایه‌های راکد و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کردند.

* آیا دولت در راستای برجام توانست به تمامی تعهدات خود برای بهبود معیشت مردم عمل کند؟

اگر چه دولت تمامی اقدامات و برنامه‌های خود که باید برای رفاه مردم به سرانجام می‌رساند را به تحقق برجام گره زده بود اما باید به این مسئله توجه کنیم که هیچ چیز به اندازه کار، کوشش و پشتکار نمی‌تواند ملتی را به اوج عزت و قدرت برساند، کما اینکه شاهد هستیم کشوری مانند چین و ژاپن با سعی و تلاش مردمشان به چه اندازه توانسته‌اند در زمینه‌های اقتصادی پویا عمل کنند و الان اقتصاد دنیا به این کشورها گره خورده است، پس نباید توان و عزم داخلی را برای پشت سر گذاشتن همه این سختی‌ها و به اوج رسیدن را از خاطر دور کرد. اکنون چینی‌ها با بازاریابی دقیقی که بر اقتصاد دنیا دارند توانسته‌اند که خود را بالا بکشند و حتی از آمریکا هم بالاتر بروند، مفهوم این حرف این است که به توان و مدیریت و فکر مردم خود اعتماد کرده‌اند و همه روی پای خود ایستاده‌اند بدون اینکه بخواهند به کشورو قدرتی متکی باشند. متاسفانه ما در کشورمان بازاریابی دقیق و پیشرفته برای کسب و تجارت و نداریم و فقط شاهد حرکت‌های لاک پشتی و بدون خیز هستیم. این در حالی است که ما با انبوه کشورهای منطقه روبه رو هستیم که صد درصد نیاز به تولیدات و واردات محصول دارند اما ما از این بازارها غفلت کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم که مانند چین و ترکیه نیاز آن‌ها را به خوبی تأمین کنیم. صنعتگران و تجار ایرانی به خوبی می‌توانند بازار کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، ترکمنستان و غیره را به دست بگیرند و اجناس خود را به آن‌ها بفروشند.

*به نظر جنابعالی برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه برنامه‌ها و راهکارهایی می‌توان درکشور به اجرا گذاشت که این گام بزرگ برای رونق تولید ملی ایجاد شود؟

با توجه به وضعیت بازار نفت و اینکه دولت توان ندارد که بخواهد بار همه مشکلات را به دوش بکشد باید برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بدون وابستگی به دولت هر چه سریعتر اجرایی شود.

به اعتقاد بنده تا بهره‌های بانکی سر جایش باشد اقتصاد مقاتومتی پا نمی‌گیرد، اگر همه وجوه در بانک‌ها به نام قرض ا لحسنه بود و مردم سودی دریافت نمی‌کردند همه مشکلات مردم و جوانان حل می‌شد. اگر چه میزان بهره‌های بانکی به درصد پایینی رسیده است اما باید باز هم این توازن برقرار شود که سود تسهیلات هم کاهش یابد تا تولید کننده بتواند با بهره پایین از وجوه استفاده کند و لااقل گامی برای بیکاری، رونق تولید و کسب و کار بردارد.

*با توجه به اینکه بیشترتعاونی ها دراستان اصفهان راکد هستند و علناً این طرح که مردم بیایند و پول خود را به بازار کار و تولید تزریق کنند نیز با شکست مواجه شد شما علت این امر را چه می دانید؟

اشتباه بیشترافرادی که اقدام به تشکیل تعاونی کردند این بود که با دست خالی آمدند و انتظار داشتند که بدون هیچ سرمایه‌ای دولت بیاید از این‌ها حمایت کند، در صورتی که اصل تشکیل تعاونی‌ها بر این مسئله استوار بود که سرمایه داران بیایند و کنار هم جمع شوند و با تشکیل یک تعاونی گامی در جهت تولید شاخص و پایدار بردارند، علناً شاهد بودیم که چنین اتفاقی نیفتاد وبیشتر تعاونی‌ها به همان دلیل عدم وجود سرمایه یا راکد شدند و یا اصلاً حذف گردیدند. مردم باید پول خود را به بازار تزریق کنند نه اینکه در بانک‌ها سپرده کنند و دست کسی ندهند، این که نمی‌شود! بازار نیاز به نقدینگی دارد و برای تحقق اقتصاد مقاومتی تمامی سرمایه داران و مردم و هر کسی که پول و ثروتی دارد باید این مال را وارد بازار کند تا به گردش دربیاید و صنعتگر، کارگر، تاجر وهمه بتوانند از این منبع به نفع مملکت و اقتصاد بهره ببرند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *