کیمیای وطن بررسی کرد: پایانی بر گرانفروشی گوشت

بردیا عباس زاده

در یک ماه اخیر قیمت گوشت به شکلی غیر عادی بالا رفت به گونه‌ای که قیمت گوشت تا مرز ۵۰ هزارتومان هم رسید. این افزایش قیمت اعتراض مردم را در پی داشت و طبق معمول سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز تنها نظاره گر گرانفروشی دلالان گوشت بود. اما حالا با عرضه گوشت دولتی به قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان به نظر می‌رسد گرانفروشی گوشت به روزهای پایانی خود رسیده است. اما چرا گوشت در مدتی کوتاه ناگهان تا این حد گران شد. در این گزارش به زوایای پنهان گرانفروشی گوشت خواهیم پرداخت.

قاچاق

یکی از راه‌های پر سود تولید کنندگان گوشت به خصوص گوشت گوسفند فروش دام‌ها به کشورهای همسایه به خصوص عراق است. متاسفانه قاچاق گوشت تجارت پر سودی است که با افزایش نرخ دلار پر سودتر هم می‌شود. همین امر سبب می‌شود بخش زیادی از گوشت‌هایی که باید در بازار داخلی عرضه شود سر از سفره‌های کشورهای همسایه دربیاورد. این موضوع به خصوص در مناطق غربی کشور که به دلیل آب و هوا و تغذیه دام‌های باکیفیتی دارد بیشتر دیده می‌شود.

دلالی

در کشور ما هرگاه صحبت از گرانفروشی محصولی می‌شود فارغ از اینکه چه محصولی است یکی از دلایل عمده آن بدون شک دلالی است. این دلالی در حوزه گوشت نیز رواج فراوانی دارد به گونه‌ای که به گفته مسئولان جهاد کشاورزی دامی که کیلویی حدود ۱۱ هزارتومان از دامدار خریده می‌شود در نهایت به صورت گوشت کیلویی ۴۰ هزارتومان روانه بازار می‌شود. حتی بارها گفته شد که قصابی‌های بزرگ نقش پر رنگی در این ماجرا دارند. متاسفانه طبق معمول هم هیچ راهکاری برای حذف دلالان در اقتصاد ایران کشف نشده و همچنان مردم در انتظار روزی هستند که دست این واسطه‌ها برای همیشه کوتاه شودو

خشکسالی

بخش زیادی از تولید کنندگان خرد گوشت در کشور به دلیل سالها خشکسالی از چرخه تولید حذف شده‌اند و این حذف اجباری حاصلی جز تولید کمتر و قیمت بالاتر ندارد. تقریباً بیش از ۸۰ درصد کل ایران دچار خشکسالی شدید است و همین موضوع به شدت تولید دام و محصولات دامی را تحت تأثیر خود قرار داده است. اثرات مخرب خشکسالی نه تنها در دامداری بلکه در جای جای زندگی ما اثرات نامطلوبی گذاشته و این موضوع بر اهمیت حفظ و نگهداری از منابع آبی می‌افزاید.

سرنوشت گوشت

به گفته رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزیرضه گوشت قرمز تازه گوسفندی هم‌اکنون در دو منطقه ملاصدرا و تهرانپارس پایتخت آغاز شده و به تدریج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز اصلی عرضه گوشت قرمز در تهران و دیگر استان‌های کشور نیز گسترش پیدا می‌کند و قطعاً بر بازار گوشت قرمز اثر مثبتی خواهد گذاشت، چراکه وزارت جهاد کشاورزی دیگر نمی‌تواند زیان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را تحمل کند. گرچه علت افزایش قیمت گوشت قرمز مساله اساسی مورد اختلاف بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین برخی تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و بازرگانی است اما باید دید اجرای این طرح می‌تواند تعادل‌بخشی در بازار گوشت قرمز را ایجاد کند یا اینکه دوباره شاهد افزایش قیمت این محصول خواهیم بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *