کیمیای وطن گزارش می‌دهد: افسار دلار در دست باد

دامون رشیدزاده

علیرغم همه وعده وعیدهایی که از حدود یک ماه پیش در رابطه با کاهش قیمت دلار عنوان شده همچنان دلار روی مرزهای ۴۰۰۰ هزار تومان در حال قدم زدن است. تقریباً حدود ۳ هفته پیش رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد گرانی دلار موقتی است و دلار به مرز ۳۶۰۰ تومان باز خواهد گشت. پس از آن حدود دو هفته قبل معاون اول رئیس جمهور بخشنامه‌ای را برای ساماندهی بازار ارز صادر کرد اما با همه این اتفاقات دلار همچنان سر ناسازگاری دارد و خیال پایین آمدن ندارد. اینکه چرا علیرغم همه این بخشنامه‌ها و گمانه زنی‌ها قیمت دلار شکسته نمی‌شود دلایل مختلفی دارد که در این گزارش به بخش‌هایی از آن پرداخته خواهد شد.

بانک‌ها

بر اساس نظر کارشناسان بازار همواره از تهدید و دستور رو گردان است و بازار ارز هم از این قاعده مستثنی نیست. بازار ارز تمام و کمال در اختیار صرافان است و بانکها هم یا نتوانستند یا نخواستند که بازار ارز را کنترل کنند و به نظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها بتوانند جای صراف‌ها را بگیرند. پس این بازی که در بازار ارز آغاز شده، به این راحتی‌ها تمامی ندارد. حال افزایش روزانه نرخ دلار، به یک واقعیت اقتصادی تبدیل شده و دلار همچنان خود را به نرخ ۴ هزار تومانی نزدیک می‌کند. در این میان البته خود بانک مرکزی هم به عنوان سیاستگذار پولی و ارزی کشور، تلاش‌های زیادی در این رابطه کرده و حتی معامله‌گران و سوداگران را هم تهدید به وصول مالیات کرده است، اما شاید مالیاتی که دولت از این معامله گران طلب می‌کند، در مقابل سودی که در بازار ارز به دست می‌آورند، قابل چشم‌پوشی باشد.

یکسان سازی نرخ ارز

شاید اگر تا به حال دولت سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را انجام می‌داد، کار به اینجا نمی‌رسید. همان روزهایی که قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد آنقدر به هم نزدیک شده بود که همه احتمال می‌دادند که امروز و فردا، دولت یازدهم، پای بخشنامه یکسان سازی نرخ ارز را امضا کند و مهر تائید بر آن بزند، اما این طور نشد. اکنون فاصله میان ارز مبادله‌ای و ارز آزاد در بازار به اندازه‌ای زیاد شده که عملاً اجرای این سیاست کامل اقتصادی را حداقل برای چندین و چند ماه دیگر، به تعویق انداخت و برخی هم البته بر این باورند که اجرای سیاست یکسان سازی، دیگر به عمر دولت یازدهم قد نمی‌دهد.

مهار دلار

به نظر می‌رسد افسار دلار از دست دولت خارج شده است و فعلاً این افسار در اختیار باد است و باد آنرا به هر کجا که میلش باشد می‌کشاند. به گفته کارشناسان اگر دولت به دنبال کنترل قیمت ارز است باید کارهای زیربنایی بسیاری را انجام بدهد زیرا با وضعیت فعلی همانگونه که در سالیان متمادی شاهد آن بوده‌ایم بازار ارز با کوچکترین نوسانی دچار هرج و مرج می‌شود واین نه برای دولت یازدهم بلکه برای هر دولتی در آینده مشکل ساز است و اگر چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده نشود همچنان افسار دلار در اختیار باد باقی خواهد ماند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *