کیمیای وطن بررسی کرد : چالش‌های بازنشستگی زنان کارگر

بردیا عباس زاده

سن بازنشستگی در کشورهای مختلف بنا به دلایل اقتصادی و اجتماعی و همچنین شرایط بهداشت و سلامتی آن کشورها متفاوت است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت فرسودگی جسمی و روحی بر اساس کار است. این فرسودگی در مورد کارهای سخت و زیان آور به وضوح قابل مشاهده است و به همین دلیل هم افرادی که در این شغل‌ها مشغول به کار هستند فارغ از جنسیت زودتر از دیگران بازنشسته می‌شوند. یکی از موارد مشترک جوامع در مورد کار زنان بازنشستگی زودتر زنان به دلیل ماهیت جسمی آنها در مقابل مردان است. فیزیک مردان به آنها این امکان را می‌دهد که سالهای بیشتری را به کار مشغول باشند و صدمات کمتری ببینند اما در مورد زنان و به خصوص زنانی که فرزند به دنیا می‌آورند جسم زودتر فرسوده می‌شود و این ضرورت وجود دارد که زنان زودتر به سالهای بازنشستگی از کار برسند.

لایحه جدید مجلس

مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه بررسی لایحه برنامه ششم و در جریان بررسی پیشنهاد الحاقی نمایندگان به کل لایحه برنامه ششم توسعه با الحاق ماده‌ای درمورد بازنشستگی زنان شاغل موافقت کرد. بر اساس این مصوبه، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی موظفند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغلی که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند بدون لحاظ کردن محدودیت سنی موافقت کنند. به این ترتیب شرط سنی داشتن ۴۲ سال برای بازنشستگی پیش از موعد از پیش روی بیمه شدگان زن تأمین اجتماعی برداشته شد تا یکی از مطالبات جدی جامعه زنان کارگر محقق شود. تحلیلگران بازار کار بر این باورند که تصویب این ماده نه تنها بار مالی نداشته بلکه موجب رونق اشتغال و جذب نیروهای جوان جویای کار و حفظ سرمایه‌های موجود خواهد شد و شادابی و نشاط جامعه و خانواده را به دنبال خواهد داشت. بر اساس این مصوبه میزان محاسبه مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد بر مبنای تعداد سالهای کارکرد و پرداخت حق بیمه آنها خواهد بود.

بازنشستگی و آرامش بیشتر

به باور کارشناسان این لایحه می‌تواند در شرایط اجتماعی خانواده‌ها تاثیرگذار باشد. در صورت تأیید این لایحه از طرف شورای نگهبان زنان کارگر بسیاری این امکان را خواهند داشت که وقت بیشتری را صرف محیط خانواده خود بکنند و قطعاً این موضوع به آرامش و آسایش خانواده‌های زیادی کمک خواهد کرد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که زنان سرپرست خانوار شاید مجبور باشند پس از بازنشستگی بازهم کار کنند تا به گونه‌ای از پس هزینه‌های بالای زندگی بربیایند زیرا همین حالا هم با درآمدهای فعلی، میزان حداقل حقوق و خط فقر ۳ میلیون تومانی خانواده‌های بسیاری زیر این خط قرار دارند. پس این نیاز هم وجود دارد که در کنار این قوانین جدید فکری هم برای زنان سرپرست خانوار شود تا بتوانند با آرامش بیشتری از سالهای بازنشستگی خود لذت ببرند. در هر حال امیدواریم بهترین تصمیم‌ها در این زمینه برای زنان کارگر گرفته شود و شاهد آسایش بیشتر این قشر زحمتکش جامعه باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *