اشتغال زنان نشان دهنده توسعه یافتگی جامعه است

زهرا نصیری

محورهایی کلی که نشان می‌دهد میزان فعالیت زنان در جامعه تا چه اندازه مؤثر هستند، تأثیر اشتغال زنان در توسعه یافتگی جامعه، سطح دستمزد صاحبان مشاغل به زنان، تفاوت در میزان تحصیلات و بهداشت و تغذیه از جمله این محورها هستند. به طور حتم یکی از حوزه‌هایی که نقش اساسی در فرهنگ سازی تعلیم و تربیت دارد، حوزه امور بانوان است. کارشناسان مسائل آموزشی به این مسئله همواره تاکید دارند که فرهنگ سازی در حوزه اشتغال زایی زنان حضور آنان را در اجتماع پر رنگ‌تر می‌کند و باعث پیشرفت کشور می‌شود. با توجه به اینکه حضور زنان درجامعه ازاهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخورداراست و این مسئله رابطه تناتنگی با توسعه یافتگی درکشورها دارد مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، با اشاره به اینکه متاسفانه در دنیا، یک دهم درآمد خانواده‌ها و دستگاه‌ها و یک صدم مالکیت‌ها در اختیار زنان است که این مسئله به عنوان یک نقطه بحرانی محسوب می‌شود گفت: بخش زیادی از مشکلات زنان به دیدگاه مدیران بر می‌گردد که باید اصلاح شود.

توسعه آموزش دختران

محمد حسن قائدی‌ها، به این مسئله اشاره داشت که در اصل ۲۰ قانون اساسی، به تساوی حقوق زن و مرد اشاره شده است که نشان می‌دهد زیرساخت و مبنای قانونی مشکلی ندارد و باید نگاه‌ها اصلاح شود افزود: در شرایط امروز باید در توسعه آموزش دختران در مدارس گام‌های موثری برداشته شود به طوری که اشتغال زنان نشان دهنده توسعه یافتگی جامعه است.

باورهای اجتماعی غلط

وی موانع اشتغال زنان را شامل موانع فرهنگی چون باورهای غلط اجتماعی مبنی بر عدم مشارکت زنان در فعالیت‌های مختلف، عدم آگاهی زنان نسبت به حق و حقوق خود، عدم آگاهی زنان از زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی موجود در فعالیت‌ها، بالا بودن نرخ بیسوادی زنان نسبت به مردان، ایجاد عدالت آموزشی برای دختران در آموزش و پرورش، پایین بودن درصد متخصصان زن در بعضی از رشته‌ها عنوان کرد. قائدی‌ها، موانع اجتماعی را ازدیگرمشکلات حوزه کار زنان برشمرد و به این نکته تاکید داشت که متاسفانه امروزجامعه از سلامت لازم برای حضور زنان در فعالیت‌های مختلف برخوردار نیست، شرایط ویژه زنان و دیدگاه‌های صاحبان حرفه از جمله موانع اجتماعی زنان است.

موانع اقتصادی

وی بیان داشت: موانع اقتصادی هم سومین مانع برای اشتغال زنان در جامعه است ومحدودیت تعداد شغل‌ها برای زنان از جمله مهمترین موانع اقتصادی محسوب می‌شود. باید توجه داشته باشیم که امروز منابع دنیا تنها منابع فیزیکی و طبیعی نیست بلکه کشورهای پیشرفته بر روی منابع طبیعی، فیزیکی و انسانی متمرکز شده‌اند. وی با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون مسئولان کشوری نظر مساعدی درباره حضور زنان در جامعه دارند بنابراین باید در این راستا گام‌های اساسی برداشته شود گفت: زنان فرهنگی در این مسیر نقش بسزایی بر عهده دارند و اگر دانش آموزان دختر نسبت به حق و حقوق خود آگاهی پیدا نکنند، بالطبع تغییری در جامعه رخ نخواهد داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *