تعاونی‌های کشاورزی از بی آبی سبقت گرفتند

زهرا نصیری

متاسفانه ماموران اداره دارایی سلیقه‌ای عمل می‌کنند ودرممیزی های خود تخفیف‌های قانونی مالیات را برای تعاونی‌ها اعمال نمی‌کنند. رئیس اتاق تعاون استان اصفهان به موضوع حمایت مادی و معنوی از تعاونی‌ها تاکید دارد واعتقاد دارد اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به مفهوم واقعی در جامعه به اجرا درآید باید ضمن حمایت ازتعاونی ها و اختصاص تسهیلات به آنان برای رفع مشکل و رکود در تعاونی‌ها برنامه مستدل داشته باشیم. حبیب ا… بهرامی درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، بااشاره به اینکه مشکل عمده تعاونی‌ها نبود تسهیلات بانکی و سرمایه درگردش است افزود: متاسفانه بانک‌ها اعتبارات و وام‌های لازم برای سرمایه گذاری را با تأخیر انجام می‌دهند و این مسئله سبب شده است صاحبان تعاونی‌ها دچار مشکل شوند. وی با اشاره به اینکه پرداخت مالیات برای تعاونی‌ها که بر اساس قانون باید زیر ۲۵ درصد انجام شود یکی دیگر از مشکلات تعاونگران به شمار می‌رود گفت: اگرچه درقانون برای تعاونی‌ها رقم کمتری از مالیات درمقایسه با بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، اما به دلایل واهی ازسوی اداره دارایی هیچگاه این قانون برای تعاونگران اعمال نمی‌شود، متاسفانه ماموران اداره دارایی دراین زمینه سلیقه‌ای عمل می‌کنند ودرممیزی های خود تخفیف‌های قانونی مالیات را برای تعاونی‌ها اعمال نمی‌کنند.

سبقت تعاونی‌های کشاورزی

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات خشکسالی چند سال اخیردر اصفهان تعاونی‌های بخش کشاورزی چگونه با وجود معضل بی آبی، بخش تولیدات باغی و زراعی را مدیریت نموده‌اند گفت: خوشبختانه دراستان اصفهان کشاورزان این معضل را به خوبی کنترل کردند، اگر چه بسیاری ازآن ها در این زمینه متضرر شده‌اند، اما تعاونی‌های بخش کشاورزی با گرایش به سمت تولیدات گلخانه‌ای توانسته‌اند به نحو مطلوبی موانع بی آبی را از سر راه بردارند و حتی با چند برابر میزان تولید فعالیت نمایند. وی ضمن ارزیابی خوب تعاونی‌های تولیدی استان اصفهان در زمینه تولیدات با کیفیت در حد محصولات صادراتی افزود: هم اکنون برخی از تعاونی‌های استان اصفهان صادارت چند صد میلیونی به کشورهای خارج دارند که به عنوان مثال این صادرات از شهرستان دهاقان، اصفهان وخمینی شهراست.

تعاونی‌های موفق مسکن

بهرامی، درباره وضعیت تعاونی‌های مسکن و ساختمان افزود: خوشبختانه تعاونی‌های مسکن چه دربخش خصوصی و چه بخش دولتی قیمت تمام شده مسکن را به متقاضیان بسیار خوب ارائه کرده‌اند، زیرا پروژه‌هایی که تعاونی‌های مسکن در آن مشغول به کار هستند عمدتاً در حوزه نیروهای مسلح (نیرو انتظامی، ارتش وسپاه) است. وی با بیان اینکه ۶ اتحادیه بزرگ مسکن در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند اظهارداشت: هم اکنون ۴۳ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن در استان اصفهان در حال احداث است.

حمایت معنوی ازتعاونی های دانش بنیان

وی گریزی هم به بخش تعاونی‌های دانش بنیان زد و به این موضوع تاکید کرد که ۳۰ تعاونی دانش بنیان به صورت فعال در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند. بهرامی، البته گستره تعاونی‌ها دراصفهان را تا ۵ هزار تعاونی فعال عنوان کرد و بیان داشت: خوشبختانه تعاونی‌های دانش بنیان دراصفهان توانسته‌اند کالاهای خود را وارد بخش تجارت کنند اما این موضوع هنوز به شکل فعال مورد توجه قرار نگرفته است زیرا به رقم هماهنگی‌های بسیاری که با صنایع صورت گرفته است اما تولیدات دانش بنیان در بخش صنعت حمایت کافی نمی‌شود. وی حمایت مادی و معنوی از اختراعات و رسیدن محصول به تولیدات انبوه را ازدیگر موانع موجود دربخش شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و ادامه داد: امسال دولت درحمایت از تعاونی‌های دانش بنیان کمک‌های بیشتری داشت و بسیاری از بنگاه‌ها مطابق طرح توجیهی به تسهیلات وام دست پیدا کردند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *