گامی دیگر در خودکفایی فولادمبارکه

بردیا عباس زاده

طراحی و اجرای خودکارسازی و مانیتورینگ دستگاه‌های هواساز خط نوردگرم فولاد مبارکه با دست توانمند متخصصان داخلی انجام شد. سرشیفت برق نورد نهایی نورد گرم دراین باره گفت: طراحی و اجرای خودکارسازی و مانیتورینگ دستگاه‌های هواساز خط نوردگرم با استفاده از PLC های زیمنس، توسط کارکنان تعمیرات برق این واحد با موفقیت به اتمام رسید.

سیستم‌های هواساز

هوشنگ سامانیان در خصوص اهمیت این دستگاه‌ها افزود: سیستم‌های هواساز وظیفه خنک کردن موتورهای اصلی و فرعی در خط تولید و تابلوهای راه انداز آنها را در سالن برق نورد گرم بر عهده دارند، از این رو با توجه به شرایط کاری تجهیزات برقی خط نورد گرم از جمله موتورهای عظیم ۵/۳ مگاواتی که در ظرفیت کاری بالاتری در حال بهره برداری هستند، سیستم‌های خنک کاری آنها دارای اهمیت ویژهای هستند و باید تحت کنترل باشند. وی با بیان مشکلات سیستم هواساز کنترلی قدیم به کار گرفته شده در سوپروایزری خط نورد گرم که مبتنی بر رله – لاجیــک بودند و از «رک‌های» اعلام آلارم بهره می‌بردند، گفت: این تجهیزات به دلیل عدم پشتیبانی لازم از سوی شرکت سازنده از رده تولید خارج و فاقد قطعات یدکی بودند، در عین حال به دلیل استفاده از کارتهای الکترونیکی تعمیرات آنها مقرون به صرفه نبود. سرشیفت برق نورد نهایی نورد گرم با اشاره به اقداماتی که برای حل این مشکلات انجام شد، ادامه داد: به همین منظور و به دلـیل اهمیت سیستمهای هواساز در تجهیزات برقی از جمله موتورها، درایورها و سالن برق، پس از انجام بررسیهای کارشناسی توسط کارکنان نورد گرم، طراحی و ساخت سیستم جدید در برنامه قرار گرفت.

اجرای پروژه

وی در خصوص مراحل اجرای این پروژه تصریح کرد: بر این اساس پروژه به دو قسمت اتوماسیون و HMI تقسیم شد. قسمت اتوماسیون پروژه با استفاده از PLC های زیمنس و نرم افزار PCS۷ انجام و بخش HMI طرح نیز با استفاده از نرم افزار قوی WinCC V۷ طراحی گردید که قابلیت صدور فرمان، مشاهده وضعیت، ثبت و نمایش وقایع و آلارم را دارا است.

مزایای سیستم جدید

سامانیان در مورد مزایای اجرای این سیستم یادآوری کرد: سیستم جدید قابلیت نمایش و ثبت سایر پارامترها از جمله دمای آب رادیاتورها، دمای محیط به منظور پیشگیری از خسارتهای احتمالی را دارد. وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه نخستین گام جهت اجرای اتوماسیون کل سیستمهای آلارم در سوپروایزری نورد گرم بود که تمام فعالیتهای آن با تکیه بر توانمندی کارکنان باتجربه به صورت کار تیمی در جهت انتقال دانش فنی انجام گرفت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *