خشکسالی اصفهان جان یک هزار درخت را گرفت

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن:

خشکسالی اصفهان جان یک هزار درخت را گرفت

زهرا نصیری

رودخانه زاینده رود بعنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال‌های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه‌های سال با خشکی مواجه شده است و این مسئله سبب گردیده است، که فضای سبز شهر اصفهان هم با شدت یافتن خشکسالی هر روز تحت تاثیرقرار گرفته و با شدت یافتن پدیده خشکسالی، افزایش ریزگردها، کاهش آب‌های زیرزمینی و آفت‌های مختلف دردرختان درطول یک دهه گذشته یک هزار اصله درخت در شهر اصفهان از بین برود.

درختان اصفهان درمعرض خشکسالی

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان درگفتگو با خبرنگارکیمیای وطن از خبری هولناک خبر داد که در یک دهه گذشته، بدلیل آسیب‌های ناشی از خشکسالی دراصفهان آن بالغ بر یک هزار اصله درخت از بین رفته است. احمد سلیمانی پوربا اشاره به اینکه دو میلیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت در کلانشهر اصفهان وجود داشته است گفت: از این میزان یکهزار و ۲۰۰ هکتار در منطقه ناژوان قرار دارد که ۲۱۰ هکتار آن در اختیار شهرداری و مابقی در دست اشخاص است. همچنین ۷۵۰ هکتار عرصه فضای سبز در شرق و یک هزار هکتار نیز در کمربند فضای سبز شهر اصفهان قرار دارد.

چاه‌هایی که خشک شد؛ فضای سبزی که از بین رفت

وی نیاز سالانه برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان را ۵۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این در حالیست که هم اکنون تنها ۳۶ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان در دسترس ماست. تاکنون حدود ۹۶ حلقه چاه مورد استفاده، خشک شده است که با توجه به شرایط بحرانی موجود، این روند همچنان نیز ادامه خواهد داشت. کم آبی و وجود برخی آفات، عوامل اصلی خشکی و سقوط درختان در اصفهان است.

تغییرات اقیلم باعث خشکی درختان

وی تغییر اقلیم بدنبال آلاینده‌های صنعتی، گرمای شدید، خشکی رودخانه و چاه‌ها، استرس مستمر کم آبی بویژه در فصل تابستان، تردد روزانه یک میلیون خودرو، وجود ریزگردهای معلق در هوا که از استان‌ها و کشورهای همجوار وارد می‌شود را از دیگر عوامل خشکی زودرس درختان شهر اصفهان برشمرد. سلیمانی پور، با اشاره به اینکه تاکنون فقط حدود یکصد درخت در اصفهان سقوط کرده که خوشبختانه منجر به آسیب کسی نشده است افزود: خشکی و سقوط درختان فقط در اصفهان رخ نمی‌دهد بلکه در بسیاری از استان‌های کشور بعد از وزش باد و طوفان نیز این اتفاق می افتد.

آفت‌ها

وی گفت: به دلیل تغییرات اقلیم و خشکسالی، درختان شهر اصفهان با آفاتی همچون آفت چوبخوار، سوسک پوستخوار و بیماری باکتریایی فیتیله نارنجی مواجهند که به خشکی و پوک شدن درختان نیز دامن می زند. سلیمانی پور بیان کرد: در اصفهان به دلیل کمبود آب، آبیاری عمقی صورت نگرفته و ناچار به آبیاری درختان با آب اندک هستیم که همین امر باعث کوتاهی و خشکی ریشه درختان نسبت به سر و تنه می‌شود و احتمال سقوط درختان بویژه درختان کهنسال را بالا می‌برد. وی گفت: بسترسازی نادرست برای کاشت نهال در عمق کم یا خاک‌های دارای نخاله و لایه‌های آهکی و وجود برخی عوامل ناشناخته روی سوزنی برگ‌ها که روزنه‌های گیاه را مسدود می‌کند نیز از جمله عوامل خشک شدن درختان در این شهر است.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *