اداره کار برای حمایت ازکارگران باربر قدم بردارد

گزارش اختصاصی کیمیای وطن

اداره کار برای حمایت ازکارگران باربر قدم بردارد

زهرا نصیری

کارگران بارکش پایه ثابت بازارهایی هستند که قالبا در شهرهای بزرگ و گاها در شهرهای کوچک مردم برای تأمین مایحتاج خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند. باربرها و یا همان بارکش‌ها تنها دارایی‌شان در بازار یک گاری و چرخ دستی است که از صبح علی الطلوع تا پایان شب برای امرارمعاش خود و خانواده‌شان شاید دهها بار طول و عرض بازار را طی می‌کنند و به این طرف و آن طرف بار حمل می‌کنند تا بتوانند دخل و خرجی برای خانواده‌شان تأمین نمایند.

این کارگران زحمت کش که با حمل بارهای حتی چند ده کیلویی به صورت پیاده باید سراسر روز را به فعالیت بپردازند و حتی شاید وقت کافی برای استراحت هم پیدا نکنند و معمولابه دلیل شغل سخت و طاقت فرسایشان در کارباربری حتی به امراض بسیاری هم دچار می‌شوند و در این میان هیچ نهاد بیمه گذارمسئولیت و تعهدی برای این کارگران ندارد.

این روزها آنقدر گلاف سردرگم اشتغال به هم پیچیده است که هیچکس نتوانسته است برای رفع بیکاری جوانان کاری انجام دهد، با وجود خشکسالی ها یی پی در پی که باعث شد روستائیان به شهرها مهاجرت کنند، هر روز درسطح شهرشاهد هسستیم که افراد جویای کاربیشتری درچهار راه‌ها و یا معابر و کوچه به انتظار نشسته‌اند تا بلکه کسی از راه برسد و آنان را برای حتی یک کار نصفه روزه هم که شده انتخاب کند.

کسادی بازار

اینروزها علاوه برصنعت که پایش برای استخدام و جذب افراد جویای کار لنگ می زند، وضعیت بازار و روند خرید و فروش هم در بازارها لنگ می زند و حالا باعث شده که صدای کارگران بار بر بازارها هم دربیاید و از کسادی بازار و به تبع آن عدم رغبت بازاریان و ورود و حمل و نقل بارگلایه کنند.

یکی از باربران بازار بزرگ اصفهان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن می‌گوید: شغل باربری به دلیل اینکه با یک فرد سرو کار ندارد و ما مدام برای کسبه مختلف، کار انجام می‌دهیم نمی‌توانیم بگویم که شخص و یا مغازه خاصی ما را بیمه کند و از طرفی بیمه‌ای که هر فرد در مشاغل آزاد انجام دهد هیچ گونه پسوند حمایتی ندارد و با توجه به اینکه شغل باربری دارای شرایط سخت و زیان آور است و جسم انسان به مرور و خیلی زودتر از آنجه که مشاغل دیگر انسان را فرسوده می‌کند، ما را فرسوده می‌کند درهیچ نهادی وحتی اداره کار برای ما کارگران امکانات و تهسیلات ویژه در نظر گرفته نشده است.

تسهیلات ویژه نداریم

محمد عباسی می‌افزاید: خوب است مسئولان مانند رانندگان، قالیبافان و صنایع دستی که بیمه‌های خاص در نظر گرفتند برای بار بران نیز بیمه خاصی با درنظر گرفتن شرایط سخت و زیان آور درنظر بگیرند.

دیگرباربر بازاراصفهان هم به این مسئله تاکید دارد که اگر چه چرخ‌های باربری در اصفهان پلاک ندارند، اما در همه بازارهای ایران چیزی که به خوبی مشهود است این است که سایه هیچ نهاد حمایتی برای کارگران بار بر گسترده نشده است و این کارگران برای مایحتاج خود و شرایط سخت کاری که دارند حتی فرزندان خود را وارد این حرفه می‌کنند و به صورت شیفتی و یا جداگانه به کار مشغولند.

برخوردهای سلیقه‌ای

عباس توفیقی می‌گوید: این کارگران که نه حرفه‌شان به اداره و سازمان خاصی مربوط می‌شود و نه فعالیت‌هایشان در بولتن دستگاه و نهادی ثبت می‌شود، با شرایط کسادی بازار، کارگران باربرهم اکثراً روی چرخ دستی‌های‌شان بیکار نشسته‌اند و درآمدشان نسبت به سال گذشته نصف شده و هزینه‌های‌شان چند برابر افزایش پیدا کرده است؛ کارگرانی که علاوه بر سختی کار با برخوردهای سلیقه‌ای مأموران شهرداری نیز روبه روهستند.

وی افزود: مهم‌ترین مشکلات کارگران باربرنبود امنیت شغلی، برخوردهای سلیقه‌ای مأموران شهرداری، بیمه تأمین اجتماعی، دستمزد عادلانه و سختی‌های آب و هوا از جمله زمستان و تابستان است.

به طورتقریبی در بازار اصفهان نزدیک به ۲۰۰ کارگرباربرکار می‌کنند که البته تعدادشان نسبت به سال قبل هم افزایش یافته است. هر کارگر بارکش با این چرخ‌دستی ۴ تا ۵ نفر را خرجی می‌دهد و این در حالی است که پرداخت اجرت بارکشان به صورت توافقی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *