۳۰ درصد مراتع اصفهان درآتش دست اندازی متصرفان غیرمجاز سوخت

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان درپاسخ به خبرنگارکیمیای وطن:

۳۰ درصد مراتع اصفهان درآتش دست اندازی متصرفان غیرمجاز سوخت

زهرا نصیری

۷۰ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان اصفهان به دلیل سهل انگاری رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان حفاظت منابع طبیعی را اصلی دانست که مردم باید در آن مشارکت داشته باشند که اگر این اتفاق نیفتد منابع طبیعی دچار مشکلات بسیار خواهند شد و ما نمی‌توانیم همه ۹٫۵ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی را در اصفهان حفظ کنیم. محمدحسین شاملی، درپاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن که ازایشان خواست تا ازمیزان عرصه‌های منابع طبیعی که امسال مورد آتش سوزی قرارگرفته است سخن بگوید به این مطلب اشاره داشت که در سال ۹۵، ۳۲۹ مورد آتش‌سوزی در ۲ هزار و ۱۸۴ هکتار ازاراضی مرتعی استان ثبت‌شده است، که با نهایت تأسف ۳۰ درصد از این آتش‌سوزی‌ها به‌صورت عمدی بوده و ۷۰ درصد آن نیزبه دلیل سهل انگاری رخ داده است. وی با اشاره به اینکه بیشترآتش سوزی‌ها دردرشهرستان های بوئین و میاندشت، فریدونشهر، چادگان، سمیرم رخ داده است افزود: آتش سوزی‌های عمدی در جهت تصرف اراضی صورت گرفته است.

نهال کاری هکتاری درپایگاه شهید بابایی

وی ازمهمترین اقدامی که در سال جاری درشرف انجام آن هستند نیز سخن گفت و به نهال کاری ۲۵۰۰ هکتار ازاراضی شرق اصفهان مشرف به پایگاه هوایی شهید بابایی خبر داد و گفت: ۵۰۰ هکتار نهال کاری در داخل پایگاه و مابقی در اراضی نزدیک پایگاه شهید بابایی انجام خواهد شد، البته آب مورد نیازبرای این کار نیزاز محل پساب فاضلاب سجزی تأمین می‌شود. وی با ابزار خرسندی از اینکه برای بیابان زایی دشت سجزی با مشارکت کشاورزان آن منطقه برای انتقال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب با بسیج سازندگی تفاهم‌نامه‌ای منعقدشده است تا ۵ هزارهکتاراز این دشت را جنگل کاری کنیم ادامه داد: اگر اعتبارات این طرح تأمین شود سال آینده نیز ۵ هزار هکتار از ازاراضی را تحت پوشش قرار خواهیم داد تا کانون‌های فرسایش بادی را تثبت کنیم.

پروژه‌های شاخص منابع طبیعی دراصفهان

وی سپس ازاجرای ۱۲۳ پروژه شاخص توسط این اداره درسال جاری خبرداد و گفت: این پروژه‌ها در حوزه‌های آبخیزداری، بیابان‌زدایی، جنگل‌کاری، مرتع، بهره‌برداری، ممیزی و مهندسی، یگان حفاظت با اعتباری بالغ‌بر ۴۲۵ میلیارد ریال بوده است. وی از حضور رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع طبیعی در هفته آینده در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: ۱۸ پروژه شاخص در زمینه آبخیزداری، مهندسی و ممیزی با حضور این مسئول به بهره‌برداری خواهد رسید.

تعطیلی کوره‌های گچ ادامه دارد

شاملی خبرمسرت بخشی ازتعطیلی ۳۸ کوره و دو معدن گچ درشرق اصفهان داد و افزود: تعطیلی مابقی معادن و کوره‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری را در دستور کارداده ایم. شاملی بابیان اینکه تا امروز بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل‌کاری برای مبارزه با گسترش بیابان شده است، گفت: امروز به‌واسطه این عمل در بیابان‌ها شاهد ریز گردها نیستیم. وی با اشاره به تولید و توزیع بیش از ۵۴۰ هزار نهال در سال ۹۵، اظهار کرد: ۲۰۰ هزار نهال برای توسعه فضای سبز و ۳۴۰ هزار نهال برای جلوگیری از بیابان‌زایی تولید و به‌کارگیری شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به حوزه بهره‌برداری و محصولات برداشت‌شده گفت: با برداشت محصولاتی ازجمله کتیرا، صمغ آنغوزه، کرفس کوهی و صمغ باریجه بیش از ۱۷ هزار نفر روز اشتغال ایجاد کرده است. وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه یگان حفاظت و حقوقی اداره کل منابع طبیعی، هم توضیح داد: درسال جاری ۵۲۶ فقره تخریب اراضی،۱۳۹ مورد خلعید ورفع تصرف،۱۰۸ فقره کشفیات قاچاق مرتعی و جنگلی،۱۲۳۰ مورد گزارش مردمی درباره تخلفات منابع طبیعی، تشکیل ۱۵۷۷ مورد پرونده در زمینه عرصه‌های منابع طبیعی در دادگاه که ۱۳۸۸ مورد آن به نفع منابع طبیعی رأی صادر شده است. شاملی گفت: امسال بااعتباری بالغ‌بر سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال از نقشه کاداستر تهیه‌شده در بخشی از شهرستان‌های گلپایگان، تیران و کرون رونمایی صورت گرفت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *