افزایش ۲/۳ برابری روزهای سالم اصفهان

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن عنوان کرد:

افزایش ۲/۳ برابری روزهای سالم اصفهان

عکس: سلطانی

اعظم حاجی رضازاده

زندگی شهری و افزایش جمعیت و صنعتی شدن جوامع امروزی باعث افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی ازجمله انتشار آلاینده‌ها در هوا، افزایش دما و تغییرات شرایط اقلیمی شده است. یکی از وظایف بخش آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان نیز پایش، رصد و کنترل شاخص کیفی هوا همچنین پیگیری برنامه‌های مختلف مرتبط با کاهش آلودگی هوا است. ما نیز در راستای بررسی وضعیت کیفی هوای اصفهان گفت‌وگویی داشتیم با رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان که در ادامه می‌خوانید:

تصویب برنامه‌های ملی برای هشت کلان‌شهر

بابک صادقیان ضمن اشاره به تصویب برنامه‌های ملی برای هشت کلان‌شهر در هیئت دولت از تدوین برنامه استانی کاهش آلودگی هوا تحت عنوان”برنامه جامع کنترل کیفیت هوای اصفهان” که در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ با همکاری استانداری، اداره کل حفاظت محیط‌زیست و دانشگاه‌های استان تهیه شد خبر داد و گفت: این برنامه از ابتدای سال ۹۳ باهدف افزایش روزهای سالم و ارتقا کیفیت هوا در محدوده مرکزی اصفهان، عملیاتی و سال ۹۲ به‌عنوان مبنای عملکرد برنامه در نظر گرفته شد. وی تصریح کرد: روند افزایش تعداد روزهای سالم و کاهش تعداد روزهای ناسالم از سال ۹۲ تا ۹۵ به‌طور مستمر ادامه داشته و بر اساس اطلاعات فوق تعداد روزهای سالم در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۳ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۲ به میزان ۱۵۳ درصد همچنین سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ و سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ نیز به میزان ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کاهش ۸/۳ برابری روزهای ناسالم

این کارشناس از کاهش ۳۷ درصدی مجموع روزهای ناسالم و بسیار ناسالم سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ همچنین کاهش ۲۶ درصدی این روزها در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ خبر داد و افزود: سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ نیز ۴۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر از زمان اجرای برنامه جامع کنترل کیفی هوا (ابتدای سال ۹۳) تاکنون تعداد روزهای سالم حدود ۲/۳ برابر افزایش و مجموع روزهای ناسالم و بسیار ناسالم طی این مدت حدود ۸/۳ برابر کاهش داشته است. رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ضمن اشاره به افزایش ۲۰ درصدی روزهای سالم سال ۱۳۹۲ با توجه به شرایط خاص سال مذکور، گفت: تعداد روزهای سالم ۱۰ ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به زمان مشابه در سال مبنا (سال ۹۲) بیش از سه برابر افزایش داشته است.

اقدامات انجام شده

صادقیان یکی از سه اقدام انجام‌شده در جهت کاهش آلودگی هوا از ۱۳۹۳ تاکنون را حذف مصرف سوخت مایع (نفت کوره) از چرخه مصرف دو نیروگاه مجاور شهر اصفهان که در سال ۹۲ بیش از ۸۰ درصد سوخت آن‌ها مازوت (نفت کوره) بوده است عنوان کرد که با توجه به حجم بالای مصرف و همچنین داشتن درصد بالایی از گوگرد باعث تولید و انتشار حجم فراوانی از آلاینده‌ها ازجمله ترکیبات گوگردی و ذرات معلق میکرونی (از آلاینده‌های خطرناک) می‌شده‌اند. وی اقدام مؤثر دیگر را تبدیل سوخت یورو ۲ به یورو ۴ دانست که باعث کاهش میزان بنزین و ترکیبات آروماتیک در سوخت بنزین و همچنین به ارتقا کیفیت سوخت گازوئیل مصرفی خودروهای دیزلی درون‌شهری اشاره کرد. رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در کنار این اقدامات به موضوع احیا و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، موضوع آموزش و اطلاع‌رسانی اشاره کرد و افزود: همه این اقدامات باعث شد تا شاهد تأثیرات مثبت در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان باشیم. صادقیان خاطرنشان ساخت: گرچه افزایش روزهای سالم از اهداف برنامه جامع کنترل کیفی هوا بود و با اقدامات انجام‌شده در حد قابل قبولی به هدف مزبور رسیدیم ولی قطعاً هدف ایده آل ما افزایش تعداد روزهای پاک و کاهش روزهای ناسالم باقی‌مانده است که امیدواریم با اجرای کامل برنامه موجود و تدوین و اجرای برنامه‌های جدید میان‌مدت و بلندمدت با افق ۱۰ تا ۲۰ ساله بتوانیم دررسیدن به این هدف موفق باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *