توجه به کسب و کارهای خرد لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

کیمیای وطن بررسی کرد:

توجه به کسب و کارهای خرد لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

زهرا نصیری

فضای کسب و کار آن هم برای واحدهای تولیدکننده کوچک و متوسط همواره حائز اهمیت به شمار می‌رفته و آنها حتی بر این باور بوده‌اند که اگر این محیط برای کاسبی آنها فراهم باشد، نیاز به حمایت دولتی‌ها هم ندارند و شاید مراجعاتشان هم به بانک‌ها برای دریافت وام به حداقل برسد، چراکه محیط این زمینه را برای کسب درآمد بیشتر برای آنها فراهم می‌کند. اینروزها سرمایه افراد از یک حدی که بالا می‌رود دوست دارند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند و به‌اصطلاح خودشان آقای خودشان باشند اما این کار به این سادگی‌ها نیست و بدون تجربه و دانش کافی نه تنها سودآوری ندارد بلکه ممکن است سرمایه فعلی نیزاز دست برود ونتوان به نتیجه مطلوب رسید. با اینکه آمارهای اداره کار بیانگرآن است که نرخ رشد بیکاری در استان اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است و این استان رتبه اول بیکاری را به خود اختصاص داده است، اما کارشناسان معتقدند توجه به کسب وکارهای خرد و خانگی می‌تواند به وضعیت بیکاری التیام بخشیده وهمانطور که در کشورهایی مانند چین و ژاپن ۵۰ درصد اقتصاد برپایه مشاغل خرد و خانگی می‌چرخد در کشورمان نیز چنین رویکردی را به مرحله اجرا گذاشت. ازآنجایی که استان اصفهان ازوجود صنایع بیشمار بهره مند است، اما فعالان بسیاری هم درزمینه کسب و کارهای خرد و خانگی دربخش صنایع دستی، اجناس کادویی، محصولات ارکانیگ و غیره دارد که توانسته‌اند سهم بسزایی دراقتصاد و کارآفرینی و اشتغال داشته باشند و آنجایی که چرخ صنایع کج دار و مریض می‌چرخد توانسته‌اند درشهر ها و روستاهای مختلف برای جوانان اشتغالزایی و تولید درآمد کنند.

توجه به کسب و کارهای خرد

یکی از فعالان بخش صنایع دستی ولوازم کادویی درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به اینکه جوانان تحصیلکرده نباید در کسب و کارهای خرد به دنبال سودهای اقتصادی آنچنانی باشند تاکید کرد: توسعه مشاغل خرد نیاز به مشارکت نهادهای متعدد به‌صورت یک زیست‌بوم و اکوسیستم دارد که بتواند ارزش افزوده‌ای در قالب کارآفرینی خرد شکل دهد. محمد رضا مطیعی فر، با اشاره به اینکه توجه به کسب و کارهای خرد درواقع تحقق اقتصاد مقاومتی و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری است افزود: متاسفانه امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و مهاجرت‌های بسیاری که ازشهرهای کوچک به کالانشهرها صورت گرفته است بسیاری از جوانان فکر می‌کنند که تنها درشهرهای بزرگ می‌توان مشاغل خرد را به پویایی رساند اما تجربه نشان داده است که برای کارآفرینی می‌توان از ظرفیت روستاها و شهرهای کوچک در این زمینه بهره برد.

اشتغالزایی واقعی

وی تاکید کرد: درهرشغلی قطعاً سعی و تلاش و کوشش و ممارست نیازاست تا به نتیجه و سود اقتصادی برسد، اگر جوانان انتظار داشته باشند که یک شبه بتوانند درشغلی موفق و پولدارشوند، انتظاردوراز واقعی ست، به عنوان فردی که دربخش کسب و کارخرد فعالیت دارم باید بگویم که درحرفه من هزاران بار شکست، نبود سرمایه، سختی وغیره وجود داشته است اما با تلاش و کوشش همه این موانع را پشت سر گذاشته‌ام و توانسته‌ام در مسیر شغلی که دارم ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم را برایشان اشتغالزایی کنم. محمد جواد مطیعی فرنیز به این مسئله اعتقاد دارد که فعالیت درعرصه صنایع دستی درگام اول می‌تواند برای افرادی که جویای کار هستند مثمرثمر باشد. وی می‌گوید: قطعاً همه افراد نمی‌توانند وارد شغل‌های فنی شوند و اگر ما بتوانیم با ایجاد مشاغل خانگی ف کارآفرینی و اشتغال کنیم بسیاری از موانع اقتصادی هم برطرف خواهد شد. وی افزود: مشاغل خانگی و خرد نیاز به وام‌های کلان، مکان‌های وسیع وسرمایه آنچنانی ندارد اما باید دراین راه ازتجربه ها وعلم روز نیزبهره مند شد تا بتوان پیشرفت کرد.

دولت موانع اقتصادی را برطرف کند

لیلی دانشمندی، نایب‌رییس کانون انجمن سراسری مراکز اشتغال کل کشور نیز درگفتگوبا کیمیای وطن با اشاره به اینکه فشارهای مالیاتی دولت از یک سو، برخورد بانک‌ها از سوی دیگرفشارهای زیادی را بر تولید کنندگان وارد کرده است گفت: در این شرایط نه تنها از تولید کنندگان حمایت نمی‌شود بلکه در شرایط فعلی زیر فشارهای سنگین قرار گرفته‌اند که قطعاً به سود هیچکس نخواهد بود و به اقتصاد ما لطمه‌های سنگین وارد می‌کند. دراین شرایط بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با دولت نخواهد داشت؛ چراکه هر فعال اقتصادی که به‌طور شفاف فعالیت کرده، تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *