اقتصاد مقاومتی بهترین راهنما برای افزایش بهره وری است

درتشریح فعالیت‌های قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان عنوان شد:

اقتصاد مقاومتی بهترین راهنما برای افزایش بهره وری است

زهرا نصیری

دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان گفت: اجرای طرح جشنواره کالای ایرانی افتخار بزرگی برای اصفهان بود که در سراسر کشور به عنوان یک الگو مطرح شد. محمدرضا جان نثاری، در نشست گزارش عملکرد یکساله قرارگاه اقتصادمقاومتی شهرداری اصفهان که درکتابخانه مرکزی برگزار شد با اشاره به اینکه راه اندازی این قرارگاه به عنوان نخستین دستگاه در کشور قابل تقدیر است و این امر توقع شهروندان را از اقدامات و خدمات را از شهرداری نیز بالا می‌برد ادامه داد: سعی کرده‌ایم بر اساس واقعیت، عملکرد شهرداری اصفهان در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی را به اطلاع عموم برسانیم.

کار عملیاتی به چارت ساختاری نیاز دارد

جان‌نثاری با تصریح اینکه برای انجام یک کار عملیاتی چارت ساختاری نیاز هست و این کار یک امر زمان‌بر است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر هیئت دولت بخواهد این موضوع را پیگیری کند باید قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل بدهد، چرا که برای انجام کار چابک می‌توان از قرارگاه بهترین استفاده را برد. وی بابیان اینکه تلاش کردیم که این قرارگاه بر ضد خود اقدامی نداشته باشد، گفت: فقط یک نفر برای دبیرخانه این قرارگاه دعوت شد و بعدازآن از تمام توان داخل خود شهرداری برای تحقق شعار سال گام برداشتیم یعنی کاملاً نگاه به درون خود شهرداری داشتیم. دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان با اظهار اینکه برای تشکیل این قرارگاه به شهرداری ازلحاظ عده و عُدّه هیچ تحمیل جدیدی صورت نگرفت، افزود: برای حرکت در این مسیر چراغ راهی با عنوان الزامات را مشخص و مطرح کردیم. وی بابیان اینکه سعی کرده‌ایم کمتر حرف بزنیم و بیشتر اقدام داشته باشیم، اظهار کرد: برای انجام فعالیت‌های قرارگاه اقتصاد مقاومتی مدل فرایندی برنامه‌ریزی شد. تا هرگونه اقدامی که بخواهد در شهرداری انجام گیرد بر اساس اصول نوشته‌شده در قرارگاه اقتصاد مقاومتی باشد.

۸۸ جلسه برای اقتصاد مقاومتی

جان‌نثاری بابیان اینکه قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان درسال جاری ۸۸ جلسه برگزار کرد، افزود: برگزاری اکثرجلسات در خارج از وقت اداری، نکته قابل توجه ای است که می‌توان به آن اشاره کرد. وی عدم خرید و مصرف جنس خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد، صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف،‌ مدیریت انرژی، اصلاح نظام درآمد و ایجاد درآمد پایدار، شفاف‌سازی مباحث پولی و مالی در شهرداری و فرهنگ‌سازی را ازجمله اقدام‌های انجام‌گرفته توسط قرارگاه اقتصادی مقاومتی در بدنه کل شهرداری اصفهان عنوان کرد. دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان بابیان اینکه یک هزار و ۴۳۶ اقدام عملیاتی حول محورهای تعیین‌شده در قرارگاه، انجام‌گرفته است، گفت: نهادینه کردن و تبدیل‌شدن آن به یک فرآیند مهم‌ترین اقدامی است که توسط این قرارگاه در شهرداری اصفهان انجام شد. جان‌نثاری با اشاره به راه‌اندازی کمیته‌ای برای بررسی هرگونه خریدی در شهرداری، اظهار کرد: روندی شکل‌گرفته که امکان خرید کالای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد در این نهاد نزدیک به صفر شده است.

خرید کالای ایرانی

وی بابیان اینکه جشنواره خرید کالای ایرانی به‌صورت ابتکاری توسط شهرداری اصفهان اجرا شد، گفت: این کار تبدیل به یک الگویی در سطح کشور شده است. دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه میدان استقلال گفت: این پروژه بزرگترین پروژه دانش بنیان درسطح کشوراست.

نمود والای اقتصاد مقاومتی درشهرداری ها

درادامه این نشست، شهرداراصفهان با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف شهرداری اصفهان اقدامات شاخص بسیار زیادی در راستای تحقق شعار سال انجام داده که در این زمینه شورای اسلامی شهر نیز حمایت‌های بسیار خوبی از ما به عمل آورد افزود: دستگاه‌های مختلف باید خود را در این زمینه مکلف بدانند، بسیاری از دستگاه‌های مختلف در کشور نیاز است بیش از این به شعارهای انتخاب شده از سوی مقام معظم رهبری توجه کنند. مهدی جمالی نژاد، با اشاره به اینکه شهرداریها نهادهای مستقل عمومی غیردولتی بوده و مدیریت هزینه و درآمد را به صورت همزمان انجام می‌دهند واجرای اقتصاد مقاومتی در آنها نمود بسیار زیادی دارد افزود: برای اقدامات زیرمجموعه شهرداری در راستای تحقق شعار سال امتیازبندی‌های لازم صورت گرفت تا نحوه عملکرد معاونت‌ها و سازمانها در این موضوع مشخص شود.

به قابلیت‌های درونی کشور اتکا کنیم

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیزبا اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بهترین الگو در اداره جوامع بشری است افزود: اگر به نامگذاری سال‌های دهه گذشته رجوع کنیم سال‌هایی که به عنوان نوآوری و شکوفایی، سال همت مضاعف کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی و سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اگر عمیق بشویم می‌بینیم که عمق دید حضرت آقا تا کجا به نشانه رفته وهمه مدیران را هوشیار کرده‌اند.

رضا امینی، با اشاره به اینکه ما باید برای عزت و قطع وابستگی به قابلیت‌های درونی کشور اتکا کنیم و به دانش و باورخودمان وجوان هایمان در همه حوزه‌ها ایمان داشته باشیم افزود: بر این اساس می‌توانیم قابلیت‌ها را به توانمندی‌های بالفعل تبدیل کنیم و از آنها در جهت تقویت استقلال نظام جمهوری اسلامی بهره ببریم.

امینی تصریح کرد: نامگذاری سال‌ها نشان دهنده این است که در هر سالی به گونه ایی به اقتصاد مقاومتی توجه شده است.

بودجه شهرداری مناسب هزینه شود

وی ادامه داد: از سال ۸۹ لفظ اقتصاد مقاومتی وارد ادبیات حاکمیت ما شد و سال گذشته هم به عنوان شعار سال و در سال جاری با دو بار تکرار توسط حضرت آقا کلمه اقدام و عمل به آن اضافه شد و این یعنی اینکه انتظار است اقتصاد مقاومتی در حوزه عملیاتی وارد شود و خوشبختانه اقدامات خیلی خوبی انتخاب شده است. امینی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه بودجه شهرداری باید پس از تصویب به صورت مناسبی هم صرف شود گفت: یکی از ضروریات توجه به مسئله کمبود منابع مالی است. اموال مردم در دستان مدیران است و روز قیامت از نحوه صرف آن پرسش خواهد شد، همین موضوع اهمیت توجه ما به استفاده صحیح از منابع را متذکر می‌شود. رییس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بدون هزینه اضافی و استفاده بهینه از منابع مالی برای افزایش بهره وری باید گام برداشت افزود: از این رو اقتصاد مقاومتی بهترین روش و راهنما برای افزایش بهره وری است. امینی اقتصاد مقاومتی را الگویی بزرگ برای همه مردم و دستگاه‌ها دانست و گفت: باید با اطلاع رسانی‌های وسیع این موضوع به همه گفته شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *