ظرفیت خیران سلامت برای محرومیت زدایی

دکتر حجتی

همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره‌ی محرومان و مستضعفان موظف بدانند. این مبارزه یک وظیفه همگانی است.مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)

پس از تشکیل سازمان بسیج جامعه پزشکی و تبدیل به یکی از ارکان‌های عملیاتی بسیج؛ یکی از وظایف عمده‌ای که هم در ساختار و هم در اساسنامه به آن محول شد، فعالیت‌های امداد و درمان بود. یکی از اهداف بلند انقلاب اسلامی محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، اقتصادی، درمانی و بهداشتی است.

بسیج به طور کلی یعنی استفاده از ظرفیت مردمی برای جلو بردن اهداف کشور، انقلاب و نظام و به طور خاص بسیج جامعه پزشکی همین تعریف را در حوزه سلامت دارد. آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت و ارائه خدمات بدون منت به مناطق محروم، اولویت بسیج جامعه پزشکی است.

علی‌رغم پیشرفت‌های زیادی که در طول دهه‌های گذشته در زمینه‌های بهداشتی و درمانی داشته‌ایم، هنوز شاهد محرومیت‌های قابل توجهی در بخش‌هایی از کشور ایران هستیم. یکی از اقداماتی به توصیه مقام معظم رهبری، بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در دستور کار خود قرار داده‌اند، ورود جهادی به عرصه محرومیت‌زدایی به ویژه در بخش بهداشت و درمان، اشتغال، فرهنگی و زیرساخت است.

یکی از مهمترین نیازهای امروز کشور توسعه خدمات درمانی و بیمارستانی و توسعه خدمات در حوزه سلامت است که باید با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم در مسیر ارتقای طرح‌های توسعه سلامت پیش رفته و مطالبات مردم در این زمینه را مرتفع کنیم.

لازم است که برای رفع محرومیت‌ها در حوزه سلامت تلاش خود را صد چندان کرده و در این راستا علاوه بر استفاده از توان دولت بتوانیم از ظرفیت‌های خیران نیز استفاده کنیم. مشارکت همگانی و حضور خیران در پیشبرد پروژه های سلامت نقش موثری دارد، اگر با مشارکت و همکاری در کنار یکدیگر خدمت کنیم، این همکاری می تواند بسیار سودمند و ارزنده باشد.

استفاده بهینه از فرصت ها و ظرفیت های موجود در حوزه بهداشت و درمان باعث می شود که هدف ها را بهتر انتخاب کنیم و در راه رسیدن به آنان تلاش های هدفمند و مثبتی داشته باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *