ماه رمضان و معضلی به نام گرانفروشی

بردیا عباس زاده

ماه مبارک رمضان از راه رسید. این ماه پر خیر و برکت اما همواره با معضلی ریشه دار روبروست. گرانفروشی یکی از آفت‌های بازار ایران است که در بعضلی ایام سال مانند ماه مبارک رمضان و یا بازار شب عید نوروز به شکلی عیان‌تر خودنمایی می‌کند. برخلاف اقتصاد جهان که در ایام رونق خرید شاهد تخفیف‌های باور نکردنی است در ایران این روزها به بهانه‌ای برای گرانفروشی تبدیل می‌شود. گرانفروشی ماه رمضان بیشتر حول و حوش مواد غذایی پر مصرف رخ می‌دهد. برنج، روغن، گوشت قرمز و مرغ از مهمترین مواد غذایی هستند که در این ایام به بهانه مصرف بیشتر گاهی به شکل افسارگسیخته گران می‌شود. این روند گرانی البته در سالهای اخیر تا حدود زیادی مهار شده و شاهد گرانی‌های ادامه دار سال‌های قبل نیستیم اما همین گران شدن حتی یکروزه برخی از این محصولات فرصت مناسبی برای سودجویان است تا بتوانند پول خوبی به جیب بزنند. به همین دلیل هم نیاز است تا مسئولان با ارائه راهکارهای عملی و نظارت مستمر جلوی سودجویی این افراد را بگیرند.

کنترل بازار

در این میان، برای کنترل بازار و همچنین نظارت بر عدم افزایش قمیت این کالاها، دستورالعمل طرح نظارتی از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان ابلاغ شده است که این دستورالعمل، به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان تهران و سایر استانها بنا بر این دارد که در خصوص اقلام اساسی مورد تقاضای مردم که شامل ۱۳ قلم کالای دسته‌بندی شده است، بازرسی و نظارت هر چه بیشتر واحدهای مربوطه را رقم زند و در صورت رویت هرگونه تخلف توسط فروشندگان، شاهد ارائه گزارش‌های مردمی باشیم. بر اساس این دستورالعمل کشوری، هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف در مورد فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد.

نرخ مواد غذایی مصوب اتحادیه‌ها

بر این اساس نرخ برخی اقلام بنا بر اعلام اتحادیه‌ها به شرح زیر می‌باشد.

مرغ و گوشت

در حال حاضر یک کیلوگرم گوشت گوساله به طور مخلوط با قیمت ۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. اما با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه این احتمال وجود دارد که قیمت مرغ تا ۸ هزار تومان برسد. همچنین قیمت گوشت گوسفندی، بین ۲۷ هزار تا ۲۷۵۰۰ تومان بین مغازه‌داران توزیع می‌شود و شقه بدون دنبه نیز با قیمت ۳۱ هزار تا ۳۱۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

برنج

در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج با کیفیت طارم، هاشمی و دم سیاه ۱۲ هزار تومان، شیرودی ۸ و ندا ۷ هزار تومان است.

آش و حلیم

هر کیلوگرم حلیم معجون با کلیه مخلفات ۱۵ هزار تومان، هر پرس حلیم معجون با مخلفات ۸ هزار تومان، هر کیلوگرم آش شله‌قلمکار با مخلفات (سیر و پیاز) ۱۵ هزار تومان، هر کیلوگرم حلیم و آش شله‌قلمکار ساده ۱۴ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع آش از قبیل آش رشته و آش دوغ با مخلفات ۱۳ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع آش از قبیل آش رشته و آش دوغ بدون مخلفات ۱۲ هزار تومان و هر پرس آش رشته ساده ۷ هزار تومان است.

قند و شکر

قیمت شکر تحویلی به عاملین توزیع درب کارخانه به ازای هر کیلو ۲۵۲۰ تومان محاسبه شده و عاملین موظف هستند این کالا را حداکثر به قیمت هر کیلو ۲۸۵۵ تومان به مصرف کننده نهایی بفروشند.

لبنیات

با توجه به فراوانی عرضه محصولات لبنی قیمت این محصولات طی ماه‌های اخیر ثابت بوده است و در ماه رمضان نیز افزایش نخواهد داشت و انتظار می‌رود این روند تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد.

 زولبیا و بامیه

با مصوبه اتاق اصناف ایران قیمت زولبیا و بامیه برای فروش در ماه مبارک رمضان امسال ۱۲ هزار تومان تصویب و ابلاغ شد.

خرما

هر کیلوگرم خرمای رطب ۳ هزار تا ۴ هزار تومان، خرمای نیمه خشک هزار و پانصد تا ۴ هزار تومان و خرمای خشک از هزار و پانصد تا ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر کیلوگرم خرمای خاص رقم پیارم یا صادراتی نیز به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد که با کیفیت‌ترین نوع خرمای کشور است. البته به دلیل رشد قیمت از سردخانه تا بازار، نرخ این محصولات در بازار مصرف ۲۵ تا ۳۰ درصد قابل افزایش است.

انواع سبزیجات

هر کیلوگرم قیمت سبزی خوراکی از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم سبزی آشی و پلویی از ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. قیمت پیاز سفید شیری کیلویی ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ و پیاز زرد کیلویی ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان است.

تلفن ۱۲۴

همچنین در دستورالعمل مربوطه آمده است که شهروندان و هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی، مراتب را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *