برق و قبض‌های نجومی

بردیا عباس زاده

با فرارسیدن فصل گرم سال دو تغییر عمده در قبض‌های مشترکین اتفاق می افتد. اولین تغییر کاهش محسوس قبض‌های گاز است. قبض‌های نجومی گاز که زمستان‌ها لرزه بر اندام خیلی از خانواده‌ها می‌انداخت همزمان با رفتن سرما رخت بر می‌بندد و به انتظار ظهور دوباره زمستان می‌نشیند اما دومین تغییر افزایش مصرف برق به تبع آن صدور قبض‌های آنچنانی برق است. هر چند به عقیده بسیاری کارشناسان قیمت انرژی در ایران بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است اما بازهم خیلی از خانواده‌ها برای پرداخت این قبض‌ها با مشکل مواجه هستند. به همین دلیل هم یک راهکار مهم پیش روی هر کدام از ما قرار دارد. باید گفت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است و به همین دلیل هم بر همه ما واجب است که اصلاح الگوی مصرف را در پیش بگیریم و تا هم به اقتصاد کشور کمک کنیم و هم خودمان از گزند قبض‌های نجومی در امان بمانیم. اما چه راهکارهایی برای دور ماندن از قبض‌های نجومی می‌توان انجام داد.

کولر گازی

یکی از پرمصرف‌ترین وسایل برقی خانگی، کولرهای گازی است. استفاده از این کولرها، هزینه برق شما را به شدت افزایش می‌دهد بنابراین تا حد امکان از آن استفاده نکنید و یا در صورت لزوم در ساعات اوج بار از آن‌ها استفاده نکنید، همچنین نصب موتور کولرگازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی این کولرها خواهد شد؛ علاوه بر این موارد به این نکته نیز توجه کنید که برای استفاده از کولر گازی بهتر است کولرهای دارای آرم استاندارد و با رتبه انرژی بالا انتخاب شود، در صورتی که از یک کولر گازی با گرید A به جای کولر با گرید G استفاده شود بیش از ۴۰ درصد در میزان مصرف برق صرفه جویی خواهد شد. در هر صورت توجه داشته باشید که هزینه کم مصرف‌ترین کولر گازی حدوداً ۴ برابر هزینه کولرهای آبی است.

یخچال و فریزر

یکی دیگر از پرمصرف‌ترین وسایل برقی خانگی، یخچال و فریزر است. با وجود اینکه یخچال در تمام ساعات شبانه روز به برق وصل است ولی مدت زمان واقعی روشن بودن یخچال به عواملی مانند مدت زمان باز بودن در آن، درجه حرارت تنظیم شده آن و همچنین به شرایط محیط اطراف آن بستگی دارد. برای اینکه بتوانید هزینه برق یخچال خود را به حداقل برسانید سعی کنید یخچال را در خنک‌ترین قسمت آشپزخانه قرار دهید و از گذاشتن آن در مجاورت اجاق گاز، آبگرمکن و سایر دستگاه‌های گرمازا خودداری کنید. همچنین توجه کنید که یخچال در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد. سعی کنید یخچال حداقل ۲۰ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد تا گردش هوا به درستی انجام گیرد و موتور یخچال زمان کمتری روشن بماند. به این نکته مهم نیز توجه کنید که به دلیل نشستن گرد و خاک بر لوله‌های پشت یخچال، انتقال حرارت به خوبی انجام نمی‌شود. بنابراین سعی کنید حداقل سالی دو بار لوله‌های پشت یخچال را تمیز کنید.

وسایل روشنایی

سعی کنید در حد امکان در طول روز از نور طبیعی بهره ببرید، چون استفاده از نور خورشید هیچ هزینه‌ای ندارد و برای سلامت خودتان بهتر است، در این صورت هزینه قبض برقتان نیز کاهش می‌یابد. ستفاده از لامپ‌های کم مصرف، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش هزینه برق می‌باشد. بنابراین بهتر است به جای خریدن لامپ‌های ارزان قیمت رشته‌ای که عمر بسیار کوتاهی دارند و بیش از ۹۵ درصد انرژی را به گرما تبدیل می‌کنند، لامپ‌های کم مصرف دارای آرم استاندارد بخرید که هم عمر طولانی‌تری دارند و هم تقریباً به اندازه یک چهارم لامپ‌های رشته‌ای انرژی مصرف می‌کنند. در حال حاضر نسل جدیدی از لامپ‌های فوق کم مصرف در بازار وجود دارد که در کنار مصرف بسیار اندک نور قابل توجهی تولید می‌کند. این لامپ‌ها شاید در نگاه اول از لامپ‌های کم مصرف معمولی گران‌تر باشد اما این لامپ‌ها در طولانی مدت برق کمتری مصرف می‌کنند و همچنین به دلیل تکنولوژی جدید طول عمر بیشتری دارند. پس در نهایت این لامپ‌ها بسیار به صرفه‌تر از لامپ‌های کم مصرف معمولی است.

ساعت اوج مصرف

کلیدی‌ترین نکته برای کم کردن مبلغ قبض برق استفاده درست و زمانبندی شده از وسایل برقی است. بر اساس قوانین جدید ساعاتی در شبانه روز به عنوان ساعات اوج مصرف در نظر گرفته شده که در این ساعات مبلغ برق بالاتر است و در عوض در ساعات کاهش بار مصرف مبلغ برق ارزان‌تر است این زمان بندی معمولاً در پشت قبض‌های برق درج شده در غیر این صورت با تماس با اداره برق محل سکونتتان می‌توانید از این زمانبندی آگاه شوید. با کمک این زمانبندی مصرف می‌توانید به طرز چشمگیری از مبلغ قبض برق خود بکاهید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *