ماه رمضان و تغذیه مناسب

دکتر زهرا عسگری متخصص تغذیه

پیامبر اکرم(ص) فرمود: روزه بگیرید تا سالم بمانید.

درماه مبارک رمضان نظیر سایر ایام سال پیروی از یک برنامه غذایی متنوع و متعادل که ۵گروه اصلی غذایی منظور همان هرم غذایی ( نان و غلات ، میوه ها  ، سبزیجات ، گوشت و حبوبات ، شیر و لبنیات ) را در داشته باشند ، توصیه می گردد روزه دار نیازمند سه وعده غذایی ( سحری، افطار، و شام) می باشد، به طوری که نباید حجم زیادی از غذا در وعده های افطار و سحری مصرف گردد.

موارد قابل توجه در ارتباط با سحری رمضان:

توصیه می گردد افراد ساعت مناسبی را جهت بیدار شدن انتخاب کنند تا ضمن بهره مند شدن از برکات معنوی سحر و مناجات با خدا، با فرصت کافی و بدون عجله سحری را میل نمایند.

صرف سحری برای همه روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروری بوده و خوردن یک وعده غذایی کامل در این زمان توصیه می گردد.

در وعده سحر بهتر است از کربو هیدرات های پیچیده مانند نان های سبوس دار ، غلات ، حبوبات به همراه غذاهای حاوی فیبر مانند سبزیجات و میوه با پوست استفاده گردد.

موارد قابل توجه در ارتباط با افطار رمضان:

افطار را می توان با نوشیدن مایعات گرم (شیر، چای) همراه با خرما و کشمش یا فرنی و شیر برنج  آغاز نمود.

شام را با فاصله ۱ تا ۲ ساعت بعد از صرف افطار با یک وعده غذایی سبک که شامل سه گروه غذایی باشد. مانند (نان ، پنیر وگردو یا سبزی) ( حلیم یا آش کم چرب همراه با نان و سبزی) (آبگوشت کم چرب هم راه با نان و سبزیجات و ماست) و…. میل نمایید.

توصیه می گردد در ماه رمضان :

افرادی که در طول روز زیاد تشنه می شوند مقدار مصرف مواد گوشتی و پروتئنی را در سحر کاهش داده و از مواد غذایی به صورت صبحانه کامل(شیر، نان، پنیر، سبزی همراه با میوه میل نمایند و بر عکس افرادی که در نیمه دوم روز دچار ضعف شدید و کاهش قند خون می شوند مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین به همراه کربو هیدرات پیچیده را در سحر افزایش دهند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *