لزوم ارتقای سطح سواد سلامت در جامعه

بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان

به ‌طور کلی هرچه آگاهی و سواد سلامت افراد جامعه بالاتر باشد، به همان میزان سلامت جامعه نیز ارتقا می‌یابد و از طرف دیگر هزینه‌های درمانی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. اطلاع مردم از مسائل و نکات مربوط به سلامت بسیار اهمیت دارد؛ چرا که هرچه آگاهی مردم در این حوزه افزایش یابد به همان میزان تشخیص، درمان به‌موقع و پیگیری درمان بهتر و کامل‌تر انجام می‌شود.

سواد و آگاهی عمومی جامعه در حوزه سلامت، حساسیت و توجه جامعه را نسبت به سلامت بالا می‌برد و این به معنای ارتقای کیفیت زندگی است و سیاست‌گذاران نظام سلامت باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند. ارتقای سواد سلامت عمومی در جامعه نیاز به آموزش دارد و یکی از مشکلات ما در این زمینه ذهنیت غلط مردم مبنی بر آگاهی داشتن به مسائل و آموزه‌های درمانی و سلامت است.

متاسفانه وقتی صحبت از آگاهی و سواد سلامت مطرح می‌شود، بسیاری از مردم با تکیه بر دانسته‌ها ناقص و غلط خود، بر این باورند که اطلاعات کافی در مورد پیشگیری از بیماری‌های مختلف دارند. درحالی‌که اینها بیشتر خرده اطلاعاتی است که به‌صورت ناقص در جامعه رواج دارد و در برخی موارد حتی جان و سلامت عمومی افراد را به خطر می‌اندازد.

توجه به ارتقای دانش و سواد عمومی جامعه در حوزه سلامت نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری‌ها و به دنبال آن کاهش هزینه‌های درمانی دارد. تا چند دهه پیش تمام نظام‌های سلامت بخش زیادی از بودجه خود را به مقوله درمان اختصاص می‌دادند ولی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تنها مسیری که می‌تواند شرایط سالم را برای اعضای جامعه به ارمغان بیاورد، پیشگیری است که راه پیشگیری نیز حرکت در مسیر آموزش است.

برای دستیابی به جامعه سلامت ‌محور که هدف نهایی هر نظام سلامتی است، باید به مقوله آموزش و افزایش آگاهی عمومی در این حوزه توجه بیشتری کرد. دانش سلامت مهم است، اما اگر به رفتار سلامت منجر نشود، نتیجه‌ای ندارد. جامعه ما در سواد سلامت، دانش سلامت و رفتار سلامت مشکل دارد و همه هدف‌ها باید به سمت ایجاد رفتار سالم تغییر پیدا کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *