طرح همیار درمان برای اولین بار در اصفهان

پروانه شریفی

مدیر امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طرح همیار درمان و اعتباربخشی بیمارستان ها با هدف ایمنی بیشتر بیمار برای اولین بار در اصفهان اجرا می شود.

اهمیت ایمنی مهمترین هدف نظام درمان کشور

دکتر علی اکبر جنگجو در جمع خبرنگاران  با اشاره به اجرای طرح همیار درمان در استان اصفهان اظهار کرد: اهمیت ایمنی به عنوان مهمترین هدف نظام درمان کشور همواره مورد توجه است.

وی ادامه داد: درگیر شدن پرسنل محیطی خبره در نظارت‌ها و افزایش اثربخشی بازدیدها، استفاده از متد آموزش آبشاری جهت افزایش اثربخشی آموزش‌ها، استفاده از تجربیات موفق سایر مراکز درمانی، ایجاد نوعی رقابت مثبت بین مراکز درمانی استان، پیگیری رفع نواقص مراکز درمانی به صورت فعال، ارتقای نسبی کمی و کیفی ارائه خدمات و ترویج فرهنگ پاسخگویی و مسؤولیت‌پذیری در بیمارستان از جمله ضروریات اجرای این طرح است.

هدف اجرای طرح

مدیر امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هدف از اجرای این طرح را نظارت مستمر بر بیمارستان های استان، کاهش خطاهای درمانی و تکریم بیمار اعلام کرد.

جنگجو افزود: بسته اجرایی طرح همیار درمان طی شش ماه مطالعه با استفاده از نظر خبرگان استانی تدوین شد و در این طرح، هشت بیمارستان مهم از استان به عنوان بیمارستان های قطب در نظر گرفته شده و سایر بیمارستان ها بر اساس موقعیت های  جغرافیایی تقسیم بندی و هرکدام به صورت حلقه در زنجیره هریک از آنها قرار گرفتند.

استمرار طرح اعتباربخشی در بیمارستان ها

وی با بیان اینکه این کار برای نخستین بار در کشور در اصفهان، اجرا می شود، ادامه داد: بدین ترتیب، بیمارستان های قطب استان بصورت زنجیره ای به نظارت مستمر و بازدید از بیمارستان های زیرمجموعه خود می پردازند تا طرح اعتباربخشی در بیمارستان ها، استمرار داشته باشد.

مدیر امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیمارستان های قطب اصفهان را بیمارستان های  الزهرا(س)، خورشید، امین، آیت الله کاشانی، شهید چمران، فلاورجان و شهید منتظری نجف آباد معرفی کرد و گفت: این بیمارستان ها با توجه به رتبه های خوب سال های گذشته و امکانات و نیروی انسانی، انتخاب شدند.

جنگجو گفت: در طرح همیار درمان ۱۴۰ نفر از نیروهای خبره بیمارستان ها انتخاب شده و به بازدید از بیمارستان ها می پردازند.

وی با بیان اینکه برای این کار بودجه جداگانه ای در نظر گرفته نشده است، افزود: در اجرای این طرح از پرسنل خود دانشگاه استفاده شده و بودجه اضافی تحمیل نشده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین کلاس‌های آموزشی توجیهی در خصوص چک لیست‌ها، نحوه ارزیابی و یکسان‌سازی نظرات همیاران برگزار شده و طرح همیار درمان از تیرماه سال جاری پس از پایان ماه مبارک رمضان در استان اصفهان کلید خورده است.

اصفهان اولین استان طرح همیار درمان در کشور

جنگو خاطر نشان کرد: طرح همیار درمان برای نخستین بار در کشور به صورت کاملاً موفق در استان اصفهان اجرا شده که در راستای اجرای آن نزدیک به ۵۰ بازدید در ماه از مراکز درمانی استان اصفهان صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: همچنین به منظور استمرار نظارت بر بیمارستان‌های استان و با هدف کاهش خطاهای درمانی و نهایتاً تکریم بیمار ۶۰۰ بازدید در سال از مراکز درمانی استان اصفهان انجام می‌شود.

جنگجو افزود: داشبورد اطلاعات مدیریتی به منظور ارزیابی عملکرد مدیران ارشد مراکز درمانی استان اصفهان ایجاد شده و طرح همیار درمان به صورت پایلوت در استان اصفهان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: این طرح در قطب هفت کشور(یزد، کاشان، چهارمحال بختیاری و اصفهان) اجرا شده و بخش کشوری آن نیز در حال اجراست.

نخستین استانداردهای اعتباربخشی

رئیس اداره نظارت بر خدمات بستری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: طرح اعتباربخشی در بیشتر کشورهای دنیا، اختیاری است اما در ایران، اجباری است.

دکتر مجتبی گلزاری با اشاره به اینکه نخستین استانداردهای اعتباربخشی در کشورمان در سال ۱۳۸۹ بومی سازی شد، افزود: اکنون ۹۰۳ شاخص در طرح اعتبارسنجی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بیمارستان الزهرا(س) در سطح نزدیک به عالی

وی اظهار کرد: بر اساس نتایج حاصل از اعتبارسنجی بیمارستان در سطوح چهارم تا عالی قرار می گیرند.

رئیس اداره نظارت بر خدمات بستری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: بیمارستان هایی که تا ۲۰ درصد شاخص های مذکور را رعایت کنند در سطح چهار، از ۲۱ تا ۳۰ سطح سه، ۳۱ تا ۴۰ سطح سه، ۴۱ تا ۶۰ سطح دو، ۶۱ تا ۸۰ سطح یک و ۸۱ تا ۱۰۰ سطح عالی قرار می گیرند.

به گفته وی از استان اصفهان بیمارستان الزهرا(س) در سطح نزدیک به عالی قرار دارد.

گلزاری با بیان اینکه هرچه سطح بیمارستان بهتر باشد می تواند درآمدزایی بیشتری نیز داشته باشد، گفت: تا کنون دو گروه از سازمان بهداشت جهانی و موسسه بین المللی استانداردسازی ایسکوآ از طرح اعتباربخشی در اصفهان بازدید کرده اند.

طرح اعتبار بخشی در استان اصفهان

استان اصفهان دارای ۵۸ بیمارستان شامل ۱۱ بیمارستان آموزشی درمانی ( دولتی)، ۲۶ بیمارستان دانشگاهی (دولتی)، هفت بیمارستان خصوصی، چهار بیمارستان خیریه، ۱۰ بیمارستان وابسته به نهادها و همچنین ۱۳ مرکز جراحی محدود است.

در طرح اعتبار بخشی که سال ۹۵ اجرا شد همه بیمارستان های کشور اعم از بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه بر اساس نحوه عملکرد و مطابقت با ۹۰۳ سنجه (شاخص) در زمینه های مختلف مانند مدیریت، ایمنی بیمار، منابع انسانی و تجهیزات مورد ارزیابی و اعتباربخشی قرار گرفتند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *