انس حقیقی با قرآن مصونیت فردی و اجتماعی را به دنبا ل دارد

زهرا نصیری

عباس سلیمی قاری و مجری مسابقان قرآنی معتقد است که انس حقیقی با قرآن موجب ایجاد مصونیت بالای فرهنگی در زندگی فردی و اجتماعی اشخاص می شود و در این میان اماکن متبرکه به عنوان کانون های هدایت و نورافشانی برای هدایت آحاد جامعه بشری از جمله برترین مکان ها برای برنامه ریزی در راستای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه هستند.

عباس سلیمی که در سال ۱۳۳۲ در تهران به دنیا آمده است یکی از قاریان مطرح قرآنی در کشور به شمار میرود که از محضرآیت‌الله شیخ جعفرسبحانی و یحیی علیمردانی تلمذ کرده است .

عشق و علاقه او به قرآن از همان سال های ابتدایی ورود به مدرسه ابتدایی با شرکت در جلسات قرآنی آغازشد و والدین او بهترین مشوقش برای قرائت قرآن بودند.

او که دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قضایی است، در کارنامه فعالیت های خود مسئول کمیته قرآن و نهج البلاغه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ، عضو شورای عالی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ، عضو هیئت امنای سازمان ها، شوراها و مراکز قرآنی متعدد ، موذن ممتاز کشور را به ثبت رسانده است .

تاللیف های قرآنی

این قاری مطرح قرآن ،سفرهای تبلیغی به کشورهای عربستان، سوریه، لبنان،سریلانکا، ترکیه، سودان، یوگسلاوی سابق، امارات متحده عربی، مالزی ، سوئیس و… جهت اجرای برنامه های قرآنی نیز داشته است.

استاد سلیمی درسال ۵۶ به عنوان قاری قرآن در محضر استاد خود آیت الله سبحانی در مراسم حج تمتع حضور یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ به عنوان اولین نماینده جامعه قرآنی ایران اسلامی عازم مسابقات بین‌المللی مالزی شد و پس از بازگشت جام مسابقات را به عنوان نفر اول در شهر قم به امام خمینی (ره) تقدیم کرد.

وی در سال ۶۱ نیز به عنوان اولین داور ایرانی به مسابقات بین‌المللی کشور مالزی اعزام شد و در آن مسابقات قضاوت کرد.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در رشته قرائت (سال۵۸)، آثار ماندگار قرآنی،چون تألیف کتابی با عنوان «چهل قصه، چهل پند». تدوین دو کتاب با عنوان «زمزمه‌های مولا» و «شرح چهل حدیث» ،زمزمه های مولا ، پژوهش در مورد مرگ را نیز دارد.

با عباس سلیمی قاری و مجری مسابقات قرآنی، معاون دفتر و مسئول روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری،معاون روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:

*به عنوان اولین سوال بفرماید ؛ تاثیر آمیخته شدن عطر ناب کلام وحی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد چگونه است؟

قطع به یقین انس حقیقی با قرآن موجب ایجاد مصونیت بالای فرهنگی در زندگی فردی و اجتماعی اشخاص می شود و بنا بر فرمایش حضرت امام صادق (ع) اگر این این انس از مراحل نوجوانی و جوانی آغاز شود مفاهیم ارزشمند و انسان ساز قرآن با گوشت و خون و روح انسان ها عجین می شود.

*میزان استقبال جوانان عصر حاضر از حفظ و قرائت قرآن را چگونه ارزیابی می کنید و برای نهادینه کردن بیشتر فرهنگ قرآنی در جامه چه اقداماتی می توان انجام داد؟

استقبال جوانان عصر حاضر از دو مقوله حفظ و قرائت قرآن نسبتا مناسب و در مقایسه با قبل از انقلاب بسیار خوب است اما باید دقت کنیم که افزایش کمّی آمار کلاس های حفظ و قرائت قرآن کریم یک مسئله و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی موضوع دیگری است، به عبارت دیگر زمانی که افکار و الفاظ ما قرآنی شده و بر عملکرد ما تاثیر بگذارد شاهد رفتار قرآنی در خودمان و جامعه خواهیم شد.

بر این مبنا اگر رفتار آحاد جامعه منطبق با قرآن شود می توان گفت فرهنگ قرآنی در حال شکل گیری است و آنگاه بر فرض تحقق این مراحل باید درصدد نهادینه کردن این فرهنگ برآییم.

چنین فرهنگی در جامعه به وجود نخواهد آمد مگر اینکه ارکان و اجزای ساختار کشور از تدوین قوانین و مقررات گرفته تا عزل و نصب ها، شیوه ها و ثروت های جاری، نظارت و پیگیری تمامی امور کشور در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی همگی منطبق با ارزش های والای قرانی طراحی و اجرا شود.

بنابراین استقبال از آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم را می توان از جمله نخستین گام های حرکت به سوی ایجاد حاکمیت فرهنگ قرانی تلقی نمود.

*در آستان حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) تاکنون چه برنامه های قرانی اجرا شده است و میزان استقبال از این برنامه ها تا چه میزان بوده است؟

با آغاز تولیت حضرت آیت الله محمدی ر ی شهری در این آستانه از سال ۱۳۶۹، دارالقرآن الکریم آغاز به فعالیت کرد که هم اکنون تحت عنوان مرکز آموزشی قرآن کریم ادامه فعالیت می دهد.

همچنین در طول۲۳ سال گذشته جمع قابل توجهی از اساتید و مربیان و حافظان و قاریان ممتاز کشور موجب برکت این مرکز بوده و ده ها هزار نوجوان و جوان علاقه مند به قرآن در کلاس ها و محافل آن با قرآن آشنا شده اند.

محورها اصلی فعالیت این مرکز در سه زمینه آموزش، محافل و مسابقات، طراحی شده و گزارش عملکرد فعالیت های این مرکز در طول ۲۳ سال گذشته در سایت اطلاع رسانی حضرت عبدالعظیم قابل رویت است.

*از دیدگاه شما مسئولان و نهادهای مربوطه برای متنوع کردن فرهنگ آموزش قرآنی در جامعه و جذابیت بخشیدن هر چه بیشتر به جلسات قرآنی چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

در این راستا ابتدا لازم است مسئولان و نهادهای مذکور از یک انسجام و جایگاه قانونی مشخص و مقبولیت برخوردار شوند و سپس بنا بر مضمون فرموده ای از امام صادق (ع) فراتر از انجام کارهای اداری و ارائه شعار مردم را با عملکرد خود به دین و قرآن و جلسات قرآنی جذب کنند.

*چه برنامه هایی برای قوی ترشدن و جذاب تر شدن مسابقات قرآنی لازم است توسط نهادهای فرهنگی از جمله اوقاف انجام شود؟

بحمدالله مسابقات قرآنی در جمهوری اسلامی ایران از کارنامه خوبی برخوردار است و برای ارتقاء و جذابیت بیشتر آن راه های متعددی وجود دارد.

تعیین جایگاه قانونی متمرکز فعالیت های قزآنی در کشور ، حمایت جدی دولت و اختصاص بودجه مناسب برای آن، استفاده از نظریات تمامی اهالی قرآنی کشور، پرهیز از اعمال نظریات شخصی شخصی مدیریتی، برگزاری جلسات نقد و ارزیابی مربوط به مسابقات از جمله اقداماتی است که می تواند به افزایش جذابیت مسابقات کمک کند، البته ناگفته نماند که معتقدم آموزش حتی در کنار مسابقات نسبت به برگزاری جلسات مسابقه از اولویت و اهمیت بیشتری برخودار است.

*تاثیر برگزاری کلاس های آموزشی و جلسات قرائت قرآن در امامزادگان را تا چه حد می دانید و میزان استقبال مردمی از این جلسات چگونه بوده است؟

بقاع متبرکه در صورت برخورداری از مدیریت صحیح و دلسوزانه می توانند به عنوان کانون هدایت و نورافشانی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب به عنوان قطب فرهنگی در راستای نشر فرهنگ و معارف قرآن و ترویج مکتب اهل بیت(ع) ایفای نقش کنند و بحمدالله میزان استقبال مردمی نیز از این جلسات نسبتا خوب بوده است اما تا رسیدن به نقطه استفاده بهینه از ظرفیت امازادگان و اماکن متبرکه هنوز فاصله زیادی داریم.

وسخن پایانی….

آرزوی موفقیت برای تمام عزیزان قرآنی استان اصفهان و کشور را دارم و امیدوارم ظهورحضرت ولی عصر(عج) هرچه زودترواقع شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *