برق گرفتگی را جدی بگیرید

پروانه شریفی

زندگی امروزی بدون استفاده از انرژی الکتریکی غیر ممکن است. امروزه با وجود استفاده در سطح بسیار فراوان از این انژی و ساخت لوازم الکتریکی متعدد هنوز بسیاری از مزایا و جنبه های مهم این انرژی گران بها ناشناخته مانده است. هر چند تولید انرژی الکتریکی خیلی آسان و تبدیل آن به انرژی های دیگر ساده است اما راه و روش حفاظت و بهره برداری صحیح از آن همیشه و در همه جا با مشکلاتی روبرو بوده است که مهم ترین این مشکلات برق گرفتگی و خطرات ناشی از آن است که موجب از دست دادن جان انسان و حیوانات می شود.

فصل تابستان با هشدارهای برق گرفتگی می گذرد. بر اساس نتایج تحقیقات گروه آمار پزشک قانونی کشور، سالانه به طور متوسط چند صد نفر به خاطر برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند که معمولا بیشتر قربانیان در نیمه اول سال و با افزایش استفاده از لوازمی چون کولر، لباسشویی، یخچال و دیگر وسایل برقی جان باخته اند.

افراد در اثر تماس مستقیم با سیم حامل برق در حمام، استخر، حیاط، زیر زمین، پارک ها  و یا چاه‌های مرطوب که جریان برق مستقیما از بدن آنها به زمین برقرار شده است،‌ قربانی شده اند و مواردی نیز به دلیل فرسودگی کابل ها یا عایق نبودن صحیح لوازم برقی، یا سیم کشی های غلط اتفاق افتاده است.

هر چه تماس با برق بیشتر شود، طبیعتا ضریب خطا و بروز حوادث نیز  بیشتر خواهد شد که این تماس در فصول گرم سال به دلیل اینکه هوا گرم ترو روزهای بلندتر می شود، نسبت به فصول سردتر سال بیشتر  می شود.

تابستان و حوادث برق گرفتگی

محمد رسولی کارشناس امور برق به خبرنگار ما گفت: به دلیل افزایش ساعات کار در روزهای گرم و خستگی و استرس حوادث برق در این فصول شایع تر است. چون روزها در تابستان بلند تر است،‌ معمولا در مقایسه با فصل زمستان پروژه های کاری و ساختمانی بیشتری نیز اجرا می شوند که همگی از برق استفاده زیادی می کنند.

وی استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولر را یکی دیگر از دلایل افزایش برق گرفتگی در فصول گرم سال عنوان و اظهار کرد: تعمیر و تنظیم کولر به دلیل نم و رطوبت محیط کولر و اتصال برق می تواند فرد را با برق گرفتگی مواجه کند.

این کارشناس امور برق با بیان اینکه قطع کلید کنتور به تنهایی ایمنی را تامین نمی کند، ‌خاطر نشان کرد: بهترین اقدام،‌ قطع جریان برق از کنتور خانه به صورت دوپل است.

رسولی خاطر نشان کرد: در این فصل، زمانی که در کار کولر خللی مانند افت فشار آب رخ می دهد، فرد در حالی که کولر روشن است، در کولر را باز می کنند. در این وضعیت در صورتی که اتصال بدنه رخ دهد،‌ فرد با تماس با کولر دچار برق گرفتگی می شود.

وی با بیان این که همیشه رعایت نکات ایمنی را داشته باشید، گفت: استفاده از دستکش، لباس و کفش مخصوص و عایق نیز در همه تعمیرات برقی الزامی است.

خطر در موقع راه اندازی کولرهای آبی

حسینی یک سرویس کار کولر در این زمینه به خبرنگار ما گفت: حتما قبل از اینکه به کولر دست بزنید با یک فازمتر بدنه آن را چک کنید. نبود سیم اتصال زمین و فیوز مناسب از عواملی است که خطر برق گرفتگی در کولرهای آبی را زیاد می کند.

وی با تاکید بر خرید کولرهای آبی استاندارد با ایمنی مناسب گردش دائمی جریان آب واتصال مستقیم کولر با زمین را از علل برق گرفتگی در این نوع از وسیله سرمایشی عنوان کرد.

این سرویس کار کولر توجه به نکات ایمنی در سرویس‌های سالیانه را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: مناسب نبودن طراحی و جاسازی پمپ آب، عایق نبودن قطعات فلزی و همچنین اتصال پوشاله‌های خیس به بدنه موجب انتقال برق به کولر وایجاد شرایط خطرناک است.

نکات ایمنی را رعایت کنید

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در همین زمینه اظهار کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و استفاده از وسایل سرمایشی، لازم است شهروندان برای حفظ جان و سلامتی خود، نکات ایمنی مربوط به کولرهای آبی را بدانند و رعایت کنند.

وی تصریح کرد: نصب و راه‌اندازی کولر باید توسط سرویس‌کار مجاز انجام شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: باید مسیر انشعاب برق و سیم‌کشی کولر کنترل تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید، همچنین نصب فیوز مناسب نیز ضروری است.

هنگام سرویس کولر حتمأ خاموش باشد

وی با اشاره به اینکه در استفاده از کولرهای آبی به خاطر استفاده همزمان آب و برق حوادث بیشتری رقم می خورد و ریسک خطر برق گرفتگی بالا می رود، ادامه داد: با توجه به این مسأله که سالانه تعدادی از شهروندان به علت رعایت نکردن اصول ایمنی برق در کولرهای آبی، دچار برق‌گرفتگی می‌شوند؛ لازم است هنگام سرویس، کولر حتمأ خاموش باشد.

بزرگزاد تاکید کرد: تمام تجهیزات سیستم های برقی از جمله فیوزها، سیم کشی ها و کابل ها باید دارای استانداردهای لازم باشد.

وی توصیه کرد: بهتر است شهروندان برای کاهش مصرف انرژی و افزایش ایمنی، از وسایل سرمایشی کم مصرف استفاده کنند زیرا هر چه وسیله سرمایشی پر مصرف باشد خطرات آن هم بیشتر است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: شهروندان از ریختن آب با شیلنگ بر روی پوشال‌ها خودداری کنند؛ ضمن این‌که لازم است برای جلوگیری از آتش‌سوزی، کولرها در مکان‌های امن و با فاصله از دودکش‌ها نصب شود.

لزوم رعایت اصول ایمنی

ایجاد شرایطی مناسب برای بهره گیری درست و اصولی از انرژی های الکتریکی یک وظیفه همگانی است. قطعا با رعایت اصول علمی و استانداردهای بین المللی چه از جانب تولیدکنندگان لوازم برقی و چه مصرف کنندگان، می توان خطرات استفاده از این انرژی را به حداقل رساند به امید روزی که در کشور ما نیز هیچ سانحه ناشی از برق گرفتگی نداشته باشیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *