درجا زدن کتاب های درسی از پیشرفت تا افول دانش آموزان

زهرا نصیری

از دولت‌مردان انتقاد دارم که چرا می‌گذارند همه انتقادات سند ۲۰۳۰ به آموزش و پرورش بشود، سازمان محیط‌زیست، بهداشت و دیگران هم باید در حوزه خودشان پاسخگو باشند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه پایدار ۱۷ هدف دارد که یکی از اهداف آن آموزش است و در اهداف دیگر موضوعاتی هستند که بار ما را برای آموزش سنگین‌تر می‌کنند، از دولت‌مردان انتقاد دارم که چرا می‌گذارند همه انتقادات سند ۲۰۳۰ به آموزش و پرورش بشود، سازمان محیط‌زیست، بهداشت و دیگران هم باید در حوزه خودشان پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، در همایش تخصصی تولید محتوای الکترونیکی با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ یک مسأله مهم بود و معتقدیم بر حسب قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است افزود: مسؤولان جمهوری اسلامی در مقطعی ۲۰۳۰ را در چارچوب قواعد بین‌المللی تحت عنوان توسعه پایدار پذیرفتند اما بعد از پذیرفتن متوجه شدند که رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست کلی با این سند مخالف هستند.

وی   به این مسئله تاکید کرد: معتقدین و منتقدین به صورت همزمان وارد محتوای سند ۲۰۳۰ شدند، اما رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه در دیدار معلمان فرمودند «بنده اساساً فارغ از محتویات ۲۰۳۰ به طور کلی این سند را قبول ندارم و نمی‌پسندم که یک مجموعه بیرونی برای آموزش و پرورش ما تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه زندگی‌نامه کسانی که به کشور ما عزت دادند باید در کتاب‌های درسی منعکس شوند، افزود: آموزش و پرورش خودش را ملزم و موظف می‌داند، آن چیزهایی که هویت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است را تقویت و توسعه دهد.

وی با اظهار اینکه چیزی به نام سند به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نشد ه است افزود: اکثر تیرهای منتقدان ناشی از سند ۲۰۳۰ به وزارت آموزش و پرورش اصابت کرد اما مطمئنا در آموزش و پرورش هیچ‌کس راضی نیست که ارزش‌های اخلاقی، ایثار، شهادت، ارزش‌های ملی و مذهبی تضعیف شوند.

عمر مفید یک کتاب درسی ۵ سال است

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تألیف کتب درسی مشکلات خود را به دنبال دارد چراکه این کتاب‌ها باید با افکار عموم مردم جامعه مطابقت داشته باشد گفت:باید هر ۵ سال یک‌بار کتاب‌ها ی درسی بازنگری شوند اما ۳۹ سال کتاب ریاضیات در کشورمان عوض نشد و کسی هم نپرسید که چرا این کتاب‌ها به روز و بازنگری نمی‌شوند.

وی بیان داشت: یکی از رویکردهای ما تولید محتوای الکترونیکی است و تمام رویکرد نیست چرا که سند تحول بنیادین از شاخه‌های مختلفی برخوردار است که باید به تمام آن‌ها توجه شود.

محمدیان در ادامه ابراز داشت: در سند تحول بنیادین این موضوع را مورد توجه قرار داده که کتاب‌ها و برنامه‌های درسی فضاهای یادگیری متنوع شوند و محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نباشد، پارک، خیابان، مسجد، حیاط مدرسه و غیره هم می‌توانند محیط یادگیری دانش‌آموزان باشند.

وسایل آموزشی دیروز پاسخگوی نسل آینده نیست

در ادامه این همایش مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان نیز با اشاره به اینکه توسعه تولید محتوای الکترونیکی از نیازهای اساسی آموزش و پرورش است افزود: امروز همه معادلات در آموزش و پرورش به هم خورده چرا که در بسیاری از مسیرها وسایل آموزشی دیروز پاسخگوی تدریس نسل آینده نخواهد بود.

محمدحسن قائدی‌ها افزود: امروز اهداف سند تحول و برنامه درسی ایجاب می‌کنند که ما تولید محتواهای چند رسانه‌ای داشته باشیم و معلم باید بتواند این محتوا را ایجاد کند چرا که کسی از بیرون این محتواها را تولید نمی‌کند و در غیر این صورت معلمان و آموزش و پرورش از علوم جدید باز خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۵۸ هزار فرهنگی مشغول فعالیت هستند که می توانند وارد عرصه الکترونیک شوند افزود:باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود ب‌توانیم تولید محتوای الکترونیکی در آموزش و پرورش را در راستای پیشرفت دانش‌آموزان در پیش گیریم و برای حرکت به سمت الکترونیکی شدن تمام محتوا حرکت کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *