شاه کلیدهای خوشبختی زندگی مشترک

پروانه شریفی

ازدواج و زندگی مشترک، ‌پیچیده ترین، عمیق ترین، طبیعی ترین و اجتماعی ترین روابط انسانی است. وقتی به پدیده ای با این پیچیدگی که پیامدهایش تا آخر عمر بر زندگی انسان تأثیر می گذارد با چشم بسته و بی هیچ آگاهی و آشنایی برخورد شود معلوم است که آخر و عاقبت چندان خوشی نخواهد داشت. ازدواج و زندگی زناشویی هنگامی با خوبی و خوشی و سعادت همراه می شود که بر پایه عشق و محبت دو جانبه شکل بگیرد و با احترام،، تفاهم، همدلی، هماهنگی و توافق مادی، معنوی، اخلاقی، جسمانی، ظاهری و باطنی همراه باشد.

حجت الاسلام حسینی کارشناس امور خانواده در گفتگو با خبرنگا ما گفت: زوج‌های دانشجو می‌توانند با الگو‌گیری از سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) بنای محکمی را برای زندگی مشترک خود بنیان کنند.

راهکارهای موفقیت زوج‌های جوان در زندگی مشترک

 وی افزود: ازدواج تکامل و رشد انسان را به دنبال داشته و رفع نیازهای مادی بخش کوچکی از ازدواج محسوب می شود، چرا که خداوند زن و شوهر را آفرید تا در کنار هم زندگی کنند و برای بهشتی شدن با هم همگام باشند.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: مهرپذیری و مهرورزی، کاهش توقعات، فدایی بودن زن و شوهر به جای طلبکار بودن از هم، ساده زیستی و پرهیز از تجملات مهمترین راهکارهای موفقیت زوج‌های جوان در زندگی مشترک است.

این کارشناس امور خانواده با بیان اینکه زن و شوهر باید در زمینه محبت کردن از همدیگر پیشی بگیرند، گفت: محبت شاه کلید خوشبختی در زندگی مشترک زوجین است.

محورهای مهم در زندگی مشترک

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه مهرورزی انسان را از حالت روزمرگی خارج کرده و به زندگی روح و آرامش می‌بخشد، افزود: صداقت، گفت‌و‌گو کردن موثر، چشم زیبابین و چشم خطا‌پوش و دنبال گذشته هم نبودن از محورهای مهم در زندگی مشترک به شمار می‌رود که جوانان با پیاده کردن این محور‌ها در زندگی می‌توانند یک زندگی مستحکم داشته باشند.

 وی با بیان اینکه آرزو کردن و دوست داشتن به تنهایی برای پیش بردن یک زندگی کافی نیست، خاطرنشان کرد: همسران باید یکدیگر را باغبانی کنند تا بذر بهشت در وجودشان بارور شود.

این کارشناس امور تربیتی گفت: انسان‌ها در زندگی نیازهای مادی و دنیوی دارند که این نیازهای کوچک نباید در مقابل اهداف بزرگی که خدای متعال برای ما در نظرگرفته است قرار گیرد؛ چرا که عمل به دستورات دینی زندگی انسان را نورانی می‌کند.

شاد بودن در زندگی را فراموش نکنید

فاطمه شیرازی روانشناس خانواده در این زمینه اظهار کرد: یکی از مهم ترین ویژگی زوج های موفق در زندگی مشترک، شاد بودن است که زوجین با رعایت نکاتی از جمله صبر و گذشت در زمان اختلاف  می توانند لحظات زیباتری را کنار یکدیگر بگذرانند.

وی در ادامه گفت: از دیگر نشانه های یک زوج موفق، مطرح کردن و پذیرفتن انتقادهای سازنده با بیانی محترمانه و محبت آمیز، احساس تعهد و مسئولیت پذیری، برجسته سازی نقاط قوت و کم رنگ تر کردن نقاط ضعف یکدیگر است.

شیرازی افزود:برای شاد زیستن و در کنار هم بودن می توان بهانه های مختلفی را ایجاد کرد که از جمله آن  کمک در امور منزل یا نگهداری فرزندان، تهیه یک وعده غذای دو نفره، رفتن به گردش و سفر، گپ و گفت های دوستانه و به دور از گلایه است.

قوانین دست یابی همسران به زندگی خوب و خوشبختی

محمد امینی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه همسران باید نگاه شان را به زندگی تغییر دهند، گفت: محبت، راز داری، صبر، اخلاق خوب از جمله  قوانین دست یابی همسران به زندگی خوب و خوشبختی است.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات میان همسران در زندگی مشترک، هر یک از آنان باید رفتار و نگاه خود به یکدیگر را تغییر دهند، اظهار کرد: به عنوان نمونه اگر زنان می خواهند همسرشان به آنها محبت بیشتری کند، می بایست مراقب غرور همسر خود باشند.

این پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اینکه یادآوری روزهای بد زندگی به یکدیگر باعث فراموشی روزهای خوب و لطمه زدن به کانون خانواده می شود، افزود: بانوان رازدار مسائل شخصی زندگی مشترک شان باشند زیرا برخی مشکلات خانوادگی میان همسران توسط خودشان بهتر حل می شود تا اینکه دیگران بخواهند حل کنند.

تفاوت ها شیرینی زندگی مشترک است

امینی با اشاره به قوانین خوشبختی ابراز کرد: زوجین عناصر تشکیل دهنده خانواده هستند که باید در کنار یکدیگر مراقب این جامعه کوچک باشند.

وی با اشاره به تفاوت های زن و مرد اظهار کرد: خداوند به زنان طاقت و صبر عطا کرده که عاملی تاثیرگذار در زندگی مشترک است. «زوج بودن» به معنای زندگی همسران به صورتی یکدل و یکرنگ است و ده ها و شاید صدها تفاوت میان زن و مرد وجود دارد که اتفاقا سبب شیرینی زندگی می شود.

آفتی بزرگ برای زندگی مشترک

مشکوک شدن به همسر در زندگی مشترک یک آفت بزرگ محسوب می شود. سید رضا احمدی روان‌شناس خانواده با بیان اینکه در شرایطی که به همسرتان شک دارید از چک کردن گوشی تلفن همراه و وسایل شخصی او بپرهیرید، گفت: این کار باعث تشدید این رفتار او خواهد شد، هیچ گاه سفره دل و رازهای خود را در مقابل دیگران از جمله دوستان، خانواده همسر و حتی خانواده خود بازگو نکنید.

احمدی تصریح کرد: سعی کنید توجه بیشتری به ظاهر و آراستگی خود داشته باشید و به همسرتان بیشتر توجه و مهربانی کنید تا او را جذب خود کنید، همچنین افزایش توجه شما نسبت به خانواده تان موجب گرمی زندگی مشترک و ایجاد اعتماد خواهد شد.

این روان‌شناس خانواده افزود: مراجعه به مشاور بسیار مهم است و اگر در رفتار همسرتان هیچ نوع نشانه ای از خیانت پیدا نکردید، باید مسأله را به عنوان یک حساسیت ذهنی در خود بپذیرید و برای درمان از یک روان‌شناس کمک بگیرید زیرا شک، عامل ویرانگر رابطه زناشویی است.

محبت کردن بی‌قید و شرط به یکدیگر

وی گفت: اگر نسبت به همسر خود شک داشتید و بعد از مدتی متوجه شدید که شک‌ شما اشتباه بوده‌ است، باید سعی کنید تا کاملاً شک شما برطرف شود، حال تنها عاملی که باعث از بین رفتن شک‌ و ناآرامی‌های بین زوجین می‌شود، محبت کردن بی‌قید و شرط به یکدیگر است زیرا در این صورت رابطه زوجین دلپذیرتر می‌شود و دوباره اعتماد و آرامش به زندگی آن‌ها باز می‌گردد.

احمدی خاطر نشان کرد: هنگامی که زوجین به یکدیگر عشق می‌ورزند و اعتماد دارند، صمیمت بین آن ها حاکم است اما از لحظه ای که شک و عدم اعتماد در رابطه زوجین به وجود می‌آید از میزان صمیمیت و محبت بین آن‌ها کاسته می‌شود و طرفین به تدریج از یکدیگر دور می شوند اما زمانی که آن ها دست از شک به یکدیگر بر می‌دارند، دوباره می‌توانند به یکدیگر عشق بورزند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *