کاهش هزینه های بیماران با اجرای طرح مراقبت های پرستاری

پروانه شریفی

دکتر حیدر علی عابدی در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با تاکید بر این که توسعه و رشد خدمات پرستاری در منزل موجب کاهش هزینه های مردم و خلوت شدن بیمارستان ها می شود، گفت: به دنبال این رویکرد جدید در وزارت بهداشت شاهد یک تحول فکری مهم در وزارت بهداشت هستیم و باید منتظر باشیم که تخت های بیمارستانی خلوت شوند و ساختار جدیدی برای ارتباط بین خدمات سلامت در درون بیمارستان و خارج از بیمارستان ایجاد شود.

عابدی از تصویب مراقبت های پرستاری در منزل از سوی هیات دولت ابراز خرسندی کرد و گفت: برای نخستین بار در تاریخ حوزه سلامت به مراقبت های پرستاری در منزل توجه شده است؛ در واقع این موضوع امری ضروری و لازم برای جامعه بوده که در نظام سلامت مغفول مانده بود.

طرح موضوع پرستاری در منزل از سال ۶۵

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که پرستاران در مراکز خدمات پرستاری در منزل می توانند از امکانات جدید در فضای مجازی استفاده کنند، گفت: به عنوان مثال می توانند، عکس بیمار یا نوار قلب بیمار را از طریق فضای مجازی برای پزشک ارسال کنند و دستور پزشک را بگیرند و مطابق آن عمل کنند.
عابدی با اشاره به این که موضوع پرستاری در منزل از سال ۶۵ در ایران مطرح شده بود و مسئولان آن زمان با وجود پیگیری های صاحب نظران حوزه پرستاری کشور، قانع نشدند، افزود: این موضوع ساکن ماند تا در دولت یازدهم، مسئولان وزارت بهداشت ساماندهی این حوزه را شروع کردند و در تمام طول سالیان گذشته مردم به خاطر این بی توجهی متضرر شدند.
تک تخصصی شدن خدمات پزشکی
وی با تاکید بر این که نیاز مردم به مراقبت در منزل یک نیاز واقعی است؛ افزود: از مسئولان وزارت بهداشت می خواهیم برای توسعه دانشکده های پرستاری برنامه های جدی تری را لحاظ کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که اکنون جامعه با مسئله تک تخصصی شدن خدمات پزشکی مواجه شده است، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از متخصصان حوزه های تخصصی نمی توانند کاردیگری را انجام دهند، این ضعف باید از بین برود و در حوزه خدمات پرستاری نیز باید شاهد توسعه این خدمات به حوزه بهداشت عمومی باشیم.
خدمات مراقبتی جامعه نگر نشانه یک تحول فکری
وی با تاکید بر این که ورود پرستاران به حوزه خدمات مراقبتی جامعه نگر نشانه یک تحول فکری است، گفت: نمی توانیم خدمات پرستاری در منزل و پرستاری جامعه نگر را از سایرخدمات اجتماعی و حتی رفاهی جدا و تفکیک کنیم و این خدمات با هم تداخل دارند.
عابدی گفت: باید همکاری تیمی و هدفمند را در نظام سلامت و خدمات اجتماعی تقویت کنیم چرا که جامعه نیازمند ایجاد این همکاری و انسجام است.

گوشه ای از فواید طرح مراقبت های پرستاری در منزل

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصویب مراقبت های پرستاری در منزل از سوی هیات دولت را گامی موثر در بهبود وضعیت پرستاران، رفع مشکلات مراقبتی برای خانواده بیماران و همچنین رفع کمبود تخت بیمارستانی و پرستار دانست و تصریح کرد: از آنجایی که برخی خانواده ها به دلیل عدم وجود یک سیستم مراقبتی در منزل و طراحی برنامه حمایتی مناسب سالمندان خود را به اجبار به خانه سالمندان می فرستند بنابراین با تصویب و اجرای مراقبت های پرستاری در منزل افراد می توانند با آسوده خاطر بودن از سالمندان خود در منزل نگهداری کنند از سویی با این اقدام  از تحمیل بار اضافی بیمار بر دوش بیمارستان ها کاسته خواهد شد.
لزوم ارتقای فرهنگ سلامت در بین مردم
وی بر لزوم ارتقای فرهنگ سلامت در بین مردم تاکید کرد و گفت: علت اینکه این همه بیماری های قلبی و دیابت در کشور افزایش یافته و حتی بروز پدیده هایی مانند ربودن کودک ۸ ساله از کنار منزل را میبینیم، این است که هماهنگی و همکاری تیمی را در بخش های مختلف کشور شاهد نیستیم و به خصوص آموزش همگانی برای ارتقای فرهنگ سلامت کافی نیست و هنوز مردمانی توانمند که بتوانند به درستی از خودشان مراقبت کنند را شاهد نیستیم.

استفاده از ظرفیت پرستاران در منازل

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، با یادآوری اینکه بیماران دچار مرگ نباتی و همچنین آلزایمری به مراقبت های ویژه در منزل نیاز دارند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت پرستاران درمنازل می تواند در ارتقای سطح سلامت جامعه و همچنین صرفه جویی در منابع حوزه سلامت و سیر بهبودی بیمار موثر و از سویی به وضعیت اقتصادی خانواده نیز کمک کند زیرا زمانی که افراد از بیمار خود در منزل نگهداری و مراقبت می کنند به طور قطع در روند شغلی افراد خلل زیادی وارد شده و مشکلات اقتصادی را برای خانواده به وجود می آورد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از پرستاران به اشتغال در بیمارستان ها تمایلی ندارند از این رو با تصویب و اجرای مراقبت های پرستاری در منزل می توانند در این حوزه مشغول شوند.

نقش پرستاران در ارائه خدمات اجتماعی و مراقبتی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که پرستاران می توانند در ارائه خدمات اجتماعی و مراقبتی نقش داشته باشند، افزود: باید ارتباط سیستمی مناسبی بین پرستاران و پزشکان خانواده برقرار شود.
وی گفت: انتظار این است که دولت و دستگاه های اجرایی برای رفع این مشکلات تلاش کنند و بنده به عنوان عضوی از مجلس با شناختی که از مجلس دارم می دانم مجلس در این زمینه به دولت کمک می کند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *