سرطان خطربزرگ گوشی های همراه

اولین بیماری که بسیاری از مردم پس از بیان زیان گوشی های همراه به یاد می‌آورند، سرطان است،زیرا تاکنون نمونه‌های متعددی از سرطان در افرادی مشاهده شده که نزدیک دکل‌های مخابراتی همچون مواردی که در سطح شهرها می‌بینیم، زندگی می‌کنند. با این حال هنوز این موضوع بصورت علمی و صد در صد تایید نشده است.
برخی از متخصصان گونه‌های مختلفی از سرطان را به دلیل قرارگرفتن در معرض دکل‌های مخابراتی می‌دانند که بصورت شبانه روزی به انتشار امواج مشغول هستند. اشاعه‌ی دکل‌های مخابرانی از دهه‌ی نود میلادی آغاز شده و در صورت دقت می‌توان دید که تعداد افراد مبتلا به سرطان نیز از همین سال‌ها رو به افزایش بوده است. برای اینکه عوارض ناشی از در معرض امواج گرفتن خود را نشان دهند، بازه‌ای ۱۰ ساله لازم است.
علائم قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی
بی‌خوابی، سرگیجه، تهوع، افزایش ضربان قلب، استرس، سردرد، اختلالات بینایی و حالات غیرمتعارف در بدن از عوارض مجاورت با دکل‌های مخابراتی است
آیا آزمایش‌های صورت گرفته به اندازه‌ی کافی معتبر هستند؟
اغلب منابع مربوط به آزمایش‌های اینچنینی در کشورمان وابسته به منابع و ماخذ غیرایرانی است. براساس اطلاعات منتشر شده، اغلب تست‌های صورت گرفته که تاثیر امواج رادیویی ساطع شده از دکل‌های مخابراتی را نشان می‌دهند، تحت تاثیر کمپانی‌های ارتباطی است که بودجه‌ی بسیاری از تست‌های انجام شده توسط آن ها تامین می‌شود و همین جا است که شائبه در خصوص بیان همه‌ی واقعیت‌ها پررنگ می‌گردد.اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که ۶۸ درصد از دارندگان تلفن‌های همراه، در زمان خواب گوشی خود را در فاصله‌ی کمی از سر خود قرار می‌دهند که همین موضوع شانس تاثیرپذیری را بیش از پیش افزایش می‌دهد.
ما در دورانی زندگی می‌کنیم که علاوه بر امواج ساطع شده از میلیون‌ها دستگاه گوشی هوشمند، باامواج رادیویی ابزار‌های الکترونیکی روبرو هستیم که توسط اغلب مردم نادیده گرفته می شود، خطرناک بودن این امواج است که کمپانی‌ها تلاش می‌کنند با کم رنگ نشان دادن آن، همچنان مردم را به استفاده از این گجت‌ها ترغیب کنند.کاهش سطح ملاتونین به دلیل امواج رادیویی در بدن به معنای کاهش مقاومت دستگاه ایمنی و خطر ابتلا به سرطان است.یافته‌های دانشمندان نشان از این دارد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج رادیویی اثر زیان آوری را در میزان ملاتونین ترشح شده توسط غده‌ی صنوبری دارد. غده صنوبری، توده‌ی بافتی مخروطی شکل کوچکی است که به وسیله‌ی یک ساقه به بطن سوم مغز متصل شده است. ماده‌ی شیمیایی ملاتونین و سروتونین توسط این غده ترشح می‌شود که با چرخه‌ی خواب و بیداری مرتبط است. کارکرد دیگر ماده‌ی ملاتونین شبیه به یک ماده‌ی تمیز کننده است، بطوریکه این هورمون، رادیکال‌های آزادی را که در بدن حضور داشته و سلول‌های سالم را هدف قرار می‌دهند، از بدن می‌زداید. رادیکال‌های آزاد اشاره شده دلیل اصلی بروز سرطان هستند و ملاتونین نیز تنها عامل بازدارنده از اثر گذاری این مواد است. کاهش سطح ملاتونین در بدن به معنای کاهش مقاومت دستگاه ایمنی است که همین موضوع مدخلی برای بروز انواع بیماری‌ها در انسان ها است.
سازمان بهداشت جهانی
در سال ۲۰۱۱ میلادی سازمان بهداشت جهانی درجه‌ی خطر تلفن‌های همراه را به عنوان عاملی که ابتلا به سرطان را تسهیل می‌کند، ارتقا داده و به درجه‌ی امکان‌پذیر بالا برد، در حالی که بسیاری معتقدند این درجه از خطر برای تلفن‌های همراه کافی نبوده و باید این گجت‌ها را در رده‌ی بالاتری قرار داده و برچسب هشدار نیز روی بسته‌بندی گوشی‌ها برای جلب نظر عموم نصب شود.در حال حاضر بیش از چهار میلیارد نفر در سراسر جهان از گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند. در این بین بیش از ۴۵ درصد از کودکان نیز دارای گوشی همراه هستند که این موضوع خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان را در سال‌های آینده بیش از پیش افزایش می‌دهد، چراکه به دلیل ساختار ضعیف بدن در کودکان، این افراد بیشتر در معرض ابتلا هستند.
چه باید کرد؟
برای کاهش تاثیرگذاری امواج رادیویی ساطع شده از گجت‌های هوشمند، باید روند استفاده را تغییر داد و بصورت مدیریت شده‌ای از گوشی‌های همراه استفاده کرد.بایدگوشی‌های همراه را حداکثر دور از سر نگه داشت واز هدفون‌های سیم‌دار که به گوشی متصل می ‌شونداستفاده کردو در زمان عدم استفاده نیز بهتر است آن را روی میز در دورترین فاصله‌ی ممکن قرار داد. استفاده از انواع هدفون‌ها و هدست‌های بلوتوث و بی‌سیم نیزتوصیه می شود
همچنین باید از نزدیک کردن گجت‌های دیجیتال به مراکز حساس در بدن که امکان ابتلا به سرطان در آن‌ها بیشتر است، خودداری کرد. ابتلا به سرطان هایی نظیر سرطان سینه در بانوان وپروستات در مردان به علت کمبود ملاتونین در بدن است که بایدموردتوجه قرارگیرد. براساس اطلاعات ارائه شده بیش از نیمی از افرادی که به سرطان پروستات مبتلا هستند، به دلیل کاهش هورمون ملاتونین در بدن به میزان نصف، دچار سرطان پروستات شده‌اند.
هشدار برای کودکان
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که موضوع مضر بودن امواج رادیویی در کشورمان باید بیش از پیش جدی گرفته شود. متاسفانه به دلیل برخی مسائل، این روزها شاهدیم که کودکان حتی در سنین بسیار پایین، از گجت‌های دیجیتال نظیر تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بیش از حد استفاده می‌کنند و با توجه به ناآگاهی والدین از خطرات موجود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های یاد شده هستند.منبع:پارسینه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *