احترام به همسر، ضمانت زندگی موفق

پروانه شریفی

احترام به همسر یک اصل مشترک در تمامی روابط موفق، پایدار و سرشار از عشق است. رابطه‌ای که از این اصل حیاتی محروم باشد، دیر یا زود به ویرانه‌ای تبدیل خواهد شد که آباد کردنش اگر هم ممکن باشد، زمان خیلی زیادی می‌برد. دنیای مردان استدلالی و دنیای زنان احساسی است . راز صمیمیت میان این دو درک یکدیگر است .بنابراین پذیرش دنیای متفاوت همسران روشی برای احترام به یکدیگر است .

امینه سادات طباطبایی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: مردها و زن ها هر دو احساس می کنند طرف مقابل قدر عشق و محبت آنها را نمی‌داند و حق آنها را ادا نمی‌کند؛ در حالی که واقعیت غیر از این بوده و زن و مرد هر دو محبت می‌کنند و عشق می ورزند، اما نه به شکلی که طرف مقابل متوجه آن شود.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که ما هم در جامعه و هم در خانواده‌ها با آن مواجه هستیم، اختلاف نظرها و به دنبال آن نبود گذشتی است که در سایه نبود احترام به وجود آمده است.

طباطبایی افزود: در زندگی زیر یک سقف ممکن است روزهایی باشد که با همسرمان دچار اختلاف سلیقه بشویم، در این موارد نیازی نیست به محض بروز چنین مشکلی گوشی تلفن را برداریم و به پدر و مادر همسر یا هرکس دیگری برسانیم که ما در فلان زمینه به اختلاف نظر برخورده‌ایم، نگفتن مشکلات خصوصی زندگی مشترک خود به‌تنهایی یک احترام به همسر و کانون خانواده است.

کارشناس ارشد روان شناسی با اشاره به نیازهای مشترک در زندگی زناشویی تصریح کرد:  توجه، درک، احترام، صمیمیت، اعتبار و اطمینان خاطر از نیازهای زن و اعتــماد، پذیـرش، قدرشناسی، تحسین، تائید و تشویق از نیازهای مرد است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زن به توجه و مرد به اعتماد نیاز دارد و هنگامی که مردی به احساسات زنی توجه نشان می‌دهد و صمیمانه برای خوشبختی او تلاش می‌کند، زن احساس می کند، دوست داشتنی و ارزشمند است.

این مشاور خانواده اذعان داشت: وقتی مرد با حوصله به حرف‌های زنش گوش می‌دهد، زن احساس می‌کند که شوهرش احساسات و افکار او را درک می‌کند و برای درک افکار و احساسات یک فرد، شناخت قبلی لازم نیست، بلکه می‌توان با گوش کردن به حرف‌ها و اعتبار کردن به آنها، افکار و احساسات طرف مقابل را درک کنیم.

وی افزود: زن می‌خواهد که به او احترام بگذارند و مرد می‌خواهد که از زحماتش قدردانی کنند و هنگامی که مرد با توجه و همدلی به حرف‌های زنش گوش می‌دهد و به نیازها و خواسته‌های او احترام می‌گذارد، زن احساس می‌کند کسی هست که حرفش را بفهمد و برای این کار لازم نیست از قبل در مورد احساسات زن شناخت کامل داشته باشیم، بلکه کافی است به حرف‌هایش گوش بدهیم و برای او احترام قائل شویم و کارهایی مثل هدیه دادن و به یاد داشتن سالگرد ازدواج در این امر، بسیار ضروری است.

طباطبایی با بیان این که هرچه بیشتر از آغاز زندگی مشترک‌تان بگذرد، متوجه خواهید شد که در برخی زمینه‌ها اصلاً هیچ شباهتی به همسرتان ندارید؛ خاطر نشان کرد: شاید بتوانید خودتان را کمی تغییر دهید و با ویژگی‌های همسرتان سازگارتر شوید، اما مطمئن باشید که هرگز نمی‌توانید کاملاً تغییر کنید، پس بهترین کار این است که یاد بگیرید تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرید و به این تفاوت‌ها احترام بگذارید تا آسیبی به روابط‌تان وارد نشود.

کارشناس ارشد روان شناسی با تاکید بر این که کسی که به خودش احترام نمی‌گذارد، با همسرش هم نمی‌تواند محترمانه برخورد کند؛ خاطرنشان کرد: احترامِ به خود رمز پیروزی در روابط زن و شوهری و به طور کلی زندگی است، به بدن خود احترام بگذارید و از رفتارهای پرخطری که برای‌تان بی‌احترامی به همراه خواهند آورد بپرهیزید، در غیر این صورت نه تنها نمی‌توانید به همسرتان احترام بگذارید، بلکه به‌ راحتی طعمه‌ افرادی خواهید شد که برای‌تان هیچ احترامی قائل نیستند.

وی با اشاره به برخی راهکاری حفظ احترام ادامه اداد: هرگز همسرتان را در جمع، چه در مقابل اعضای خانواده و چه در مقابل غریبه‌ها، مورد سرزنش قرار ندهید. اگر مشکلی با همسرتان دارید، باید در خلوت خودتان مطرحش کنید، نه در جمع دیگران. اگر همسرتان را در جمع خجالت‌زده کنید، مطمئن باشید به شدت از دست‌تان خواهد رنجید.

این مشاور خانواده در پایان با خانم ها توصیه کرد: به خاطر داشته باشید ایمان و اعتماد شما به مرد زندگیتان، او را تقویت می کند و به او توان بیشتری می دهد تا بیشتر در خدمت شما باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *