۱۴۰ تخت به بیمارستان محمدرسول الله اضافه خواهد شد

پروانه شریفی

دکتر علی پارسا مدیر شبکه بهداشت و درمان مبارکه در گفتگو با کیمیای وطن اظهار کرد: شهرستان مبارکه حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و شبکه بهداشت و درمان شهرستان با ۴۰ مرکز و پایگاه سلامت، خانه بهداشت و همچنین بیمارستان محمد رسول الله خدمات بهداشتی درمانی را به جمعیت شهرستان ارائه می کند.

پارسا ادامه داد: در سنوات گذشته با اجرای طرح تحول سلامت بالغ بر چهار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به منظور بهسازی و نوسازی مراکز بهداشتی درمانی و تجهیز آن ها و همچنین سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم برای بازسازی و نوسازی اورژانس و بخش های بیمارستان هزینه شده است.

وی افزود: در همین راستا بعد از استقرار طرح تحول سلامت و سامانه پرونده الکترونیک سلامت در کل شهرستان، بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شده است و خدمات مراقبتی و غربالگری بیماری ها و برنامه های آموزشی به این تعداد جمعیت توسط مراقبین سلامت ارائه می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه تصریح کرد: بعد از طرح تحول سلامت ۵۳ نفر نیروی جدید جذب شده و به مجموعه پرسنلی خدمات رسانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان افزوده شده است، شبکه مبارکه پنج واحد اورژانس ۱۱۵ و یک اتاق فرمان نیز دارد که برای خدمت رسانی به مردم به صورت رایگان فعالیت دارد.

دکتر پارسا در ادامه خاطرنشان کرد: بیمارستان محمد رسول الله از سال ۷۱ راه اندازی شده است که ظرفیت اسمی آن ۲۵۰ تخت بوده ولی در حال حاضر ۱۲۰ تخت فعال دارد و در صورتی که نیاز شهرستان ایجاب کند، جز برنامه های آتی شبکه بهداشت است که از کل ظرفیت اسمی بیمارستان استفاده کند که این موضوع نیاز به منابع اعتباری جدید دارد که در حال پیگیری هستیم و در صورت تامین منابع ۱۴۰ تخت به بیمارستان اضافه خواهد شد.

وی افزود: بعد از طرح تحول سلامت در کل روستاهای شهرستان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت طرح پزشک خانواده مستقر است و به ازای ۲ هزار و ۵۰۰ الی چهار هزار نفر یک پزشک خانواده است، بعد از این که مراقبت های اولیه انجام شد درصورتی که نیاز به ارجاع تشخیص داده شود از طریق فرم ارجاع به متخصصین بیمارستان ارجاع داده می شوند و خدمات در قالب تعرفه دولتی دریافت می کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه با اشاره به وضعیت بهداشتی آب اذعان داشت: آب شهرستان مبارکه به صورت مستمر توسط کارشناسان بهداشت محیط کنترل و نمونه برداری و روزانه از نظر کلر و کلر سنجی آزمایش می شود، آزمایشات شیمیایی در کل شهرستان به صورت مستمر انجام شده و در حال حاضر آب شهرستان مبارکه از نظر میکروبی و شیمایی هیچ مشکلی ندارد.

دکتر پارسا اظهار کرد: آگاهی و مشارکت مردم مهم‌ترین علل موفقیت حوزه سلامت است، طرح ملی خودمراقبتی یکی از طرح‌های اصلی حوزه سلامت است که باعث آگاهی مردم در زمینه سلامت می‌شود؛ در طرح ملی خودمراقبتی مردم نسبت به موضوعات سلامت، عوامل خطر و راهکارهای پیشگیری از بیماری آگاه می‌شوند.

وی ادامه داد: سوانح و حوادث به خصوص حوادث ترافیکی بالاترین مشکل ما در شهرستان است که بسیاری از مصدوین و مرگ و میرها ناشی از همین حوادث است. دومین مشکل بیماری های قلبی و عروقی مانند کل کشور است که یکی از توفیقات طرح تحول سلامت در این زمینه این است که بر روی عوامل خطر بیماری ها و کنترل و پیشگیری آن فعالیت می کند. بحث سرطان ها نیز که شیوع بالایی دارد که در میانگین کشوری هم اهمیت دارد و می تواند زنگ خطر جدی باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبارکه در ادامه عنوان کرد: بحث تغذیه، کم‌تحرکی و دخانیات در رأس عوامل خطر ابتلا به بیماری در جامعه هستند.

دکتر پارسا در ادامه گفت: زایمان طبیعی با رویکرد وزارت بهداشت و درمان و طرح تحول سلامت به صورت رایگان باعث استقبال بیشتری شده است، حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه نوسازی و بهسازی بلوک‌های زایشگاه بیمارستان محمد رسول‌الله مبارکه شده است.

وی خاطرنشان کرد: قبلا زایشگاه در محیط و فضای عمومی بود و باعث استرس مادران باردار می‌شد، اما با تغییراتی که ایجاد شده امروزه به صورت اختصاصی در بلوک‌های زایشگاه زایمان انجام می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *