مدیر عامل شرکت عمران بهارستان : با تامین اعتباربه موقع، متروی بهارستان به سر انجام می رسد

جناب آقای مهندس روانفر مدیر عامل محترم شرکت عمران بهارستان ضمن سلام و تشکر از محبتی که فرمودید و در مصاحبه با کیمیای کویر شرکت کردید بفرمایید بهارستان یک شهر جدید چطور به
وجود آمد؟
در این خصوص لازم است یک مقدار برگردیم به عقب و طرح های گذشته را مرور کنیم. بعد از انقلابدر شورای عالی شهرسازی و معماری قرار بود که طرح جامع اصفهان را بازنگری کنند. علت عمده این بازنگریهم این بود که همانطور که مطلع هستید شهر اصفهان یک شهر تاریخی با ساختار تاریخی و یک باغ شهر است. در طرح جامع ارگانیک که قبل از انقلاب تهیه شده بود بدون توجه به این بحثیعنی حفظ اراضی کشاورزی، باغات و بارگذاری بیش از حد روی توسعه شهر، آینده آن را دچار مشکل می کرد.
در این خصوص با بازنگری کردنو مطالعات اولیه در طرح های گذشته، متوجه شدن که مشکلات شهر اصفهان فقط به داخل شهر منتهی نمی شود و عمده آن در خارج از شهر است. به همین خاطر اصفهان را به شعاع ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در محدوده مطالعه قراردادند و در آن زمان اداره راه و شهرسازی به صورت امانی مسوولیت را پذیرفت. حاصل مطالعات طرح بازنگری منجر به این شد، که اصفهان نیاز به یک طرح منطقه ای دارد. در مطالعات اولیه به ۲ نکته رسیدن نکته اول این بود که اصفهان دارای یک قطب صنعتی که از شمال به جنوب به ترتیب پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی، ذوب آهن و فولاد مبارکه و یک قطب مهمتر که محور زاینده رود است، قطب شرقی – غربی که شامل محور کشاورزی نیز می باشد و طبیعتا مشکلات این دو قطب همچون انتقال کارکنان این صنایع به داخل اصفهان و برگشت آنها بافت تاریخی مینیاتوری و آینده شهر را دچار اختلالاتی می کند.
به همین خاطر کارشناسان در مطالعات طرح منطقه ای به این نتیجه رسیدند که برای پیشگیری از بارگذاری بیشتر جمعیت شهر اصفهان در محدوده بیرونی آن نقاط اشتغال و در کنارش در یک فاصله منطقی نقاط اسکان و شهرهای اغماری را پیش بینی کنند. که در شمال توسعه شاهین شهر،در غرب شهر جدید فولاد شهر، در جنوب غربی شهر جدید مجلسی که برای فولاد مبارکه و صنایع جنبی در نظر گرفته شده بود رادر این طرح دیده بودند. از طرفی برای رشد طبیعی و سرریز جمعیت شهر اصفهان ۲ نقطه ی جمعیتی در نظر گرفته شهر جدید بهارستان و سپاهان شهر بود که به دلیل فاصله گرفتن از برنامه طرح منطقه ای و شکل گرفتن سپاهان شهر به موازات شهر جدید بهارستان، رشد این شهر را به تاخیر انداخت.
*گر چه شواهدو قرائن گویای اتفاقات خوب و قرار گرفتن شهربهارستان در یک منطقه عالیست، اما با این حال آقای مهندس روانفر برای ما از دلایل و استقبال مردم برای سرمایه گذاری در شرکت عمران توضیح بفرمایید.
همانطور که گفتید مکان یابی صحیح شهر از لحاظ موقعیت جغرافیایی نزدیکی به کلان شهر اصفهان و دسترسی ها به شبکه حمل و نقل کشور همچون بزرگراه خلیج فارس، راه آهن و فرودگاه و آب و هوای مطلوب، جاذبه های زیادی را برای بهارستان ایجاد کرده است. خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده، بحث متروی بهارستان که وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در حال حاضر مسوولیت آن را پذیرفته اند، از اعتبارات داخلی و اعتبارات ملی تامین اعتبار می شود. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از ساخت ابنیه مسیر ۵/۱۴کیلومتری متروی بهارستان انجام شده و امیدواریم با تامین اعتبار به موقع، هر چه زودتر به سر انجام برسد. با راه اندازی متروی شهر اصفهان، به دلیل همخوانی آن با سیستم متروی بهارستان، این خطوط به صورت همه جانبه پوشش داده
می شود.
از عوامل دیگر استقبال سرمایه گذاران از بهارستان، بهره برداری قریب الوقوع از ورودی اصلی این شهر است. بهارستان در حال حاضر یک ورودی جنوبی دارد اما با پیش بینی که در طرح جامع شده بود، احداث وردی اصلی شهر در سال گذشته آغاز شد و انشاا… در هفته دفاع مقدس به بهره برداری می رسد. برای توسعه ورودی شمالی بهارستان معروف به بلوار هدایت یا جاده قلع شور نیز یک پروژه مشترک با اداره کل راه و شهرسازی استان در حال انجام است که قسمت کندروی آن توسط شرکت عمران بهارستان تقریبا آماده سازی شده و امیدواریم تا پایان سال به بهر برداری رسیده و شبکه حمل و نقل شهر را متحول
کند.
*اگر فرمایشی دارید بفرمائید؟
من یک نکته ی در آخر خدمت شما عرض کنم بحث مسکن مهر بهارستان که خوشبختانه تا آخر سال به بهره برداری می رسد و یک افزایش ۲۰ هزار نفری را برای جمعیت شهر به ارمغان می آورد و این نوید را باید داد که کلیه خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر بهارستان همزمان در حال شکل گیری است و امیدواریم متقاضیان عزیز مسکن مهر هر چه زودتر در منازل خود ساکن شده و از خدمات روبنایی و زیربنایی مطلوب استفاده کنند. من تشکر می کنم از وقتی که در اختیار بنده قراردادید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *