اصول اساسی در تربیت فرزند اصل هجدهم: عمل به وعده

صدیقه ایروانی

قالَ رسول اللّه (ص): اِذا وَعَدْتُمُوهُ شَیْئا قَفوالهم. به وعدهاى که به آنها داده‏اید وفا نمایید.

پدر و مادر باید در هنگامى که به فرزندشان قولى مى‏دهند حساب شده باشد فرزند را امیدوار به امرى نکنند که از توانایى انجام آن ناتوانند اگر قرار شد فرزند را به خاطر کار خوبش،درس خواندنش،نمره‏آوردنش،دینداریش،نمازخواندنش،عبادتش،آدابش
و…تشویق کنید چیزى به او وعده بدهید که توانایى عمل آن را داشته باشید زیرا قول دادن و عمل نکردن به آن به هر دلیل که باشد موجب یأس و ناامیدى فرزند و بدبینى او نسبت به پدر یا مادر مى شود و ممکن است در آینده به سخن و حرف و قول و وعده آنها وقعى ننهد پس درست این است که در هنگام وعده دادن به چیزى،خریدن وسیله‏اى،دادن جایزه‏اى و یا…خردمندانه تصمیم‏گیرى شود و سپس قول و وعده به فرزند داده شود.

حضرت على(ع) مى‏فرمایند: «لا تَعِدْ ما تَعْجِزُ عَنْ الوَفاءِ» درباره چیزى از انجام آن احساس ناتوانى مى‏کنى وعده مده

«لا تَضْمَنْ ما لاتَقْدِرُ عَلى الوَفاءِ بِهِ» و به چیزى که توانایى انجام آنرا ندارى ضامن مشو.

اصل نوزدهم:  توجه به حسن عزت‏طلبى فرزند

 اولین و مهمترین نیاز روحى و روانى هر انسان عزت و کرامت نفس است که امرى فطرى است. پدران و مادران و مربیان باید به گونه‏اى با کودکان رفتار کنند که این فطرت که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده است احیاء و فرزند به عزت نفس دست‏رسى پیدا کند.

براى اینکه فرزندانمان را به عزت و کرامت برسانیم باید خط عزت را بیابیم تا از این رهگذر راه رسیدن به رشد و کمال را براى آنها تسهیل نماییم. ارضاء این نیاز فطرى موجب احساس خوشایندى از توانایى‏ها و احساس لیاقت در فرد مى‏گردد و زمینه شکوفایى استعدادها و رشد شخصیت را فراهم مى‏آورد.

اصل بعثت پیامبران براى احیاء کرامت و شخصیت انسان ها بوده است.پیامبران مبعوث شدند تا انسان با کرامت و کریم بسازند و انسان کریم و با کرامت انسانى است که عزت نفس دارد و از صفات زشت و پست‏گریزان است.

براى اینکه کودک به کرامت و عزت واقعى برسد باید دست او را گرفت و در دست خدا قرار داد،باید دل و تمام وجود او را به خدا گره زد و گام اول در این امر نماز است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *