تلاش ما ایمن سازی راه های کشور است

با عرض سلام و تشکر از این که در مصاحبه با کیمیای کویر شرکت فرمودید، جناب آقای مهندس حسن نیا به عنوان مسئول حوزه راهداری وزارت راه و شهرسازی ، بفرمایید وظایف اصلی حوزه راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای چیست؟
من هم سلام دارم و آرزوی موفقیت برای رسانه مکتوب شما ، حوزه راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور وظیفه اش درچند عنوان مهم و اصلی خلاصه
می شود
اول ، نگهداری رویه راههای شریانی که به شکل انواع پروژه های روکش آسفالت (اعم از آسفالتها و رویه های حفاظتی و سازه ای) در سطح کشور
دوم رفع و اصلاح نقاط پرحادثه در راههای پر تردد
سوم تعمیر و نگهداری پلهای بزرگ و ابنیه فنی راههای کشور
چهارم اقدامات افزایش ایمنی و اجرای طرح های ارتقای ایمنی در راههای کشور
چه رویکردی در رابطه با فعالیتهای مذکور مد نظر قرار داده و دارید؟
در ۴ حوزه به این سئوال پاسخ می دهیم
۱-در حوزه نگهداری رویه راهها
در این حوزه، افزایش سطح بکارگیری اقدامات و برنامه های پیشگیرانه بجای اقدامات بهسازی در تعریف پروژه های نگهداری رویه راهها دنبال شده است که متعاقب آن، استفاده از انواع رویه ها و آسفالتهای حفاظتی نظیر چیپ سیل، میکروسورفیسینگ، فوگ سیل، و انواع روشهای بازیافتهای سرد و گرم در راهها بجای روکش آسفالت گرم و روکشهای سازه ای در دستور کار قر ار گرفته است بطوریکه سهم روشهای پیشگیرانه در مقابل روشهای نوسازی و بهسازی سازه ای ۶۰ به ۴۰ می باشد.
این پروژه ها بر اساس آخرین وضعیت رویه راههای شریانی کشور که در دو سال متوالی از طریق مهندسان مشاور برداشت شده است و نوع و شدت خرابی در تمام راههای شبکه مشخص شده است تعریف می شود. همچنین، پیاده سازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی راهها منطبق بر روشهای نوین ارزیابی رویه راهها و انتخاب روش مناسب نگهداری بر اساس سطح بودجه و مشخصات وضع موجود راهها در دستور کار قرار
گرفته است.
۲-در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه
در این حوزه، اجرای تعمیرات اساسی پلها و سایر ابنیه فنی مطابق دستورالعمل های ملی و بین المللی در دستور کار بوده است. این پروژه ها بر اساس آخرین وضعیت پلهای بزرگ کشور که هر دو سال یکبار مطابق شیوه نامه مشخصی توسط کارشناسان استانها و مهندسان مشاور بازرسی می شوند و نوع و شدت خرابی در تمام پلها مشخص شده است تعریف می شود. مطالعه ارزیابی آسیب پذیری و بهسازی لرزه ای و تدوین استانداردها و راهنماها و شیوه نامه های اجرایی در تعمیر ابنیه فنی منجمله دستورالعمل نگهداری جاری پلها و روشهای کاربردی تعمیرات بتن در پلها و تعمیر درزهای انبساط در پلها نیز از جمله اقدامات جدید این حوزه به شمار میرود. همچنین، جمع آوری و مستندسازی نقشه ها و مدارک فنی ابنیه فنی نیز در دستور کار قرار گرفته است که مکمل اطلاعات شناسنامه فنی و بازرسی پلها در سیستم مدیریت پلهای کشور به شمار میرود.
۳-در حوزه رفع و اصلاح نقاط پر حادثه در راهها
علاوه بر پروژه هایی که هر ساله به شکل اصلاح نقاط و مقاطع پرحادثه در راهها انجام می شود، مهمترین اقدامی که در این بخش دنبال شده و به نتیجه رسیده است، تدوین دستورالعمل جدید شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف در راهها بوده است که در کمیسیون ایمنی راههای کشور به تصویب رسیده و توسط وزیر محترم راه و شهرسازی به کلیه دستگاههای عضو کمیسیون ابلاغ شده است.
در این دستورالعمل، فرایند شناسایی و اولویت بندی نقاط پرتصادف (پرحادثه یا حادثه خیز سابق) بصورت گام به گام مشخص شده است و وظایف کلیه دستگاههای مسئول در این فرآیند مشخص و تدوین شده است و از ابتدای سال ۱۳۹۵، تمام پروژه های رفع نقاط و مقاطع پرحادثه در راههای کشور باید بر اساس اولویت بندی که از اجرای این دستورالعمل استخراج می شود تعریف
شوند.
پس از اولویت بندی نقاط پرتصادف، فهرست این نقاط برای اقدامات اصلاحی به استانها اعلام و مطابق فرایند مشخص شده در دستورالعمل، مراحل بعدی که شامل اشکار سازی، مطالعه، تامین اعتبار و اجراست دنبال می شود. شاخص اولویت بندی نقاط پرتصادف در این دستورالعمل، روش «شدت-نرخ» می باشد که روش محاسبه آن از راهنمای ایمنی راه انجمن جهانی راه (پیارک) اقتباس شده است و براساس تعداد تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی هر نقطه، همچنین درجه عملکردی راه (مبین تعداد ترافیک میانگین راه) و طول دوره ثبت و جمع آوری اطلاعات تصادفات و بر اساس آمار و اطلاعات موجود در کشور تبیین
شده است.
۴-در حوزه ایمن سازی و اجرای طرح های ارتقای ایمنی راهها
در مبحث ایمنی، دو رویکرد اصلی همزمان با بکارگیری آخرین یافته های عملی-کاربری کشورهای پیشرو در مقوله ایمنی راهها در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفته است که عبارتند از: ۱) بخشنده کردن راهها و ۲) خود معرف سازی راهها که متناسب با این دو رویکرد، پروژه های و برنامه های متنوعی از جمله نصب و اجرای انواع علائم ایمنی عمودی و افقی، روشنایی نقطه ای و مقطعی، تهیه و نصب و ارتقای عملکرد انواع حفاظهای ایمنی جانبی و حاشیه-ای در راهها و نظایر آن بوده
است.
اگر فرمایشی دارید بفرمایید
ماتلاش می کنیم راه های کشور ایمن سازی بشود و حتی الامکان با استاندارد سازی راه ها و نصب تابلوهای هشدار و …از تصادفات پیشگیری کنیم انشاالله سفر مردم عزیزمان بی خطر و همراه با شادابی و نشاط باشد . محمد حاجیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *