بچه‌ها دوست دارند با غذا بازی کنند

فاطمه احمدی

دکتر زهرا شیرازی متخصص تغذیه در ارتباط با بدغذایی و کم اشتهایی در بعضی از کودکان گفت: از یک‌سالگی به بعد روند رشد کودک نسبت به سال اول کندتر می‌شود و نیاز کودکان به مواد غذایی کاهش پیدا می کند، بنابراین باید میزان شیر روزانه را کاهش دهید و با حذف غذاهای دوران شیرخواری، کودک با سفره خانواده آشنا شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: توجه داشته باشید که با حضور او بر سر سفره و خوردن یا نخوردن غذای تهیه شده نباید هیجانی از خود نشان دهید، چراکه عکس‌العمل مثبت یا منفی و تشویق و توبیخ شما در این مورد کودک را متوجه خواهد کرد که چقدر غذا خوردن او برای اعضای خانواده اهمیت دارد؛ بنابراین از این حربه برای به کرسی نشاندن خواسته‌های کودکانه و گاهی نامعقول خود استفاده می‌کند.

وی افزود: در مورد زمان، مکان و نوع غذایی که آماده کرده اید، قاطع باشید ولی عصبانی نشوید تا نظم لازم در کودک ایجاد و نهادینه شود. گرچه باید به تمایل و علاقه کودک توجه کرد، ولی نباید اجازه داد که او همواره عقیده خود را مبنی‌بر دوست داشتن یا نداشتن غذایی خاص به خانواده تحمیل کند. در چنین مواردی مادر باید غذای تهیه‌شده را در بشقاب کودک ریخته و به او بگوید اگر دوست دارد غذا را بخورد، زیرا غذای دیگری وجود ندارد.

شیرازی تصریح کرد: باید توجه کنید که اگر در مقابل خواسته فرزندتان به هر دلیلی مخالفت کردید تحت هیچ شرایطی، حتی با وجود توصیه‌های دلسوزانه خانواده، عقب‌نشینی نکنید؛ چراکه اولین تسلیم شما در برابر خواسته نامعقول فرزندتان آخرین انصراف شما از تصمیم‌گیری‌های عاقلانه نخواهد بود و همواره مجبور خواهید شد تسلیم خواسته‌های ناتمام کودک‌تان شوید. به این ترتیب کودک‌سالاری به تدریج بر تمام امور تربیتی شما حاکم خواهد شد و نمی‌توانید به‌طور صحیح و شایسته به تربیت او بپردازید.

این متخصص تغذیه در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن سلیقه کودک، خاطر نشان کرد: غذای کمتری در ظرف کودک بریزید و از ظروف و سفره و حتی غذاهایی استفاده کنید که رنگ‌های گرم و شاد مثل نارنجی یا قرمز دارند، زیرا رنگ‌ها و غذاهای خوشرنگ و بو موجب تحریک اشتهای کودک می‌شوند. همچنین هنگام صرف غذا، به بشقاب کودک‌تان نگاه نکنید و توضیح درباره محسنات غذا یا اصرار برای خوراندن غذایی خاص باعث خواهد شد بچه به‌طور دائم حتی در سنین بعدی از خوردن آن خودداری کند.

شیرازی با اشاره به عادات غذایی در کودکان گفت: بچه‌ها دوست دارند با دست خود غذا را لمس و با غذا بازی کنند، اجازه دهید کودک‌تان این کار را انجام دهد. مطمئن باشید در آینده‌ای نه‌چندان دور غذا خوردن با قاشق و چنگال را کاملا یاد خواهد گرفت و از لیوان آب یا شیر خود با مهارت بیشتری استفاده خواهد کرد.

وی با بیان این که قاطعانه از دادن نوشابه‌های رنگارنگ، هله‌هوله، شکلات و بستنی‌های رنگی، چیپس و پفک که فاقد مواد مغذی لازم و دارای مواد نگهدارنده با طعم و رنگ‌دهنده‌های مختلف یا بسیار شور یا شیرین و چرب هستند، خودداری کنید؛ تأکید کرد: هر ماده بی‌ارزشی اگر بیش از شش تا هشت بار در ماه به کودک داده شود، چنان او را وابسته می‌کند که تمام عمر توان به کنار گذاشتن آن نخواهد بود.

این متخصص تغذیه در پایان به والدین توصیه کرد: سعی کنید محیط آرام و در عین حال شادی هنگام صرف وعده‌های غذایی فراهم شود، گله و شکایت، بگو‌مگو، توصیه و تربیت و عصبانیت و تهدید را به زمان دیگری موکول کنید. همچنین اگر در روش‌های تربیتی و تغذیه کودک با همسرتان تضادی دارید بهتر است این موضوع را به‌طور خصوصی حل و فصل کنید نه سر سفره یا حین صرف غذا.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *