برای ساکت کردن کودکان به آن‌ها تبلت و گوشی ندهید!

پروانه شریفی

این روزها استفاده از گوشی های موبایل، تبلت، لپ تاب و سایر وسایل الکترونیکی مساله ای همه گیر به شمار می رود. پدر و مادر برای سرگرم کردن کودک خود و رسیدگی به امور منزل استفاده از وسایل الکترونیکی را برای در اولویت قرار می دهند. آ نها با دادن یک موبایل یا تبلت و یا روشن کردن تلوزیون ساعتها کودک خود را مشغول نگه می دارند، بدون توجه به این موضوع که استفاده از این وسایل چه آثار زیان باری برای کودک می تواند داشته باشد.

لیلا امینی کارشناس ارشد روان شناسی در خصوص استفاده بیش از اندازه کودکان از وسایلی مثل تبلت و موبایل برای بازی اظهار کرد: امروزه کودکان بسیاری را مشاهده می کنیم که در حال بازی با تلفن گوشی همراه و یا تبلت هستند و به نظر می رسد بازی با این وسایل و ابزار برای آن ها از دیگر فعالیت ها و بازی با همسالان سرگرم کننده تر و جذاب تر است. هنگامی که کودکان، بزرگسالان و یا سایر کودکان را در حال بازی با این وسایل می بینند به انجام این کار ترغیب می شوند و چه بسا به سختی می توان این وسیله را از دست آنها گرفت.

مطالعات زیادی در زمینه آثار سوء استفاده از موبایل و سایر وسایل الکترونیکی بر کودکان انجام شده  و نتیجه تحقیقات محققان نشان داده که استفاده کودکان از موبایل یاتبلت و… فقط به والدین، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا خواهر و برادر بزرگتر کودکان مربوط نمی شود، بلکه بیشتر از یک سوم کودکان زیر یکسال پیش از حرف زدن و راه رفتن روی گوشی های هوشمند و تبلت ها ضربه می زنند و مورد تشویق والدین قرار می گیرند.

امینی با اشاره به سرعت رشد بالای مغز نوزادان بین سنین ۰تا۲ سال، گفت:  کودکان به شدت نسبت به تحریکات مغزی بیش از حد حساس هستند، استفاده از موبایل و سایر وسایل الکتریکی باعث کاهش توجه و تمرکز در کودک می شود و همین امر منجر به تأخیر شناختی، اختلال در یادگیری و کاهش توانایی در خود تنظیمی کودک می‌شود.

نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از موبایل و تبلت باعث تأخیر در رشد کلامی، بی‌میل‌شدن به بازی‌های گروهی، مشکلات رفتاری، پرخاشگری، خشونت، آسیب به حافظه کوتاه‌مدت، مشکلات خواب و مشکلات در توجه و تمرکز کودکان می‌شود.

 

وی افزود: بازی کردن و استفاده از موبایل تلوزیون و … باعث کم شدن تحرک کودک و در نتیجه چاقی کودکان نیز می شود، همچنین استفاده از بازی های کامپیوتری و دیدن فیلم ها و کارتون های اکشن باعث بوجود آمدن ترس و بیخوابی در کودکان خواهد شد.

این مشاوره خانواده با اشاره با مضرات استفاده زود هنگام کودکان با موبایل و تبلت، تصریح کرد: استفاده از موبایل و… باعث کم شدن روابط اجتماعی کودک با دیگران و ایجاد حالت اعتیاد به موبایل در کودکان می شود که عوارض جبران ناپذیری برای کودکان خواهد داشت .

امینی با بیان راهکارهایی ساده برای پیگشیری از این وضعیت به والدین توصیه کرد: برای  فعالیت هایی مانند بازی کردن با کودکان،کتاب خواندن  و شعر و موسیقی برنامه مشخصی تعیین کنید و آن ها را در این زمینه همراهی کنید، همه این کارها باعث شکل گیری نوعی شناخت بدون تکیه بر تکنولوژی خواهد شد.

 این روان شناس کودک افزود: برنامه پیکنیک و گشت و گذار در طبیعت را با کودکان قرار دهید و در این زمان موبایل خود را حتی الامکان استفاده نکنید، همچنین بر استفاده کودکان از این وسایل نظارت کامل را داشته باشید.

وی با تأکید بر این که برای کودکان زیر دو سال مطلقا نباید از این وسایل استفاده کنید؛ اذعان داشت: زمان استفاده از آن ها را برای کودکان دیگر سنین نیز به حداقل برسانید؛ یعنی بیشتر از دو ساعت در روز نباشد.

امینی گفت: در اغلب موارد، پدر و مادر گوشی و تبلت را برای ساکت نگه‌داشتن کودک در موقعیت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌دهند؛ حال اگر فرض بگیریم که پدر و مادری این ابزار را نه ‌فقط برای ساکت‌کردن کودکشان، بلکه با هدف اهداف آموزشی، در اختیارشان قرار می‌دهند، به هیچ عنوان نباید او را در استفاده از این وسایل کاملا آزاد بگذاریم.

کارشناس ارشد روان شناسی در پایان توصیه کرد: از دانلود اپلیکیشن‌هایی که صرفا بازی‌های مرحله‌ای هستند خودداری کنید و حتی‌المقدور از بازی‌هایی که جنبه آموزشی دارند؛ مانند آموزش اعداد، رنگ‌ها و حیوانات استفاده کنید؛ به‌ خاطر داشته باشید که مزایا و فواید وسایل الکترونیکی و فضای مجازی نیز مانند ابزارهای دیگر در زندگی، تابع نحوه استفاده از آنها است.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *