سکته مغزی، دومین عامل مرگ در ایران

فاطمه احمدی

اولین علت اهمیت سکته مغزی، شیوع آن است، سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در تمام سنین در ایران است.

در هر پنج دقیقه یک سکته مغزی و در هر روز ۳۰۰ نفر از هموطنان‌مان دچار این عارضه می‌شوند و این در حالی است که ۲۵ درصد کل سکته‌های مغزی هم در افراد جوان و زیر ۵۵ سال رخ می‌دهد. آمارها نشان می دهد متاسفانه ۱۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، جان خود را از دست می‌دهند. ۷۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند نیز شغل خود را از دست می‌دهند و ۳۰ درصد از این گروه هم زمین‌گیر می‌شوند و قادر به راه رفتن بدون کمک سایرین نیستند.

عارضه سکته مغزی درمان‌پذیر است در صورتی که بیمار به موقع به بیمارستان منتقل شود.

یک متخصص مغز و اعصاب در گفتگویی اظهار کرد: سکته های مغزی به دو دسته تقسیم می شوند، یک گروه ناشی از بسته شدن عروق و یک دسته ناشی از پاره شدن عروق هستند که در نتیجه برخی از عوامل خطر پدید می آیند و نتیجه آن بروز علامت عصبی ناگهانی است.

دکتر فریبرز خوروش با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سکته های قلبی به دلیل انسداد عروق اتفاق می افتد، ادامه داد: در بیمارستان های الزهرا(س) و غرضی اصفهان و بیمارستان شهید منتظری نجف آباد تزریق دارو برای بازشدن رگ های انسدادشده مغز وجود دارد.

وی افزود: در بروز سکته های مغزی دو دسته عوامل خطر وجود دارد، یک دسته عوامل خطر قابل کنترل نیستند مثل ارث، جنس که در آقایان بیشتر است و نژاد که در نژاد زرد شایع می باشد اما برخی عوامل خطر قابل کنترل هستند مثل فشار خون، دیابت، سیگار، چربی خون بالا، چاقی و کم تحرکی و علایم مشابه که زمینه ساز سکته هی قلبی می باشند.

وی با بیان این که چاقی عامل مهم زمینه ساز برای کبد چرب، فشار خون، مرض قند، چربی خون بالا و مادر سایر عوامل خطراست، گفت: کنترل چاقی با انجام ورزش مهمترین اقدامی است که در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و مغزی مؤثر است.

متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: عوامل روحی و استرس می تواند زمینه ساز بسیاری از موارد خطر به خصوص سکته مغزی باشد و البته از هر ۱۰ نفر ۹ نفر یکی از فاکتورهای خطر سکته های مغزی را دارند.

وی با بیان اینکه سکته مغزی یکی از بیماری های بسیار مهم در سطح جهان به شمار می رود، خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر بیشتر به سکته های مغزی مغزی اهمیت داده شده چرا که به عنوان مهمترین عامل ناتوانی پایدار در جهان شناخته شده است.

دکتر خوروش تاکید کرد: طبق آخرین مطالعه وزارت بهداشت و درمان، سکته مغزی دومین عامل مرگ در ایران است و با توجه به اینکه در هر سنی می تواند رخ دهد، باید عوامل خطر آن را جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه با افزایش سن احتمال خطر سکته های قلبی نیز افزایش پیدا می کند،افزود: بعد از سن ۴۵ سالگی بروز سکته مغزی قابل انتظار است اما متأسفانه در حال حاضر بروز آن قبل از این سن را شاهد هستیم که به دلیل وجود فاکتورهای خطر اتفاق می افتد.

برای پیشگیری از سکته مغزی، مهمترین راهکار کنترل عوامل خطر از جمله فشار خون، دیابت، ترک سیگار، کنترل و تنظیم تغذیه ضروری است.

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که بستری بیماران سکته حاد مغزی در واحد مراقبت سکته حاد مغزی منجر به کاهش مرگ و میر و ناشی از سکته حاد مغزی می‌شود. بستری بیماران در SCU با مراقبت‌های ویژه، منجر به کاهش ۱۸ درصد در عوارض و مرگ و میر سکته مغزی می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *