مدیریت جهادی ۴

معنویت مبتنی بر شاخصهای تعریف شده ای است، خصوصا مدیریت معنوی ،که با توجه به آموزه های وحیانی مبتنی بر اصولی است ، اگر درقرآن کریم وآیات امعان نظر ی داشته باشیم به موارد زیادی برخوردمی کنیم،یکی از اصول قرآن توجه به کرامت وبزرگی انسان است ودوم قابلیتهایی که در انسان برای معنوی عمل کردن وارتقائ معنویت وجود دارد قرآن کری در آیه ۷۰سوره اسرا میفرماید»وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً «و حقّا که ما فرزندان آدم را (به وراثت از پدر به وسیله نعمت‏هاى مادّى و معنوى) کرامت و شرافت بخشیدیم، و آنها را در خشکى و دریا (بر مرکب‏ هاى مناسب هر یک) سوار کردیم و آنها را از انواع پاکیزه‏ها (چیزهایى که ملایم طبع آنهاست) روزى کردیم، و آنها را بر بسیارى از آفریده‏هاى خود ( از جانداران و اجنّه و اغلب فرشته‏ها) برترى کامل دادیم. واصل سومی که در معنویت حقیقی قرآن وجود داردآن است که گوشه گیری وانزوا ودر مقابل ظالمین سکوت کردن وتن به خواری ومذلت دادن در معنویت اسلام جایی ندارد وهر چه انسان در زندگی شخصی واجتماعی تلاش بیشتری کند راهها وگشایش امور برای او بیشتر خواهد بود وبه کار ومدیریت با نگاه جهادی نگاه کردن برکات زیادی خواهد داشت: در آیه۶۹ سوره عنکبوت می خوانیم :»وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» و کسانى که در راه ما کوشیده‏اند، به یقین راههاى خود را بر آنان مى‏نماییم و در حقیقت، خدا با نیکوکاران است.
-۵-۳ وحدت گرایی
یکی ازعوامل موفقیت در مدیریت همگرایی واتحاد وهم دلی است ،در انقراض تمدنها ودولتها وحتی شکست گروهی کوچک واندک تفرقه وعدم اطاعت از مدیر ورهبر در هر سازمانی وهر فرماندهی در میدان جهاد وجنگ ضربه غیر قابل جبرانی را بدنبال خواهد داشت،وهمگرایی یکی از پایه های اصلی قدرت است .امیر المومنین (ع)در نهج البلاغه در خطبه ۱۹۲دربندهای ۹۰به بعد،پس از بیان سه مقطع مختلف ازتاریخ پیامبران،هشدار می دهدومی فرماید:مردم من سه حلقه از تاریخ پیامرزادگان را برای شما شرح دادم تا شما خیال نکنید که،خداوند اهل سهل انگاری است ،واگر تجربه تلخ تفرقه را چشیدیدوبه ذلت افتادید ، وپس از آن به اتحاد رسیدید ،بار دیگر تلخ کام نشوید.آن حضرت در خطبه ۲۱۶بند۶ پس از بیان حق متقابل امام وامت ورهبری می فرماید :واعظم ما افترض الله سبحانه من تلک الحقوق حق الوالی علی الرعیه وحق االرعیه علی الوالی .رعایت حقوق متقابل باعث همدلی واقتدار می شود واین از اعظم واجبات است آن حضرت عبرت نگرفتن از گذشتگان (در تفرفه واتحاد ،در قدرت وانقراض آن)را گوشزد نموده در کلامی چنین می فرماید :یستدل علی الادبار باربع :سوءالتدبیر وقبح التبذیر وقله الاعتبار وکثره الاعتذار یعنی بر چهار چیز بر زوال دولت می توان استدلال
نمود
۱-سوءتدبیر وضعف مدیریت ۲-تبذیر ناروا وهزینه های زینبار اقتصادی
۳-از تجارب سودمند اعتبار نگرفتن۴-به جای جبران عملی گذشته ،مکرر عذر خواهی زبانی نمودن.
منابع و مآخذ
قرآن کریم ترجمه آیت الله مشکینی واستاد فولادوند
دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه دهخدا، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۹ هـ.ش، ، ‌ج ۸، ‌واژه ایثار.
الخمینی روح الله الموسوی ،صحیفه نور ،وزارت ارشاد اسلامی
سید الرضی ره ، محمد ابن حسن موسی نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی چاپ دوم ۱۳۶۹ ،جوادی آملی عبدالله ولایت فقیه ،ولایت فقاهن وعدالت ،مرکز نشر اسرا۱۳۷۹،کلینی محمدابن یعقوب ،اصول کافی ،نراقی،ملامهدی،جامع السعادات،تعلیق و تصحیح سید محمد کلانتر،مؤسسه الأعلمی للمطبوعات بیروت، ج ۲، ص ۱۲۲
علی اصغربیگی پژوهشگر حوزه و دانشگاه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *