اصل سی و یکم: توجه به نیازهاى فرزند(۳)

صدیقه ایروانی

در این مرحله فرزند هر چه پدر و مادر بگویند مطیع و فرمانبردار است،مقابله پردازى نمى‏کند،لجبازى نمى‏کند،طفره نمى‏رود،نا فرمانى نمى‏کند،اصلاً اجراى دستور و امر و نهى والدین را براى خود افتخارى بزرگ مى‏داند در این مرحله آموزش آداب و رسوم و روشهاى مفید زندگى نوصیه شده است

 بخشى از این  دوره در ارائه دوران کودکى است و بخشى ورود به دوران نوجانى است،این دوره مؤثرترین دوره آموزش به شمار مى‏آید.این هفت سال روحیه بچه‏ها به گونه‏اى است که گویا مثل مومى در دست پدران و مادران هستند و به هر صورت که آنها بخواهند مى‏تواند به آنها شکل دهى کنند و در واقع انسانها معادله هستند که باید کشف در دوره هفت سال اول با بازى‏هاى کودکانه‏اى که دارند و رفتارها و زمینه‏هاى مناسبى که والدین ایجاد مى‏کنند صورت مى‏کنند. الناس معادل کمعادت الذهب وافضه.

مرحله دوم و پس از کشف و شناخت روحیات و خلقیات و توانایى‏ها و استعدادها،مرحله شکل‏دهى آن توانایى‏ها و استعدادهاست،این معیارها نقش اساسى را دارند باید بچه‏ها را با معیارهاى خوب و بد،شایسته و ناشایست آشنا کرد و آنها را در قالب‏هاى صحیح و شکل‏دهى از مراحل بسیار مهم زندگى است،والدین باید همانگونه که در مرحله سیادت رعایت اصل آقایى و فرماندهى فرزند را مى‏کنند باید از این فرصت کلانى که زمان اطاعت و فرمان‏پذیرى است استفاده کنند و در این زمان و در این مرحله فرزندشان را آنگونه که خواستار آنند تربیت کنند.

پیامبر(ص)فرمودند: اوصیکُم بالشُّبّانِ خَیرا فانَّهُم اَرَقُّ اَفْئِدَهً. به شما درباره نوجوانان به نیکى سفارش مى‏کنم که آنها دلى رفیق و قلبى فضیلت پذیر دارند.

این دوره،دوره حساس زندگى هر فردى محسوب مى‏شود،اگر اولیاء و مربیان از این دوره که به عنوان دوره مقدماتى براى رسیدن به هویت و ثبات شخصیتى است نپردازند فردا خیلى دیر است و در دوره جوانى شاید نتوانند موفقیتى کسب نمایند.

به نظر روانشناسى فیزیکى از مسائل مهم دوران نوجوانى شکل‏گیرى شخصیت اوست،نوجوان آرام آرام با محیط خانه و مدرسه و سایر مراکز آشنایى پیدا کرده و نسبت به آنها احساس مسئولیت مى‏کند،خود را درک مى‏کند و دوست دارد و خانواده‏اش او را درک کنند و در روابط خانوادگى و اجتماعى دوست دارد احترام وشخصیتى داشته باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *