اصل سی و یکم: توجه به نیازهاى فرزند(۳)
![](http://eskimia.ir/wp-content/uploads/2017/11/636302879923229095-705x405.jpg)
صدیقه ایروانی
در این مرحله فرزند هر چه پدر و مادر بگویند مطیع و فرمانبردار است،مقابله پردازى نمىکند،لجبازى نمىکند،طفره نمىرود،نا فرمانى نمىکند،اصلاً اجراى دستور و امر و نهى والدین را براى خود افتخارى بزرگ مىداند در این مرحله آموزش آداب و رسوم و روشهاى مفید زندگى نوصیه شده است
بخشى از این دوره در ارائه دوران کودکى است و بخشى ورود به دوران نوجانى است،این دوره مؤثرترین دوره آموزش به شمار مىآید.این هفت سال روحیه بچهها به گونهاى است که گویا مثل مومى در دست پدران و مادران هستند و به هر صورت که آنها بخواهند مىتواند به آنها شکل دهى کنند و در واقع انسانها معادله هستند که باید کشف در دوره هفت سال اول با بازىهاى کودکانهاى که دارند و رفتارها و زمینههاى مناسبى که والدین ایجاد مىکنند صورت مىکنند. الناس معادل کمعادت الذهب وافضه.
مرحله دوم و پس از کشف و شناخت روحیات و خلقیات و توانایىها و استعدادها،مرحله شکلدهى آن توانایىها و استعدادهاست،این معیارها نقش اساسى را دارند باید بچهها را با معیارهاى خوب و بد،شایسته و ناشایست آشنا کرد و آنها را در قالبهاى صحیح و شکلدهى از مراحل بسیار مهم زندگى است،والدین باید همانگونه که در مرحله سیادت رعایت اصل آقایى و فرماندهى فرزند را مىکنند باید از این فرصت کلانى که زمان اطاعت و فرمانپذیرى است استفاده کنند و در این زمان و در این مرحله فرزندشان را آنگونه که خواستار آنند تربیت کنند.
پیامبر(ص)فرمودند: اوصیکُم بالشُّبّانِ خَیرا فانَّهُم اَرَقُّ اَفْئِدَهً. به شما درباره نوجوانان به نیکى سفارش مىکنم که آنها دلى رفیق و قلبى فضیلت پذیر دارند.
این دوره،دوره حساس زندگى هر فردى محسوب مىشود،اگر اولیاء و مربیان از این دوره که به عنوان دوره مقدماتى براى رسیدن به هویت و ثبات شخصیتى است نپردازند فردا خیلى دیر است و در دوره جوانى شاید نتوانند موفقیتى کسب نمایند.
به نظر روانشناسى فیزیکى از مسائل مهم دوران نوجوانى شکلگیرى شخصیت اوست،نوجوان آرام آرام با محیط خانه و مدرسه و سایر مراکز آشنایى پیدا کرده و نسبت به آنها احساس مسئولیت مىکند،خود را درک مىکند و دوست دارد و خانوادهاش او را درک کنند و در روابط خانوادگى و اجتماعى دوست دارد احترام وشخصیتى داشته باشد.