اصل سی و یکم: توجه به نیازهاى فرزند (۴)

صدیقه ایروانی

نوجوان نیاز به راهنمایى، کمک و هدایت دارد و براى اینکه بتواند از مساعدت والدین بهره گیرد، رابطه صمیمانه و مطمئن و درک کافی نیاز دارد. «درک کردن» چیست؟ از واژه‏هایى است که بارها از زبان نوجوان شنیده می‌شود، به ‌ویژه در سنین اول نوجوانى که پایه جوانى است و در سال‌هاى ۱۲ تا ۱۵ سالگى، این مسئله خیلى بروز دارد. پدر و مادر باید علت احساسات و رفتار فرزندشان را بشناسند و در برابر اشتباهات و خطاهاى فرزند صبر پیشه سازند و منطقىبرخورد کنند.
نیاز به حمایت و ستایش از جمله نیازهاى این دوره و این مرحله زندگى است. همچنین نوجوان علاقه‌مند است به او خوب گوش بدهیم، درکش کنیم، او را در حل مشکلات تشویق کنیم، با او صادق باشیم و در جهت رشد علایق و استعدادهایش او را یارى و کمک کنیم و محیطى را فراهم آوریم که بتواند در آن آزادانه رشد کند.
این زمان، زمانى است که باید اعتقادات مذهبى و اخلاقى قوى را در فرزند نوجوان‌مان پایه‌ریزى کنیم. چنان‌چه در روایت شریف آمده است. قالَ صادق(ع): «بادر واحدائکم بالحدیث قبل ان یَسبِقَکُم الیهمُ المُرجئه.»
«احادیث اسلامى را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتى شتاب کنید پیش از آنکه مخالفان گمراه بر شما پیشى گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جاى دهند و گمراهشان سازند.»
این وظیفه والدین است که اعتقاد و اخلاق و مسائل دین و زندگى را به فرزندشان بیاموزند و هرگونه سستى ممکن است خیلى گران تمام شود. زیرا بالاخره فرزند ما این نیاز را دارد و اگر ما اقدام نکردیم در جایى دیگر و به وسیله کسى دیگر این نیاز مرتفع خواهد شد و چه بسا در دام شیاطین و گمراهان قرار گیرد. به‌ویژه در دوران نوجوانى که دل‌ها پاک و آماده بذرافشانى است. کمااینکه مولاى متقیان عالم مى‏فرمایند: «وَ اِنَّما قَلْبُ الحَدَثِ کالارضِ الخالیهِ ما اُلِقىَ فیها مَن شى‏ءٍ قَبِلَتْهُ.»
«دل نوجوان مانند زمین آماده‏اى است که از هر سبزه و گیاه خالى باشد، هر بذرى که در آن افشانده شود، مى‏پذیرد و در آغوش خود به خوبى مى‏پرورد.»
دوره حساس جوانى در روایات تعابیر مختلفى را به خود گرفته است که هر کدام نیاز به توضیح دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *