فشارخون، عامل کلیدی مختل‌کننده عملکرد کلیه

پروانه شریفی

سوتیتر: نقش درمان دارویی در هر بیمار مبتلا به فشار خون متفاوت است و توصیه می‌شود که هربیمار داروی فرد دیگر را خودسرانه مصرف نکند، زیرا داروی هر بیمار منطبق با شرایط همان بیمار است.

فشارخون بالا عامل کلیدی مختل‌کننده عملکرد کلیه است، بدن برای این که فعالیت خود را به صورت طبیعی انجام دهد میزانی از فشار خون را لازم دارد و خون رسانی از طریق قلب به تمام اعضای بدن انجام می شود و زمانی که این میزان از محدوده طبیعی خود خارج شود، تبدیل به پر فشاری خون می شود. در کشورهای مختلف و همچنین در کشور ما بیماری فشار خون بسیار شایع شده است و عواقب آن روی کلیه کاملا قابل پیشگیری است، اگر توجه کافی به این بیماری شود درصد چشمگیری از بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه کاهش می یابند.

فشار خون بالا در دراز مدت به عروق کلیه و سلول های گلومرول آسیب می رساند و در روند تدریجی بدون هیچ علامتی موجب نارسایی مزمن کلیه خواهد شد.

یک فوق تخصص کلیه و فشار خون، با بیان این که درمان فشار خون به اقدامات اساسی نیاز دارد؛ اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم که همیشه بیمار با فشار خون بالا با تغییر در تغذیه بهبود پیدا نمی‌کند و وقتی فشار خون از ۱۴۰ روی ۹۰ بیشتر می‌شود، بیمار باید از دارو استفاده کند.

دکتر رضا خاتمی ادامه داد: بر این اساس بیمار باید ابتدا مصرف یک دارو را شروع و در صورت نیاز مقدار داروها را بیشتر ‌کند.

وی افزود: متاسفانه یکی از اشتباهات رایج بین مردم این است که افراد از داروهای بیماران دیگر که دچار فشارخون هستند، استفاده می کنند بر این اساس به بیماران دچار فشارخون بالا توصیه می‌شود که به هیچ وجه خودسرانه اقدام به استفاده دارو یا قطع مصرف دارو نکنند، زیرا در بسیاری از موارد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به طور ناگهانی باعث افزایش فشار خون در بیمار شود.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون با بیان این که مصرف دارو باید حتما زیر نظر پزشک باشد، تصریح کرد: چنانچه بیمار با درمان دارویی فشار خون، دچار عارضه افت فشار یا تپش قلب شود باید به پزشک مراجعه کند.

خاتمی با اشاره به این که بیماران پرفشاری خون باید در اصلاح نحوه زندگی و کنترل بیماری خود توجه داشته باشند، خاطر نشان کرد: اصلاح نحوه زندگی شامل رژیم غذایی مناسب ، مصرف کم نمک، افزایش مصرف آب و مایعات طبیعی، افزایش مصرف سبزی و میوه، مصرف لبنیات کم چرب داشتن تحرک کافی و کاهش مصرف چربی، غذاهای سرخ کردنی و فست فودها است.

وی گفت: گاهی برای کنترل فشار خون با یک یا دو دارو بیماری کنترل نمی‌شود و لازم است دارو همراه با چند داروی دیگر تجویز شود، مثلاً در بیماران دیابتی برای تنظیم فشار خون باید چندین دارو مصرف شود. چنانچه بیمار تمایل به ادامه مصرف داروها ندارد، باید به پزشک مراجعه کند تا در مورد آن تصمیم گرفته شود و بیمار دچار عوارض کمتری شود.

یکی از موثرترین راه های تنظیم فشار خون کنترل میزان نمک ورودی به بدن است. همچنین سعی کنید در محیط هایی که استرس زیادی به شما وارد می کند حضور نداشته باشید چرا که باعث می شود فشار خون شما افزایش پیدا کند. نکته آخر هم این که سعی کنید به طور منظم ورزش کنید و بدن خودتان را در یک حالت مناسب نگه دارید.

بسیاری  از افراد تصور می کنند تا زمانی که دچار علائم فشار خون بالا نشده اند نیازی به مراجعه به پزشک جهت چک کردن فشار خون،ندارند بنابراین توصیه می گردد،فشار خون افراد باید حداقل سالی یکبار توسط پزشک اندازه گیری گردد تا در صورت بالا بودن فشار، درمان مناسب انجام گیرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *