کودکان در تهدید آزارهای فضای مجازی

پروانه شریفی

سعید صادقی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در همایش پیشگیری از سوء رفتار با کودکان با اشاره به اثر آموزش‌های دینی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی مبنی بر رعایت حقوق کودکان و مراقبت از آن‌ها برای رسیدن به رشد و تکامل یکپارچه، اظهار کرد: همگی ما در مواجهه با پدیده آزار کودکان دارای مسئولیت اجتماعی هستیم.

صادقی با بیان این که برای پیشگیری یا مداخله زود هنگام و به‌هنگام درباره قربانیان مسائل اجتماعی نیازمند ترویج گفتمان اجتماعی هستیم؛ ادامه داد: ایجاد و ترویج گفتمان اجتماعی نیاز به ایجاد رفاقت اجتماعی داشته و هم‌افزایی مردم و دستگاه‌های اجرایی را مطالبه می‌کند.

وی افزود: مردم باید از مخاطرات آگاه شوند و تنها نگران خطرات تهدید کننده بیرونی نباشند، چه بسا آزارهایی که از داخل خانواده کودک را مورد تهدید قرار می‌دهد و نیازمند اطلاع‌رسانی از سوی مردم به اورژانس اجتماعی بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این که عملکرد بهزیستی نوعی مدیریت ریسک بوده؛ تصریح کرد: افزایش آمار ۱۹۰ درصدی آزار قابل تامل بوده اما از طرفی نشانگر بالا بردن سطح آگاهی مردم در اطلاع‌رسانی این آسیب‌هاست، چرا که در سال جاری تعداد تماس‌ با اورژانس اجتمالی بهزیستی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

صادقی با اشاره به فعالیت بهزیستی در آموزش والدین برای پیشگیری از آزار کودکان، گفت: از سال گذشته در مهدکودک‌ها آموزش‌های لازم توسط کارشناسان و مشاوران به والدین ارائه شده و بیش از ۸۰ درصد والدین در این زمینه آموزش دیده‌اند.

وی افزود: اکنون ۱۴۰ خانه کودک و نوجوان در سطح شهر وجود دارد که تنها خانه کودک و نونهالان نرجس دولتی است و مابقی هیئت امنایی بوده و توسط خیران و با دریافت یارانه دولتی از بهزیستی اداره می‌شوند، این درحالی است که ۵۰۰ کودک در این خانه‌ها به صورت شبانه روزی اقامت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این که بیش از ۹۵ درصد کودکان ساکن در خانه کودک و نونهالان بدسرپرست هستند، اظهار کرد: درحال حاضر آسیب‌های اجتماعی با شیب بسیار تندی افزایش می‌یابد و خروجی آن کودکانی هستند که به عنوان قربانی حوادث نیازمند سرپرستی و حمایت بهتر خواهند بود.

صادقی با بیان این که رسانه‌ها موظف به آگاه کردن مردم از خطرات و آسیب‌ها بدون ترساندن شهروندان از حوادث هستند، اظهار کرد: والدینی که شاهد کودک آزاری فرزند خود یا شاهد علائم آن بوده‌اند نیز دچار بحران شده و نیازمند حمایت‌های روانی هستند که این حمایت‌ها از طریق اورژانس اجتماعی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت کودکانی که والدین آن‌ها در زندان به‌سر می برند، خاطرنشان کرد: اگر به خانواده افرادی که در زندان هستند و به ویژه فرزندان آن‌ها کمک‌رسانی لازم نشود ممکن است در آینده جایگزین پدر و مادر بزهکار خود شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آزارهای مجازی کودکان، گفت: امروزه آزار کودکان به دنیای واقعی خلاصه نشده و با در اختیار قرار دادن وسایل ارتباطی و کنترل نکردن استفاده از آن‌ها زمینه آسیب‌های عاطفی و جنسی کودکان فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای آزار جنسی، جسمی یا عاطفی تنها مواجه حضوری لازم نیست و گاهی دیدن یک تصویر یا شنیدن صدا نیز آزار کودکان محسوب شده، تصریح کرد: در فضای مجازی به وفور شاهد این آسیب‌ها خواهیم بود لیکن مباحث پیشگیرانه باید در این حوزه هم وجود داشته باشد و سواد رسانه‌ای کودکان و والدین همگام با یکدیگر افزایش یابد.

صادقی خاطرنشان کرد: تمام کودکان در دنیا نیازهای یکسان دارند و ما باید هر روز برای سلامت، مراقبت، حمایت، آسایش و رفاه بیشتر کودکان تلاش کنیم نه اینکه برگزاری چنین همایش‌ها و فعالیت‌ها را تنها به روزی که برای آن نامگذاری شده اختصاص دهیم.

اکثر والدین مهارت فرزندپروری و ارتباطی را ندارند

مرضیه فرشاد معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان نیز در همایش پیشگیری از سوء رفتار با کودکان، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی علیه کودکان امری رو به رشد در جوامع است، امروزه خانواده‌ها دچار روزمرگی شده و متوجه لغزش‌هایی که اطرافشان رخ می‌دهد نیستند و این آسیب‌ها با شیب تندی برای نسل آینده درحال رخ دادن است.

فرشاد با بیان این که در تقویم روز ۱۹ نوامبر به عنوان روز پیشگیری از سوء رفتار با کودکان نامگذاری شده است؛ ادامه داد: اگر امروز در این حوزه ورود پیدا نکنیم کودکان در آینده به دلیل آسیب‌های وارده توانایی زندگی درست و برخورد با مشکلات را نخواهند داشت.

وی با اشاره به آمارهای جهانی پیرامون کودک آزاری گفت: در سال ۲۰۱۵ طبق آمار ثبت شده در ایالات متحده یک هزار و ۶۷۰ کودک به دلیل سوء رفتار فوت شدند و در آمار سالیانه این ایالات ۶ هزار و ۸۳۱ کودک مورد خشونت قرار گرفته و قربانی یک غفلت بوده‌اند.

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان با بیان اینکه سه چهارم کودکان در اثر غفلت والدین و یک چهارم آن‌ها آگاهانه مورد سوء رفتار قرار می‌گیرند، افزود: ۲/۱۷ آسیب‌های وارده فیزیکی و ۴/۸ آن‌ها آزار جنسی است و در آماری دیگر ثبت شده که دو سوم آسیب‌ها علیه کودکان جنسی است که زنگ خطری بزرگ برای ماست.

وی تصریح کرد: چهار پنجم کودکان به دلیل غفلت والدین مورد سوء رفتار قرار می‌گیرند که ۴۰ درصد از آن‌ها توسط مراقبان مورد اعتماد والدین در شرایطی مادر و پدر سر کار هستند یا در منزل نیستند مورد آزار قرار گرفته‌اند.

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان با بیان این که همیشه مداخلات انتظامی برای خاتمه و برخورد با چنین پدیده‌هایی عملی نیست؛ ادامه داد: ورود و توجه تمام مردم به مشکلات خانواده‌ها در این موارد و اطلاع‌رسانی آن به اورژانس اجتماعی می‌تواند در کاهش آن‌ها کمک کننده باشد.

فرشاد با اشاره به نقش ویژه والدین در تربیت فرزندان، گفت: والدین باید وقت و دانش کافی برای فرزند پروری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه همیشه اعتیاد و مشکلات روانی سبب بروز آسیب‌های کودکان نمی‌شود، تاکید کرد: اکثر والدین مهارت فرزندپروری و ارتباطی را ندارند، چهار پنجم کودکانی که دچار آسیب اجتماعی شدند از دل خانواده‌های نرمال بیرون آمده‌اند.

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان گفت: جداسازی کودک از والدین آخرین اقدام است و ممکن است این شرایط موقتی باشد تا بتوان شرایط والدین را بهبود داد و اقدامات موثر و به موقعی برای حفظ خانواده و سلامت روانی آن‌ها به خصوص کودکان داشت.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *