اصل سی و یکم: توجه به نیازهاى فرزند(۸)

صدیقه ایروانی

جوان قابلیت دارد تا به خلق الگوها و طرح‏ها و ابتکارات و خلاقیت‏ها بپردازند و وارد کار و سازندگى شود و توانمندیهاى روحى و جسمى خود را به فعلیت برساند اما شرط آن این است که این زمینه را والدین و مربیان و دست‏اندرکاران برایش فراهم کنند و به توانمندیها و قابلیت‏هاى او توجه کنند.

اینکه گفته مى‏شود و بهترین دوره آموزش و تربیت پذیرى در دوران جوانى است براى این است که جوان مى‏تواند درست بیاندیشد،خوب انتخاب کند و بایدها و نبایدها را آنگونه که هستند شناسایى کند و روح منطقى او به او کمک مى‏کند تا از طریق استدلال مطالب را بررسى و بپذیرد یا رد کند.

 زیبایى دوستى جوان

از مواردى است که در دوران جوانى باید به آن توجه گردیده و اهمیت براى آن قائل شد و به عنوان یک نیاز اساسى براى جوان در نظر داشت جمال و زیبایى دوستى جوانان است. توجه کنید؛امام صادق(ع) فرموده‏اند: اِنَّ اللّه یُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجَمُّلَ.

خداوند جمال و زیبایى و تجمل و خودآرایى را دوست دارد. چه خوب است ما فیلم دوران جوانى خود را مرور کنیم، آیا ما در دوران جوانى دوست نداشتیم لباس زیبا، شیک، تمیز، اطو کشیده و سر و زلف زیبا و سشوار کشیده داشته باشیم راستى ما چقدر از اوقاتمان را صرف سر و روى و زلف و صورت و لباسمان مى‏کردیم چقدر مقابل آینه مى‏ایستادیم و شانه بر دست بودیم و …

حال ما را چه شده است که به فرزندانمان ایراد مى‏گیریم. البته اگر افراط و زیاده روى کردند تذکر به آنها و راهنمایى مفید است اما اگر حد معمول دوران جوانى است ممانعت ممنوع!!

امام صادق(ع) فرمودند: مردى به خانه رسول اکرم(ص) آمد و درخواست ملاقات داشت، موقعى که حضرت خواست از حجره خارج شود و به ملاقات آن مرد برود به جاى آینه،جلوى ظرف آبى که در داخل اطاق بود ایستاد و سر و صورت خود را مرتب کرد،عایشه از مشاهده این کار تعجب کرد،در مراجعت عرض کرد یا رسول اللّه چرا در موقع رفتن در برابر آب ایستادید و موى و روى خود را منظم کردید،پیامبر(ص)فرمودند: خداوند دوست دارد که وقتى مسلمانى براى دیدار برادرش مى‏رود خود را بسازد و خویشتن را براى ملاقات او بیاراید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *