ارتقای سطح همکاری های بهداشتی و درمانی ایران و پاکستان

پروانه شریفی

سائره افضل طرار وزیر بهداشت پاکستان در بازدید از مراکز پزشکی، بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: ایران و پاکستان میتوانند همکاری بیشتری در زمینه بازار دارویی داشته باشند.

گسترش همکاری های بهداشتی و پزشکی ایران و پاکستان

ترار ادامه داد: این همکاری باید به صورتی باشد که شرکت ها و تولیدکنندگان دارویی بتوانند محصول های خود را در دو کشور عرضه کنند.

وی با اشاره به ابعاد این همکاری، افزود: گسترش همکاری های بهداشتی و پزشکی ایران و پاکستان می تواند به کاهش بیماری های عفونی و بیماری های غیر واگیر و پیشرفت تحقیقات و توسعه کمک کند.

وزیر بهداشت پاکستان خاطر نشان کرد: بیماری های عفونی، غیر واگیر، تحقیق و توسعه، بورس های مشترک تحصیلی و استفاده از تجارب داروسازی دو کشور از مواردی است که می توان در آینده زمینه همکاری ایران و پاکستان را افزایش داد.

وزیر بهداشت پاکستان با بیان این که همکاری های بهداشتی و درمانی دو کشور می تواند در زمینه های بورس تحصیلی و دوره های آموزشی مشترک ادامه پیدا کند؛ تصریح کرد: ما به دعوت رسمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به این کشور سفر کرده ایم.

ترار گفت: ایران از جمله کشورهای دوست پاکستان بوده، این سفر به منظور افزایش تعاملات علمی، آشنایی با سیستم های بهداشتی و درمانی و تعاملات تجربیات در خصوص پزشک خانواده انجام شد.

اصفهان الگویی مناسب برای پاکستان

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به اهداف سفر وزیر بهداشت پاکستان به اصفهان، گفت: هدف نهایی از این سفر گسترش همکاری های وزارت بهداشت پاکستان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و خدمات سلامت است.

چنگیز ادامه داد: اصفهان به لحاظ اینکه یک شهر توریستی محسوب می شود و در برخی پروژه‌ های بهداشتی، درمانی و پژوهشی پیشگام بوده است، به عنوان نمونه قابل معرفی، برای بازدید وزیر بهداشت پاکستان انتخاب شده است.

وی افزود: وزیر بهداشت پاکستان در این سفر از برخی طرح های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران که در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی اجرا شده بازدید خواهد کرد و زمینه های همکاری های بیشتر دو کشور در زمینه های بهداشتی و درمانی را فراهم می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: یکی از سیاست‌ های وزارت بهداشت این بود تا وزیر بهداشت پاکستان مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ های اصفهان را از نزدیک بازدید کند و زمینه‌ های همکاری آینده در این حیطه را مورد بررسی قرار دهد.

چنگیز خاطر نشان کرد: قرار است اصفهان در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و خدمات سلامت، الگویی مناسب برای پاکستان باشد.

گفتنی است وزیر بهداشت پاکستان روز جمعه سوم آذر در صدر هیأتی ۱۴ نفره از مدیران نظام سلامت این کشور وارد تهران شد و روز یکشنبه به اصفهان سفر کرد.

این هیأت در مدت اقامت یک هفته ای در ایران ضمن ملاقات با وزیر بهداشت از مراکز بهداشتی و درمانی در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازدید خواهند کرد.

وزیر بهداشت پاکستان و هیأت همراه، پس از ورود به اصفهان، در اولین بازدید خود، به همراه رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دیگر مسئولان به مرکز آموزشی درمانی شهید چمران رفت. در این بازدید  افضل طرار وزیر بهداشت پاکستان و  رییس دانشگاه و هیات همراه از مرکز تحقیقات قلب و عروق بیمارستان دیدن و در جلسه ای در خصوص آخرین دستاوردهای پژوهشی مرکز بحث و تبادل نظر کردند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *