اصل سى‏ و دو: نه گذشته و نه آینده!(۱)

صدیقه ایروانی

فرزندان ما نیازمند آرامش روحى و روانى و فکرى هستند آنچه وظیفه والدین است شاداب نگه داشتن روانى آنهاست.

 از چیزهایى که مى‏تواند آرامش روانى فرزندان را به مخاطره بیندازد این است که پدر و مادر گذشته غم آلود خود را براى فرزندشان با آب و تاب بیان کنند، بیان غصه‏ها و ناراحتى‏ها، گرفتاری ها و کمبودها، مشکلات و درگیرى‏هاى گذشته باعث تضعیف روحیه فرزندان مى‏گردد،آن ها از زندگى مى‏ترسند زیرا احساس مى‏کنند همان چیزى که پدر و مادر از آن رنج برده‏اند بر آنها وارد خواهد شد و آن ها را رنج خواهد داد.

هرگز شکست ‏هاى دوران زندگى را براى فرزندتان بیان نکنید، هرگز گرفتاری هاى معمولى مالى و…دوران گذشته خود را براى فرزندتان تعریف نکنید،فکر نکنید این تعریف ‏ها آن ها را آب دیده مى‏کند و آماده مى‏کند که با سختى‏ها روبرو شوند،بلکه اجازه دهید آن ها خودشان در دوران زندگى با مشکلات خودشان برخورد کنند و دست و پنجه نرم کنند و مشکلات را تجربه کنند و در حل آن ها را راهنمایى و هدایت کنید.

به فرمایش مولا على(ع) توجه فرمایید: لا تُشْعَرْ قَلْبَکَ الْهَمَّ عَلى مافاتَ فَیَشْقَلَکَ عَنِ الاستِعْدادِ بِما هُوَاتٍ.

افسوس‏هاى گذشته را در دل خود بیدار مکن که تو را در آمادگى پیروزی هایى که در پیش دارى باز مى‏دارد. یعنى روحیه‏ات را از دست مى‏دهى و جرأت و جسارت تلاش در تو مى‏میرد و موقعیت نصیحت نخواهد شد حال اگر این افسوس‏ها براى بچه‏ها که داراى روحیات لطیف و ظریف و حساس هستند بیان شود چه تأثیر خطرناکى دارد؟!

و در فرمایشى دیگر فرموده‏اند: لا تَحمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذى لَمْ یَأْتِکَ عَلى یَوْمِکَ الَّذى قَد اَتاکَ.

غصه فرداى نیامده را بر امروز موجودات تحمیل مکن و بار روز حاضرت را بى ‏جهت سنگین منما.

آخر چرا ما حرص فردا را مى‏خوریم؟چرا با ترسیم آینده‏اى تاریک، مبهم، پر غصه، پر کمبود، نگران کننده، خوفناک و ظلمانى بچه‏هایمان را مى ‏ترسانیم و باعث اضطراب و ترس آن ها از آینده مى‏شویم؟ چرا مرتبا مى‏گوییم ما که این همه فلان بودیم برایمان چه شد این بیچاره‏ها که …

چرا با بیان‏هاى منفى روحیه بچه‏هایمان را تخریب مى‏کنیم؟ راستى مگر آینده در دست ماست که بتوانیم پیش‏بینى و اظهار نظر کنیم؟!

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *