انتظارات بجا و نابجا در زندگی زناشویی

پروانه شریفی

برای ایجاد یک رابطه عاطفی در زندگی زناشویی خود بیشتر تلاش کنید؛ زوج ‌های خوشبخت معمولا به انتظارات یکدیگر به خوبی پاسخ می ‌‌دهند. آن ها معمولا سعی می‌‌کنند به خواسته‌ها و انتظارات یکدیگر به خوبی پاسخ مثبت بدهند و از بی اعتنایی و یا درگیر شدن با خواسته‌های یکدیگر پرهیز می‌‌کنند.

امینه سادات طباطبایی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، گفت: احترم به خواسته ها و انتظارت همسر آثار برجسته و مهمی در زندگی دارد، از جمله این که به زن و شوهر اجازه می‌‌دهد با یکدیگر مهربان باشند و علاقه و حس شوخ طبعی خود را حتی وقتی در اختلاف به سر می‌‌برند حفظ کنند.

طباطبایی ادامه داد: بعضی از زوج‌ها با داشتن این نوع مهارت زندگی راه‌ های بی شماری برای برآوردن خواسته‌های یکدیگر و حفظ رابطه عاطفی پیدا می‌‌کنند که کمی خلاقیت در این زمینه اثربخشی را چندین برابر می کند.

وی افزود: زوجین باید توجه کنند، برای نوع برخورد همسرتان، معیارهای بالایی تعیین نکنید، هر تلاشی که از او می‌‌بینید بپذیرید. یک قانون وجود دارد که می گوید « پاسخ موافق به خواسته‌ها، به برآورده کردن بیشتری می‌‌انجامد»، بهتر است به این قاون اعتماد کنید و نتایج آن را ببینید.

این مشاور خانواده با بیان این که همسر شما خواهان لطف بیشتر شماست؛ تصریح کرد: درخواست همسرتان را در تحقق بخشیدن به خواسته‌هایش، به عنوان اتهام خطایی که شما در گذشته کرده اید، تعبیر نکنید. همچنین برآورده کردن خواسته‌ها را به رقابت تبدیل نکنید، به جای آن، به راهی بیندیشید که عمل مهربانانه به عمل مهربانانه دیگر تبدیل شود.

طباطبایی با اشاره به راهکارهایی برای بهتر شدن روابط عاطفی در زندگی زناشویی، گفت: اگر شما با انجام عملی و یا حرفی باعث ناراحتی طرف مقابل‌تان می‌‌شوید فقط کافی است عذرخواهی کنید.

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی تأکید کرد: سعی کنید در روابط خود با همسرتان صادق باشید و از وانمود کردن به آن چیزی که نیستید به شدت پرهیز کنید، هرگز این اصل را فراموش نکنید که برای ایجاد و دوام یک رابطه خوب و سالم طرفین باید از سلامت جسم و روان برخوردار باشند.

وی با بیان این که در تعریف و تمجید از همسرتان سخاوتمند باشید؛ افزود: تعریف در یک رابطه با دوام همانند یک چسب قوی عمل می‌‌کند و باعث استحکام بیشتر آن می‌‌شود، سعی کنید که تمجید شما صادقانه باشد.

این مشاور خانواده با تاکید بر انتظارات واقع ‌بینانه از همدیگر، تصریح کرد: توجه داشته باشید که هیچ فردی کامل نیست در سال های ابتدایی آشنایی و ازدواج تصویر رویاگونه‌ای از همسرتان نسازید و او را آن گونه که هست بپذیرید.

طباطبایی با بیان این که در هر رابطه‌ای اختلاف نظر وجود دارد، گفت: تصور نکنید که همسرتان از آنچه در درون شما می‌‌گذرد کاملاً آگاه است، ضروری است زمانی‌که راجع به مطلبی بحث می‌‌کنید مطمئن شوید که طرف مقابل منظور شما را به درستی فهمیده باشد.

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی ادامه داد: همسر خود را مقابل بستگانش تحقیر نکنید و از تعریف و تمجید بستگان خود پیش او خودداری کنید. در مواردی در مقابل همسر خود هر چند که حق با شماست ولی لجبازی و اصرار نکنید و مرد بودن او را در نظر بگیرید.

وی همچنین به خانم ها توصیه کرد: برای برآوردن نیازمندی‌های خود از نظر مادی و غیر مادی امکانات همسر خود را در نظر بگیرید و او را تحت فشار نگذارید. خود را مقابل همسر خود بیارایید و چهره اخمو و عبوس نداشته باشید، وقتی به منزل می‌‌آید بعد از استراحت اوقات خوشی را با او سپری کنید.

طباطبایی مواردی را نیز به آقایان توصیه و خاطر نشان کرد: در مقابل همسر خود از گرفتاری‌های روزانه و حوادث تلخ زندگی با قیافه عبوس و ناراحت صحبت نکنید، هدیه و مهر و محبت نسبت به همسر خود را بیشتر کنید و از خریدن هدایای هرچند کوچک هرازگاهی امتناع نکنید.

وی با بیان این که همیشه و در همه حال اعتماد به نفس همسر خود را در نظر داشته باشید، تصریح کرد: هیچوقت همسر خود را پیش دیگران تحقیر و سرزنش نکنید. توهین و بی‌احترامی به همسر از صفا و صمیمیت در زندگی زناشویی می‌‌کاهد.

این مشاور خانواده همچنین توصیه کرد: در انجام همه کارها  حتماً با او مشورت کنید و تک رأی نباشید تا او حضورش را در زندگی بیشتر لمس کند و به پوچی نرسد که همیشه در نهایت تصمیم گیرنده فقط همسرم هست و من هیچ نقشی در زندگی خود ندارم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *