لزوم توجه به صنعت گردشگری پزشکی

فاطمه احمدی

اولین کنگره بین‌المللی حقوق سلامت با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار با حضور پژوهشگران، استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی، از روز گذشته به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) آغاز بکار کرد.

این کنگره بین‌المللی در زمینه‌ حقوق و با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار توسط انجمن علمی حقوق پزشکی ایران و با همکاری ارگان‌ها و موسساتی همچون دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، مرکز پژوهشی اخلاق زیستی و حقوق سلامت سینا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و …. در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ آذرماه سال جاری به میزبانی واحد اصفهان(خوراسگان) در حال برگزاری است.

حقوق سلامت، حقوق بیمه سلامت، تحول نظام سلامت، سهم‌خواری در پزشکی و حمایت قانونی از بیماران خاص از جمله مباحثی است که به صورت زیربنایی در این کنگره مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و نتایج خوبی به جامعه حقوق‌دانان و پزشکان ارائه می کند.

در ادامه گزارشی از آیین افتتاحیه اولین کنگره بین المللی حقوق سلامت آمده است:

اهمیت بالای حقوق سلامت

قدرت الله نوروزی اظهار کرد: اصفهان می تواند به عنوان یک کلانشهر میزبان این دست همایش ها و برنامه ها باشد، در این صورت هم به صنعت گردشگری ورزشی توجه می شود و هم امید است به صنعت گردشگری پزشکی توجه ویژه شود.

وی با اشاره ارتباط مدیریت شهری با تمامی مباحث شهروندی بیان کرد: ارتقا کیفیت زندگی، حقوق شهروندی، شهروند مداری، تقویت مشارکت مردم در امور شهری از جمله مباحثی است که به مدیریت شهری ارتباط دارد این درحالی است که توجه به نیازهای اجتماعی، اقتصادی، سلامت و بهداشت شهروندان امری مشهود است.

این حقوقدان با اشاره به اهمیت حقوق سلامت گفت: بخشی از مصادیق بین المللی درباره حقوق سلامت است، همانطور که از این حق به عنوان حقوق بنیادی بشریت نام برده شده در قانون اساسی هم این موضع با تاکیداتی قید شده است.

وی ادامه داد: امروزه بحث سلامت آنقدر پیچیده شده و هزینه دارد که به نظر می رسد دولت به تنهایی قادر نیست سلامت را به طور کامل تامین کند، البته دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که سلامت را حمایت کند اما این مهم بدون همکاری و مشارکت شهروندان میسر نمی شود.

وزارت بهداشت باید نظام صیانت از سلامت مردم را طراحی کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طاهره چنگیز نیز در این آیین، اظهار کرد: حقوق سلامت منتهی به حقوق بیمار و پزشک نیست بلکه آموزش و پرورش به عنوان رکن سوم در این موضوع نقش مهمی دارد.

وی افزود: همانطور که با جرایم مقابله می شود و به مباحث امنیتی توجه می شود باید با مقوله سلامت هم با جدیت برخورد شود، این درحالی است که بیماری‌های غیرواگیر، قلبی و عروقی، دیابت، حوادث و سرطان ها مهم ترین عوامل مرگ و میر در کشور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه چقدر مجازات ها در مقابل محصولات سرطان زا کارگر است؟ خاطر نشان کرد: این نشان می دهد توجه کافی به این مبحث نمی شود و این موضوع نیازمند بازنگری ویژه است.

چنگیز با اشاره به حقوق پزشکی گفت: معمولا افرادی که حقوق پزشکی کار می کنند متمرکز به بیمار می شوند در صورتی که بانوی بارداری که در دوره بارداری به پزشک مراجعه می کند به نوعی بیمار تلقی می شود و باید از حقوق لازم برخوردار شود.

وی تصریح کرد: وظیفه نظام سلامت و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت این است که نظامی طراحی شود که زمینه احقاق صیانت از حقوق سلامت در جامعه فراهم شود و تمامی فعالیت هایی که در طرح تحول سلامت اتجام شده در این جهت بوده است.

پزشکان ایرانی بین بیماران تبعیض قائل نیستند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان گفت: نباید میان درمان بیماران تبعیضی باشد که خوشبختانه این موضوع در کشور ما بخوبی رعایت می شود.

احمد آذین اظهار کرد: این دانشگاه یکی از دانشگاه های برتر آزاد کشور با حضور ۱۹ هزار و ۴۰۵ نفر دانشجو است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با اشاره به هدف از برگزاری چنین کنگره هایی افزود: همگرایی در خصوص موضوع محوری از اصلی ترین اهداف چنین برنامه هایی است.

آذین با اشاره به نعمت آفیت و امنیت انسان بیان کرد: معصومین ما به این موضوع اشاراتی داشته اند و این نشان از اهمیت این ۲ نعمت است، با این حال بیماری خود مقدمه ای برای شکرگزاری نعمت سلامتی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه حکیمان ایرانی حقوق بیمار را محترم می دانستند، گفت: احترام حکیمان در ایران مثال زدنی است و حکیم در قدیم فرد جامعی برای ملوک و پادشاهان و مردم بوده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان تصریح کرد: صعه صدر پزشک در قبال سوالات بیمار، عدم تبعیض و درمان دوست و دشمن از الزاماتی است که پزشکان باید رعایت کنند که خوشبختانه این موضوع در کشور ما بخوبی رعایت می شود.

برائت قبل از عمل تضییع حقوق بیمار است

رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی محمود عباسی نیز در آیین افتتاحیه اولین کنگره بین المللی حقوق سلامت، اظهار کرد: در انتشار سند سیاست های کلی سلامت چارچوب های کلی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده که مبنای خوبی برای نظریه پردازی و توری پردازی است اما زمانی که به مقررات خود نگاه می کنیم شاهد یک آشفتگی هستیم.

وی افزود: ما نیازمند به حضور و ارائه افکار اندیشمندان مختلف هستیم این درحالی است که جایگاه مشخصی برای این موضوع ارائه نشده تا نیازهای واقعی امروز جامعه ما رفع شود.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با اشاره به نظریه های بیمار محور که ما امروز دوران آن را طی می کنیم، گفت: چنین نظریاتی نه با فرهنگ، شرع و نه قوانین و مقررات ما تطبیق دارد از این رو باید دکترین های لازم را برای چنین مباحثی ارائه کنیم

وی تاکید کرد: در صورتی که حقوق بیمار و پزشک در کنار هم دیده نشود مسلما با مشکلاتی مواجه می شویم.

رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی بیان کرد: در دانشگاه سوربون زمانی که بنده موضوعی را به عنوان برائت از عمل ارائه دادم استاد مذکور تعجب کردند، این به دلیل این بود که چنین چیزی در سایر ادیان دیده نمی شود، تحقق این موضوع که به دست قانون گذار ما اجرایی شده است نشاندهنده عمق توجه به این موضوع است.
عباسی افزود: برائت قبل از عمل به معنی آن است که ما در قبال حقی که هنوز مشخص نشده دوری می کنیم و این موضوع در قانون ما آمده تا ان شاالله اجرایی شود.
وی با بیان اینکه زمانی که ما حقوق بیمار و پزشک را مطرح می کنیم بحث تازه ای در جامعه است، گفت: برائت قبل از عمل تضییع حقوق بیمار است و جالب است که محاکم و قضات هم ارزشی برای آن قائل نیستند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *