اصل سى و هفت: تشویق و تنبیه(۳)

صدیقه ایروانی

باید تشویق متناسب با تمایلات کودکان و بر اساس زمان و مکان و موقعیت و کارى که انجام داده‏اند باشد. ستایش رفتارها و کارهاى مثبت آن‌ها در جمع و در حضور اعضاء خانواده یا اقوام و دوستان مشوقى قابل قبول است،طرح اینکه کارت مورد رضا و خوشنودى خداوند متعال است براى جوانان مؤثرترین شیوه تشویق است و این رشد انگیزه و آرمان فرزند ما محسوب مى‏گردد.

باید توجه داشت که در تشویق:

الف: کار خوبى که فرزند انجام داده تحسین شود.

ب: موضوعى که به خاطر آن او را تشویق مى‏کنیم براى فرزند مشخص گردد.

ج: براى هر کار کوچک،اندک و بى‏ارزش کودک تشویق نشود بلکه براى کارهاى برگزیده و ممتاز تشویق صورت گیرد.

د: تشویق زیاد از حد باعث غرور کودک مى‏شود.

ه: براى تشویق باید به چیزى که مى‏توانیم عمل کنیم قول و وعده بدهیم.

و: باید از تشویق به عنوان کمک انگیزه در انجام کارهاى شایسته استفاده کرد و آن‌ را اصل انگیزه و هدف قرار نداد یعنى تشویق‏هاى ما آن‌چنان نباشد که فرزند را وابسته به تمجید ما کند زیرا اگر زمانى ما متوجه نبودیم و تشویق نکردیم او در انجام کارهاى شایسته متوقف مى‏گردد و پیشرفت نمى‏کند. در واقع مراقب باشیم بچه‏ها شرطى نشوند و از افراط و تفریط در تشویق پرهیز نماییم.

ز: در تقدیر و تحسین کودکان خود اصل بر این است که به‌گونه‏اى عمل کنیم که او را به وظیفه‏شناسى سوق دهید و مسئولیت‏شناس بارآوریم و عمل تزلزل درونى او را به‌گونه‏اى از میان ببریم و او را در انجام تلاشش بیش از پیش کوشا سازیم همچنین تلاش و مراقبت او را به‌گونه‏اى جهت بدهیم که از موفقیت خود احساس شادمانى نماید و باز هم از او بخواهیم آن را ادامه دهد.

ح: وقتى کودکى در حال آموختن رفتارى تازه است پاداش و تحسین پیاپى بهترین روش یادگیرى است.

ط: از کودکى بچه‏ها را تشویق نماییم تا جستجوگر و جوینده باشند.

ى: توجه داشته باشیم که پاداش باید متناسب با عقل کودک باشد.

آخرین کلام اینکه اساس تربیت بر پایه تشویق نهاده شده است و در ضرورت باید از اصل تنبه استفاده جست.در قرآن کریم نیز وقتى پیامبر (ص) و سایر پیامبران رسالت تعلیم و تربیت یافته‏اند دو اصل بشارت و انذار وجود داشته و طرح بهشت و جهنم نیز در همین راستا قرار دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *