رنگ دندان‌ها در سلامت آن‌ها مؤثر نیست

فاطمه احمدی

محمد حسین حسام در گفت و گو با کیمیای وطن با اشاره به اینکه رنگ دندان‌ها در سلامت آن‌ها مؤثر نیست، اظهار کرد: اگر زیبایی دندانها برای افراد مهم باشد معمولاً بوسیله درمان‌هایی مانند لامینیت، ونیر و سایر درمانهای زیبایی مانند بلیچینگ (سفید کردن دندانها) می‌توان به زیبایی قابل قبول از دید بیمار رسید.

این دندانپزشک ادامه داد: روش بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان به دو شکل انجام می‌شود؛ یکی با حضور بیمار در طی چند جلسه در مطب و دومی که به تکنیک سفید کردن در خانه معروف است. در برخی موارد از ترکیبی از هر دو این روشها برای حصول نتیجه بهتر استفاده می‌شود.

وی افزود: در طی روند اول، در مطب ماده سفیدکننده دندان روی آن قرار گرفته و پس از مدت زمان حدود نیم تا یکساعت از سطح دندان تمیز می‌شود. در مورد تکنیک سفید کردن در خانه، ابتدا قالبی از بیمار تهیه می‌شود، از رویان وسیله‌ای شفاف ساخته می‌شود که با آن تری بلیچینگ میگوییم. این وسیله به بیمار داده می‌شود و از او خواسته شده که طبق دستور ماده سفید کننده را درونان گذاشته و استفاده کند.

حسام در پاسخ به اینکه اعمال این روش چند روز به طول می‌انجامد گفت: استفاده از این روش دو هفته یا بیشتر، بسته به عامل تغییر رنگ دندان، به طول می‌انجامد و در این روش ساختار دندان طی یک واکنش شیمیایی و با تجزیه مولکول‌های رنگی، سفید می‌شود.

وی تصریح کرد: در این روش نه مینای دندان از بین می‌رود و نه آسیبی به دندان وارد می‌شود تنها ممکن است این روش برای برخی افراد ایجاد حساسیت کند. یعنی ممکن است پس از انجام این عمل دندان یک فرد پس از نوشیدن آب سرد کمی درد بگیرد.

این دندانپزشک بیان کرد: ممکن است این روش در تمامی افراد جواب ندهد. به عنوان مثال افرادی که از داروی تتراسایکلین استفاده کرده‌اند، تغییر رنگ‌های دندانی آنها بسیار مقاوم بوده و به سختی به درمان پاسخ می‌دهند.

حسام افزود: علاوه بر اینکه این روش برای تعدادی از افراد کارساز نیست، ممکن است پس از یک سال از کاربرد این روش دندانهای بیمار دوباره به رنگ قبلی بازگردد از این رو پایداری این عمل تضمینی ندارد و حتی ممکن است برای پاسخ گیری نهایی این عمل چندین بار انجام شود.

وی با اشاره به روش‌های زیبایی ترمیمی تصریح کرد: در این روش‌ها با استفاده از مواد همرنگ دندان، دندان با رنگ مورد علاقه بیمارترمیم می‌شود. به این معنی که لایه‌ای از مواد همرنگ دندان روی دندان قرار می‌گیرد.

این دندانپزشک اضافه کرد: مزیت این روش این است که علاوه بر اینکه می‌توان طیف رنگ سفید دندان را انتخاب کرد، امکان تغییر فرم دندانها نیز با این روش امکان پذیر است و به این عمل اصطلاحاً کامپوزیت ونیر گفته می‌شود.

حسام خاطر نشان کرد: روشی هم وجود دارد که ابتدا دندان در حد بسیار کم تراش می‌خورد و قالبی از آن تهیه می‌شود. سپس در لابراتوار لایه‌ای به نازکی ۳ میکرون از جنس سرامیک برای روی دندان تراش خورده ساخته می‌شود. به این روش لامینیت گفته می‌شود. لامینیت ها جلسه بعد پس از امتحان و بررسی همه جوانب کار، روی دندان چسبانده می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *